معاون وزیر بهداشت: دانشکده‌های دندانپزشکی با کمبود شدید اعضای هیئت علمی مواجهند

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به کمبود شدید اعضای هیئت علمی در دانشکده‌های دندانپزشکی، بر ضرورت جذب هیئت علمی پیمانی از طریق فراخوان جذب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاون آموزشی وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره سیاست‌های جدید جذب هیئت علمی نامه نوشت و با اشاره به کمبود شدید اعضای هیئت علمی در دانشکده‌های دندانپزشکی، بر ضرورت جذب هیئت علمی پیمانی از طریق فراخوان جذب تاکید کرد.

در ابتدای این نامه آمده است: از آنجایی که نقش ویژه بی‌بدیل و تاثیرگذار اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در حوزه آموزش پزشکی نه فقط انجام وظیفه شریف و  ذاتی معلمی در امر آموزش و انتقال به دانشجویان است، بلکه با درجه اهمیت بالاتری رسالت واقعی این فرهیختگان، انسان سازی در قالب تربیت پرورش پزشکان و دانش آموختگانی متعهد اخلاق مدار و درد آشنا برای کمک به بشریت است. بی‌شک یکی از مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی روسا و معاونان دانشگاه علوم پزشکی کشور تقویت و ارتقای جایگاه اینن افراد در عرصه‌های مختلف دانشگاه است.

در ادامه این نامه آمده است: این در حالی است که متاسفانه در چند سال اخیر با عنایت به فضای اقتصادی سخت ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی نتوانستند به نحو شایسته‌ای نسبت به تقویت بنیه ساختار بخش هیئت علمی خود همت گمارند و در بسیاری از مواقع برای محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای کمبود نیروی انسانی مورد نیاز خود در این حوزه را به کمک نیروهای‌ غیرمقیم و متعهد، خدمت مانند ضریب K یا مدرسان حق التدریسی مرتفع ساخته‌اند. در این راستا ضمن تقدیر و سپاس از زحمات این افراد و علی‌رغم تلاش‌های فراوان آن‌ها در عرصه آموزش ضرورت ارتقای ضریب ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که امکان سرمایه‌گذاری کلان و هدفمند  روی افزایش مهارت‌های تدریس برای آنها را توجیه می‌سازد و نظام جانشین پروری را تقویت می‌کند.

باقری فرد در این نامه تاکید شده است: ضروری است تاکید بر توسعه نیروی انسانی ماندگار منجر می‌شود که فرایند تبیین و تحکیم اصالت، روحیه مسئولیت‌پذیری، هدفمندی مبتنی بر فضای اخلاقی و علمی دانشگاه شکل گرفته و مدام تقویت شود.‌ از این لحاظ به عنوان یک راهبرد بنیادین ضروری است که شاخص های مهمی مانند افزایش انگیزه حضور در دانشگاه در کسوت معلمی و همچنین ضریب ماندگاری آنها از گام نخست شناسایی و جذب دانش آموختگان جوان نخبه و مستعد برای پیوستن به ناوگان وزین و گرانبهای هیئت علمی دانشگاه‌ها به صورت خاص مد نظر مدیران ارشد دانشگاه‌ها قرار گیرد و سیاست‌های تشویقی لازم در این باره به دقت تعیین و اعمال شود. تکریم اساتید باتجربه و پیشکسوت در کنار جذب اساتید جوان متعهد و مستعد منجر به تقویت نظام پسندیده الگوسازی و جانشین پروری شده و در عین حال و ریشه‌های هویت دانشگاهی هر دانش آموخته‌ای را مستحکم می‌کند. در این مجال از همه همکاران خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی در این توقع می‌رود که به این مهم به صورت ویژه اهتمام ورزند.

با توجه به گزارش دبیر دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی مبنی بر کمبود شدید تعداد اعضای هیئت علمی غالب دانشکده های دندانپزشکی کشور ضروری است تا دانشگاه‌های دارای دانشکده دندانپزشکی در راستای مرتفع کردن این ضعف ساختاری، کمک به حفظ استانداردهای آموزشی و جلوگیری از نزول سطح کیفی آموزشی دانشجویان برنامه جدی برای حفظ و اساتید خود کرده، در برآیند اعلام فراخوان جذب هیئت علمی پیمانی سهم مناسبی را به این دانشکده‌ها اختصاص دهند. امید است تا با ارتقای سطح کیفی آموزش در ارتقای پیشگیری از بیماری‌ها کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و نیز ارتقای سلامت جامعه گام موثری برداریم.

معاون وزیر بهداشت: دانشکده‌های پزشکی با کمبود شدید اعضای هیئت علمی مواجهند

معاون وزیر بهداشت: دانشکده‌های پزشکی با کمبود شدید اعضای هیئت علمی مواجهند

خبرنگار: مصطفی مسلمی امیرانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1125298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =