ماجرای پیامک سراسری به واحدهای خالی چه بود؟/ وقتی مستاجران تهدید به پرداخت مالیات می‌شوند

در شرایطی که دولت طرح مالیات بر خانه‌های خالی را در دستور کار دارد، ارسال برخی پیامک‌ها به مستاجران و ساکنان خانه‌های مسکونی، سوال‌برانگیز شده است. اما ماجرا چه بود؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، مساله خانه‌های خالی و خارج شدن آن از کنترل دولت، باعث شد تا دولت سیزدهم مساله مالیات بر خانه‌های خالی را قدری جدی‌تر بگیرد و آن را به مرحله اجرا برساند. مشکلی که در مرحله بعد ایجاد شد همان اتفاقی بود که برای شناسایی دهک‌های درآمدی و اختصاص یارانه پیش پای دولت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

۳ نکته مهم درباره مالیات بر خانه‌های خالی / قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟

بعد از کش و قوس‌های فراوانی که بر سر آمار واحدهای خالی میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی پیش آمد، در نهایت اینطور اعلام شد که اطلاعات یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد مسکونی به سازمان مالیاتی ارائه شده است. اما نکته اینجاست که در ارسال پیامک‌های گروهی به واحدهایی که به تصور دولت خالی است، صدای بسیاری از مالکان این واحدها درآمده است. برخی اینطور می‌گویند که سیستم ثبت اطلاعات برای این خانه‌ها به درستی انجام نشده و بخش زیادی از این خانه‌ها در واقع همان واحدهای مسکونی است که مستاجر یا مالک در آن ساکن است. اما به دلیل ثبت نشدن اطلاعات اظهار شده، در نهایت به ارسال پیامک‌های هشدار منجر شده است.

ماجرای پیامک سراسری به واحدهای خالی چه بود؟/ وقتی مستاجران تهدید به پرداخت مالیات می‌شوند

در این پیامک به مخاطب هشدار داده شده که واحد مسکونی‌اش به عنوان واحد خالی شناسایی شده است. برخی از افرادی که با این هشدار به سامانه شناسایی املاک مراجعه کرده‌اند، با نقص مدارک روبرو شده‌اند.

ماجرای پیامک سراسری به واحدهای خالی چه بود؟/ وقتی مستاجران تهدید به پرداخت مالیات می‌شوند

اما در مرحله بعد و با تکمیل اطلاعات، واحد مسکونی از حالت قرمز یعنی خالی، به رنگ آبی یعنی دارای سکنه تبدیل شده است. نکته جالب اینجاست که دولت سیزدهم درست به همان چاله‌ای افتاده که روزگاری برای دولت نهم چاه بود. در زمانی که مساله هدفمندی یارانه‌ها و آن جراحی بزرگ اقتصادی به میان آمد، اطلاعات افراد در رفت و برگشت‌های بسیار و با خطای متعدد همراه بود.

ماجرای پیامک سراسری به واحدهای خالی چه بود؟/ وقتی مستاجران تهدید به پرداخت مالیات می‌شوند

حالا به دلیل اینکه اتکای دولت روی افزایش درآمدهای مالیاتی است و کسری بودجه در یک قدمی دولت رئیسی قرار دارد، اخذ مالیات از خانه‌های خالی به یک طرح حیثیتی برای دولت تبدیل شده است. البته برخی کارشناسان معتقدند که این طرح نمی‌تواند برای ورود این خانه‌های خالی به بازار مسکن مفید باشد چرا که مالیات در نظر گرفته شده برای این خانه‌ها بازدارنده نیست و تنها به اخذ برخی ارقام منجر خواهد شد.

پیامک‌هایی که از روز دوشنبه برای مالکان خانه‌های خالی ارسال شده در شرایطی است که پیش از این وزارت راه و شهرسازی گفته بود که پیامک‌ها جعلی نیست و مالکان باید نسبت به آنچه در پیامک عنوان شده اقدام شود. اما کمی بعد هم گفته شد که احتمال سوءاستفاده از این پیامک‌ها و ارسال هشدار به مالکان وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، پیش از این هم بسیاری از کارشناسان نسبت به نادرست بودن یا کامل نبودن طرح مالیات برخانه‌های خالی هشدار داده بودند و به نظر می‌رسد از همین ابتدا برخی خلاءهای این طرح بیرون زده است.

کد خبر: 1125259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • DE ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      اداره مالیات سورنا را از سمت گشادش میزند. در همه جای دنیا این وظیفه مالکان است که ثابت کنند مشمول مالیات نیستند نه اینکه اداره مالیات ثابت کند که مشمول مالیات هستند. هر دارایی به طور اتومات مشمول است مگر اینکه مالک آن ثابت کند که مشمول نیست و یا مالیات آن پرداخت شده.