دلیل افزایش شهریه برخی دانشجویان، کوتاهی واحدهای دانشگاهی است

قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به حواشی برخی دانشجویان برای پرداخت شهریه و شرکت در آزمون پایان ترم گفت: هریک از موارد باید به شکل موردی بررسی شود و  هر گونه تغییر قیمت به دلیل تغییرات در سرفصل درس بروز کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،   این روزها امتحانات دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی آغاز شده است. دانشجویان هر ساله دی ماه را پر استرس سپری کرده تا بتوانند یک ترم سعی و تلاششان در زمینه تحصیل و فراگیری مسائل نو را محک بزنند. در برخی از واحدهای دانشگاهی شاهد بروز چالش‌ها در زمینه افزایش هزینه‌ها و عدم ارائه کارت ورود به جلسه در  شب امتحان و عدم موفقیت دانشجویان برای شرکت در آزمون‌ها هستیم. این مقوله در بین برخی از دانشجویان منجر به پرداخت هزینه مضاعف یا عدم شرکت در امتحان را به دنبال داشت. این نارسایی ها در حالی مطرح است که هر ساله قبل از آغاز سال تحصیلی جدید شهریه و نرخ هر یک از واحدهای نظری، عملی و آزمایشگاهی  به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده و در ترم‌های پاییز و زمستان انتظار افزایش قیمت‌ها نمی‌رود.  آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با حسین جوادی، قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی که بر این باور است: «بر اساس نوع واحد درسی سازمان فرمول اخذ شهریه ایجاد کرده و کد هر واحد درسی مشخص است. این  نارسایی به‌دلیل کوتاهی واحدهای دانشگاهی بروز کرده است.»

برخی از دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای پرداخت شهریه و شرکت در آزمون پایان ترم با چالش مواجه هستند؛ به‌نظر شما دلیل اصلی این مشکلات چیست و کوتاهی از سمت واحدها بوده یا سازمان مرکزی؟

 باید هر یک از مشکلات دانشجویان به شکل موردی بررسی شود. برای مثال شاید برای دانشجوی واحد تئوری به واحد عملی تغییر کرده یا واحد آزمایشگاه را اخذ کرده و همین مساله باعث تفاوت قیمت شده است. البته سیستم هر لحظه در حال به روز شدن است. در وضعیت کنونی برخی از سرفصل‌های رشته‌ها تغییر کرده و برخی از دروس دو واحدی به دروس سه واحدی تغییر یافته است. باز تاکید می‌کنم که  این گونه مسائل باید موردی بررسی شود.

برخی از سرفصل‌های دروس تغییر کرده و شاهد جابجایی واحدهای عملی و نظری هستیم. از سوی دیگر شاید کد سرفصل‌های قدیمی در ارائه دروس مطرح شده، اما  در پایان ترم با فرمول جدید شاهد تغییرات جزیی بودیم. برای هر یک از واحدهای درسی کد مشخص شده است. در این شرایط شاهد بروز نارسایی‌ها هستیم، چون  استقرار کامل سامانه آموزشیاری زمان‌بر است و بروز مشکلات اندک در واحد دانشگاهی را شاهد هستیم. 

کوتاهی در انجام وظیفه برخی واحدهای دانشگاهی دلیل بروز حواشی و افزایش قیمت‌ها

برخی از دانشجویان دلیل این افزایش قیمت را بخش‌نامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌کنند. این در حالی است که هر ساله قبل از آغاز سال تحصیلی جدید میزان شهریه و مبالغ واحدها مشخص می‌شود. 

 خیر . بر اساس نوع واحد درسی سازمان فرمول اخذ شهریه ایجاد شده و کد هر واحد درسی مشخص است. این نارسایی به دلیل کوتاهی واحدها بروز کرده است. هرگونه تغییر قیمت به دلیل تغییرات در سرفصل درس بروز کرده است. برای مثال برخی از سرفصل درس تئوری بوده و در قالب درس علمی تعریف و به نسبت هزینه آن هم اصلاح شده است. برخی از دانشجویان معترض در نیم سال دوم به سامانه آموزشیار پیوستند. این درحالی است که در نیم سال اول از طریق سامانه سیدا انتخاب واحد درسی انجام شده است. نباید در ترم‌جاری چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم، مگر اینکه برای برخی از دروس فوق العاده بروز کند. برای مثال شاید در گروه‌های فنی مهندسی و علوم انسانی تغییر سرفصل‌ها بروز کند. با این تفاسیر با تعریف رشته تحصیلی و افزودن واحد آزمایشگاه میزان شهریه مشخص می‌شود.

 برخی از واحدهای دانشگاهی دانشجو را موظف به تسویه هزینه ترم جاری برای شرکت در آزمون پایان ترم می‌کنند. برای مثال یکی از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل ۴۰۰ هزار تومان بدهی امکان حضور در امتحان را ندارد. این گونه رفتارهای استرس‌زا در شب امتحان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای میزان بدهی‌ها سقف تعیین شده است. برای مثال دانشجوی کارشناسی تا سقف یک میلیون تومان بدهی هم اجازه ورود به جلسه امتحان را دارد. درضمن دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف دومیلیون بدهی می‌توانند بدون محدودیت به فعالیت بپردازند. البته سقف تعیین بدهی دانشجویان برعهده  واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هر استان است. در این شرایط دانشجوی دیگری به‌دلیل ۴۰۰ هزار تومان بدهی از امتحان محروم نمی‌شود. برای مثال دانشجویان در مقاطع کاردانی تا سقف بدهی ۳۰۰ هزار تومان مشکلی ندارند. همچنین در مقطع دکتری تا بدهی سه میلیون تومان مشکلی ایجاد نمی‌شود.

 دانشجویان در صورت عدم‌تمکن مالی برای پرداخت شهریه می‌توانند درخواست وام دهند

از دیگر مشکلات دانشجویان عدم‌هماهنگی سامانه‌های آموزشیار و دان را شاهد هستیم. برخی از دانشجویان در آموزشیار بدهی خود را پرداخت کردند، اما در سامانه دان تغییرات اعمال نشده است. این عدم هماهنگی سامانه‌ها به چه دلیل است؟

این مقوله طبیعی است و از یک ماه قبل پیامک‌های متعدد برای افراد ارسال شده است. برای مثال از هم‌اکنون برای دانشجویان پیامک‌های متعدد با موضوع صفر کردن بدهی ارسال شده است.  دانشجویان در صورت عدم تمکن مالی برای پرداخت شهریه می‌توانند درخواست وام دهند. این ناهماهنگی بین سامانه‌ها را می‌پذیرم، اما این نارسایی‌ها حتی در بانک مرکزی هم مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =