آموزش شیرینی پزی/ طرز تهیه باقلوای مخصوص اردبیل

در این مطلب قصد داریم تا شما را با دستور پخت باقلوای مخصوص اردبیل آشنا کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، باقلوا یکی از شیرینی های اصیل و سنتی ایرانی است که محبوبیت زیادی دارد ، شاید باقلوا را به عنوان سوغاتی یزد بشناسید ولی یکی از باقلواهای باکیفیت و خوشمزه ایرانی ، باقلوای اردبیل است که با لایه های نازک خمیر و پودر گردو تهیه می شود.  باقلوا در ایران به روش های مختلف طبخ می شود ، با وجودی که شاید اغلب شما تصور کنید که باقلوا شیرینی سوغاتی یزد است ولی در شهر های دیگر ایران هم این شیرینی اصیل و سنتی خوشمزه با روش های متفاوتی طبخ می شود. باقلوای اردبیل از روی هم قرار گرفتن چندین لایه خمیر نازک و پودر گردو تهیه می شود که بسیار باکیفیت و خوشمزه است.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی پزی/ دستور پخت بامیه هندی

برای تهیه خمیر باقلوا حتما از آرد درجه یک شیرینی پزی استفاده کنید که کاملا سبوسش گرفته شده باشد. اگر از آرد هایی که برای نانوایی ها استفاه می شود ، خمیر باقلوا را آماده کنید باقلوای با کیفیتی نخواهید داشت. 

مواد لازم باقلوای اردبیل 

تخم مرغ _ ۳ عدد
شیر یا ماست _ ۱ لیوان 
 روغن مایع _ ۱ لیوان
 بیکینگ پودر _ ۱ بسته
آردگندم _ به مقدار لازم
گردو _ نیم کیلو
کره _ ۴۰۰ گرم
نشاسته _  ۱کیلوگرم
پودر پسته (برای تزئین) _ ۵۰ گرم
روغن مایع برای چرب کردن  خمیر  _  ۱٫۵ لیوان

مواد لاز برای شربت باقلوا اردبیل     

شکر  _ ۴ لیوان
آب  _ ۴٫۵ لیوان
لیموترش _  ۲/۱ عدد


برای تهیه باقلوای اردبیل اول باید خمیر باقلوا را آماده کنید. تخم مرغ ، شیر ، ماست و روغن مایع را هم بزنید تا یکدست شود. نیمی از آرد و بکینگ پودر را الک کرده به مواد اضافه کنید و مخلوط نمایید.  بقیه آرد را تا جایی اضافه کنید تا خمیر لطیفی بدست آید که به دست نمی چسبد. 

روی خمیر را با دستمال مرطوب بپوشانید و چند دقیقه در دمای اتاق بگذارید استراحت کند. خمیر را به ۶۰ تکه اندازه فندق تقسیم کنید ، رویشان کمی پودر نشاسته بپاشید و با وردنه پهن کنید.  ۱۰ ورق خمیر را روی هم بچینید و دوباره با وردنه صافشان کنید تا نازک شوند. 

دو عدد سینی ۳۵ سانتی را چرب کنید و لایه اول خمیر را رویش پهن کنید و روی خمیر را چرب کنید و گردو بپاشید. ۱۰ خمیر دیگر را به همان روش قبل به صورت یک ورقه خمیر نازک درآورید و دباره رویش را چرب کرده و گردو بپاشید.  لایه های خمیر را تا جایی که سینی پر شود ادامه دهید. 

بعد از پهن کردن آخرین لایه خمیر روی سینی ، برش های یک سانتی روی خمیر بزنید. کره را ذوب کنید و وقتی از حرارت افتاد روی خمیر بدهید.  حدود ۴۵ دقیقه سینی باقلوا را در فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده است قرار دهید تا بپزد و رویش طلایی شود.

باقلوا را از فر در آورید و کناری بگذارید تا کاملا خنک شود . سپس شربت را آماده کنید. برای تهیه شربت باقلوا شکر و آب را مخلوط کرده و به جوش بیاورید تا غلیظ شود سپس آب لیمو را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید. شربت را کنار بگذارید تا ولرم شود و آرام آرام روی باقلوای سرد بریزید تا کاملا به خورد باقلوا برود. 

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1125282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =