قیمت مسکن در سال جدید ارزان می‌شود؟

محققان بررسی می‌کنند که آیا پس از دو سال رشد بیش از حد قیمت مسکن، در سال ۲۰۲۲ اصلاحی در بازار مسکن رخ خواهد داد یا خیر البته چندین کارشناس مسکن معتقدند امید زیادی به بهبودی در بازار مسکن ندارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، لارنس یون، اقتصاددان ارشد انجمن ملی مشاوران املاک ایالات‌متحده گفت: احتمالا فروش خانه در سال ۲۰۲۲ نسبت به افزایش پیش‌بینی‌شده در نرخ وام مسکن اندکی کمتر خواهد بود اما افزایش قیمت مسکن به دلیل کمبود مسکن با وجود کاهش اندک تقاضا ادامه خواهد یافت.

آندریس برگرون، رئیس کارگزاری یک شرکت فناوری املاک و مستغلات گفت: «فکر نمی‌کنم بعد از چنین رشد فوق‌العاده‌ای، شاهد اصلاح باشیم اما ممکن است کاهش سرعت را مشاهده کنیم».

رایان مک لافلین، مدیر عامل انجمن املاک ویرجینیای شمالی (NVAR) نیز انتظار کاهش قیمت‌ها را ندارد زیرا با توجه به دورکاری در آمریکا، تقاضا برای خانه‌های بزرگتر افزایش یافته است. نرخ پایین وام مسکن  همچنین افزایش میزان خرید خانه اولی‌های نیز در این موضوع موثر است.

بر اساس گزارش انجمن ملی مشاوران املاک آمریکا، قیمت متوسط یک خانه در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۳۵۷ هزار و ۹۰۰ دلار رسید که ۲۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. این سازمان گفت: حدود ۹۴ درصد از ۱۸۳ منطقه شهری ارزیابی شده، افزایش دو رقمی داشتند که نسبت به سال قبل ۸۹ درصد افزایش داشت.

به گفته کارشناسان، در مورد فروش خانه در سال جاری، بازار قوی خواهد ماند اما شبیه به سطوح نزدیک به نرمال است. پیش‌بینی انجمن ملی مشاوران املاک آمریکا افزایش میانگین قیمت تا پایان سال ۲۰۲۲ بین ۵ تا ۷ درصد است اما خریداران باید با تورم فزاینده‌ای که می‌تواند قیمت‌ها همچنین نرخ‌های بهره اندکی بالاتر را افزایش دهد، مقابله کنند.

یون گفت: نرخ وام مسکن امسال پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح تاریخی در همه‌گیری افزایش خواهد یافت اما این افزایش خیلی زیاد نیست. اگرچه ممکن است در سال ۲۰۲۲ شاهد حدود ۲ درصد کاهش فروش خانه باشد. انجمن ملی مشاوران املاک آمریکا پیش‌بینی می‌کند که میانگین سالانه قیمت مسکن در سال ۲۰۲۲ به میزان ۵.۷ درصد افزایش یابد. کارشناسان بر این باورند که اصلاح ارزش مسکن تحقق نخواهد یافت بلکه کاهش برخی روندهای رشد را خواهیم داشت و البته بازارهای کوچکتر در حال رشد هستند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1125191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =