آخرین جزئیات بازگشایی دانشگاه‌ها در ترم بهمن/ تعامل استانداری و سازمان برنامه و بودجه برای آغاز آموزش‌های حضوری

دانشگاه‌ها به دستور ستاد ملی کرونا از بهمن ماه به صورت کامل حضوری می‌شود، در این راستا ارائه تسهیلات توسط سازمان برنامه و بودجه، استانداری و وزارت بهداشت برای تأمین بودجه، اسکان دانشجویان، بررسی میزان شیوع کرونا مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمتر از یک ماه به آغاز ترم جدید باقی مانده و بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به امید اینکه بدانند ترم آینده به چه صورتی برگزار می‌شود، پای اخبار نشسته‌اند یا سایت‌های خبرگزاری‌ها را رفرش می‌کنند.

زمزمه‌های حضوری شدن کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها در نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از اواخر آذر ماه شنیده می‌شد و برخی از دانشگاه‌ها بر بازگشایی پلکانی، حرکت تدریجی به سمت حضوری شدن و استفاده از آموزش‌های ترکیبی تاکید داشتند. معضل کمبود خوابگاه نیز بزرگترین مشکلی بود که هم روسای دانشگاه‌ها و هم اعضای شورای صنفی در گفت‌وگو با ایسکانیوز بر آن تاکید داشتند. این کمبود خوابگاه در دانشگاه‌ها به اندازه‌ای بود که برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی که امتحانات خود را به‌صورت حضوری برگزار می‌کردند، برای اسکان دانشجویان در ایام امتحانات با مشکل مواجه شده بودند؛ به‌طوری که با توجه به ضرورت کاهش حضور دانشجویان خوابگاهی در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازه امتحانی افزایش یافت و دانشجویان برای حضور در خوابگاه‌ها گروه‌بندی شدند.

با این وجود، ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس جمهور کشور به بلاتکلیفی دانشجویان پایان داد و در جلسه ۱۸ دی ماه ستاد مقابله با کرونا کاهش آمار ابتلا و فوتی با واکسیناسیون گسترده را یادآور شد. آیت‌الله ابراهیم رئیسی درباره تصمیم ستاد برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع تصمیم‌گیری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را بلامانع دانسته است. 

خبر هم‌زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و شیوع سویه امیکرون یکی از مواردی است که هم دانشجویان و هم خانواده آنان را نگران کرده است، باتوجه به قدرت سرایت این ویروس احتمال ابتلای دانشجویان در خوابگاه‌ و کلاس‌های درس افزایش پیدا می‌کند. هر چند رئیس جمهور در ۱۸ دی ماه اعلام کرده بود در صورت تغییر وضعیت شیوع بیماری، ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم‌گیری خواهد کرد. با این حال دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ با ابراز نگرانی از وقوع پیک اومیکرن در ایران ۱۹ دی ماه اعلام کرد: «باتوجه به اینکه امیکرون در کشورمان تقریبا دارد شیوع پیدا می‌کند و در دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتما بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم.» دانشجویان با اعلام این خبر بار دیگر درباره بازگشایی یا عدم بازگشایی دانشگاه‌ها سردر گم شدند.

دانشگاه‌ها از بهمن ماه به صورت کامل حضوری می‌شود

سرانجام محمدرضا آهنچیان سخنگوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۱۹ دی ماه از برگزاری جلسه‌ای با کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان دانشگاهی خبر داد که در آن نحوه برگزاری آموزش‌های ترم آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. وی در ۲۰ دی ماه با اشاره به تصریح ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی، باری دیگر بر حضوری شدن دانشگاه‌ها از بهمن ماه آن‌هم به صورت کامل تاکید کرد.

روش اجرای مصوبه و احتمالاً درخواست‌هایی که دانشگاه‌ها درباره بازگشایی دارند، ۲۱ دی ماه در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بر این اساس وزارت علوم می‌تواند از مراجعی مانند سازمان برنامه و بودجه برای حمایت از دانشگاه‌ها و پشتیبانی آموزش حضوری درخواست کمک کرده و هماهنگی لازم را انجام دهد.

مکاتبات با سازمان برنامه و بودجه، استانداری و وزارت بهداشت برای آغاز آموزش حضوری

در چنین شرایطی ایجاد تعاملی برای قطعی شدن اجرا و نحوه اجرای آموزش حضوری از بهمن ماه از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت علوم به‌شمار می‌رود. آهنچیان در این باره به جلسه ۱۴ دی ماه قرارگاه عملیاتی اشاره کرد و گفت: به تسهیلاتی مانند مکاتبه با سازمان برنامه بودجه برای تأمین بودجه دانشگاه‌ها، هماهنگی با استانداری‌ها برای کمک به اسکان دانشجویان، اقدام وزارت بهداشت برای دوزهای سوم و بیشتر برای جامعه دانشگاهی پیش بینی و در عین حال تاکید شد دانشجویان  از بهمن ماه به صورت ۱۰۰ درصد حضوری فعال داشته باشند.

ماموریت استانداری برای بازگشایی دانشگاه‌ها

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش‌تر هم درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری امتحانات حضوری بر یکسان نبودن امکانات و زیرساخت‌های دانشگاه‌ها اعلام کرده بود که نمی‌توان برای دانشگاه‌ها یک نسخه یکسان در نظر گرفت. در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا نیز جزئیاتی مانند تفاوت دانشگاه‌ها ضرورت تصمیم‌گیری زیر مجموعه دانشگاه مادر استانی در کنار استانداری‌ها برای آموزش حضوری مطرح شد.

طبیعتاً ممکن است وضعیت استان‌ها به دلیل خیز کرونا متفاوت باشد. به گفته سخنگوی وزارت علوم، استان‌ها با توجه به اقتضائات و با هماهنگی استانداری موظف هستند آخرین وضعیت همه‌گیری   کرونا را در منطقه بررسی کرده و بر اساس آن تصمیمات نهایی را در بهمن ماه اتخاذ کنند، اما قاعده کلی و آنچه که به عنوان مصوبه نهایی آمده آن است که همه دانشگاه‌ها آموزش حضوری را از بهمن ماه آغاز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پیام شیخ وطن IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      با این کار سلامت دانشجویان و خانواده هایشان به خطر خواهد افتاد