ساده ترین حرکات برای درمان قوز کمر

قوز کمر از بدترین حالات بدن است که فرم بدنی را دچار نقص می کند برای رفع این مشکل انجام یک سری از تمرینات ساده خیلی موثر است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همه‌گیری کرونا تعداد بیشتری از مردم را ناگزیر از کار از خانه کرده که موجب شده است برخی از آن‌ها گرفتار نارسایی‌های ناشی از غلط قرار گرفتن بدنشان در حین کار شوند. در ماه‌های نخست همه‌گیری، شرکت بیمه درمان «بوپا» اعلام کرد که ۶۳ درصد بزرگ‌سالان بریتانیا در نتیجه کار در «دفاتر موقتی» خانه‌هایشان به پشت، گردن، لگن خاصره، زانو و مچ‌هایشان لطمه زده‌اند. دست‌کم یک‌چهارم از دو هزار فردی که در یک نظرخواهی شرکت کردند، گفتند روی کامپیوتر و لپ‌تاپ‌هایشان «قوز» می‌کنند. تنها کمتر از یک‌سوم آن‌ها (۳۲ درصد) گفتند محل کاری ویژه در خانه دارند.

برای درمان قوز پشت گزینه ‎های متعددی مانند حرکات ورزشی اصلاحی، جراحی، استفاده از بریس و کاهش وزن وجود دارد. اینکه کدام شیوه مناسب حال شما است به شدت ناهنجاری بستگی خواهد داشت. در این میان، ورزش‎های اصلاحی راه‌حلی مناسب و تاثیرگذار هستند. برای این منظور لازم است حرکات تحت نظر متخصص آموزش داده شود. یادگیری تمرینات بسیار راحت بوده و می‎توانید در منزل آنها را انجام دهید. نکته مهم در حرکات ورزشی این است که آنها را در مدت زمان طولانی و به طور مداوم و البته صحیح انجام دهید. بیماران زیادی از این طریق درمان شده‌اند.

جراحی برای آن دسته از بیمارانی استفاده می‎شود که قوز پشت در آنها حالتی پیشرونده دارد. گاهی اوقات نیز پیشرفت بیماری به‎گونه‌ایی است که بدون جراحی نمی‎توان عوارض آن را درمان نمود. معمولا این شیوه درمانی به افرادی توصیه می‎شود که انحنای کمر نها بیش از ۸۰ تا ۹۰ درجه است.

قوز پشت چیست؟

ممکن است قوز پشت را با نام کیفوز نیز بشنویید. این ناهنجاری در قسمت قوس فوقانی ستون فقرات رخ خواهد داد. در این حالت ستون فقرات در این ناحیه بیش از حد طبیعی دارای انحنا است. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد اما در زنان مسن بیشتر دیده می‌شود. در این سنین معمولا افراد دارای ضعف در استخوان‎های بدن هستند. مهره‎ها دیگر توانایی تحمل وزن سر را نداشته و به تدریج فشرده می‎شوند، این امر سبب می‎شود تا انحنا در این ناحیه بیشتر شود. پوکی استخوان از جمله دلایلی است که منجر به قوز پشت می‎شود. از آنجا که زنان بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می‎شوند، کیفوز در زنان سالمند شایع‎تر است.

دیگر انواع قوز پشت که ممکن است که در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی دیده شود، می‎تواند مربوط به ناهنجاری‎های مادرزادی، آسیب و یا وضعیت فیزیکی نامناسب باشد.

بهم ریختگی انحنای فوقانی پشت، یکی از عوارض کیفوز است. این عارضه می‎تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی و گوارشی شده و عملکردهای بدن را با محدودیت مواجه سازد. انحنای غیر طبیعی در این ناحیه، باعث ایجاد فشار به ریه‌ها خواهد شد. کیفوز شدید می‌تواند دستگاه گوارش را فشرده کرده و باعث مشکلاتی مانند ریفلاکس اسید و مشکل در بلع شود.

از نظر ظاهری نیز این عارضه، باعث بروز مشکل خواهد شد. این موضوع در افراد جوان از اهمیت خاصی برخوردار است و ممکن است باعث انزوای اجتماعی آنها شود.

در ابتدا باید بگوییم که برای درمان قوز پشت، با توجه به نوع و شدت قوز پشت، ممکن است درمان آن ۲ الی ۵ ماه زمان لازم داشته باشد.

به کمک برنامه های حرکات اصلاحی و تخصصی درمان قوز پشت، درمان هر نوع قوز با هر شدتی امکان پذیر است. در ادامه به چند حرکت اصلاحی قوز پشت اشاره کرده ایم، اما چنانچه می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن و با برنامه مشخص و علمی قوز خود را به صورت کامل برطرف کنید، اپلیکیشن مینت را از طریق لینک زیر دانلود کنید، به بخش مینت فیت، دریاقت برنامه و سپس تناسب اندام به کمک ورزش مراجعه کنید و برنامه تمرینی خود را از مربیان مینت فیت دریافت کنید. پس از تهیه برنامه، مربی با شما تماس گرفته و نوع و شدت قوز پشتتان مشخص خواهد شد و بر اساس مشخصاتی که دارید، برنامه حرکات اصلاحی درمان قوز پشت، برایتان طراحی خواهد شد.

آیا قوز بند به درمان قوز پشت کمک می کند؟

استفاده از قوز بند، چنانچه در سنین کم قرار دارید، برای جلوگیری از ابتلا به قوز پشت مناسب است، اما برای درمان قوز به وجود آمده چندان مناسب نیست و پس از عدم استفاده از آن و بازگشت به پوزیشن های نادرست، قوز پشت به حالت اول بازمیگردد. اما به کمک حرکات تمرینی اصلاحی، عضلات پشت، ذوزنقه ای و فیله را تقویت می کنید و با تقویت این عضلات، به صورت دائمی قوز پشت را درمان و از بروز مجدد آن جلوگیری می کنید.

چرا به قوز پشت مبتلا می شویم؟

درمان قوز پشت با توجه به علت بروز آن انجام خواهد شد. دلایل متعددی برای بروز این ناهنجاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وضعیت بد بدنی ( پوسچر نامناسب):

بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل وضعیت بد بدنی به این عارضه مبتلا می‎شوند. بسیاری از آنها هنگام کار با کامپیوتر، بیش از حد طبیعی به سمت جلو خم می‎شوند. این امر در طولانی مدت، منجر به تغییر شکل ستون مهره‎ها در این ناحیه خواهد شد. همچنین حمل کوله پشتی‌های سنگین در طولانی مدت سبب کیفوز می‎شود.در این شرایط انجام حرکات اصلاحی می‎تواند بسیار کمک کننده باشد.

آسیب های ستون فقرات:

برخی از آسیب‌های ستون فقرات، مانند شکستگی‌ها ، می‌توانند به ستون فقرات آسیب برسانند و انحنای آن را تحت تاثیر قرار دهند. شرایط زمینه‌ای استخوان یا ستون فقرات نیز می‌تواند منجر به کیفوز شود، به ویژه در جمعیت سالمند. برخی از این موارد شامل بیماری تخریب دیسک و پوکی استخوان است. سرطان در ستون فقرات می‌تواند مهره‌ها را ضعیف کرده و آنها را مستعد شکستگی کند. شیمی درمانی پرتودرمانی نیز می‎تواند منجر به ضعیف شدن استخوان‎ها شوند.

درمان قوز پشت با حرکات ورزشی

درمان قوز پشت با حرکات ورزشی به عنوان یکی از ایمن‎ترین راه‌ها نه تنها برای حل این مشکل بلکه مشکلاتی مانند قوز کمر و گودی کمر است. برای این منظور تمرینات متعددی وجود دارد که می‎توانید آنها را به صورت ایستاده، نشسته و خوابیده انجام دهید. 

تمرین بالا بردن بازوها

این تمرین کششی کمک میکند تا ماهیچه های شانه شما تقویت شوند و در وضعیت کشیده قرار بگیرند.

گام اول– بایستید با دستهای کشیده در طرفین و کف دستها رو به بیرون.

گام دوم– بازوها را بالا ببرید و از نقطه آرنج خم کنید تا قسمت بالایی بازوها موازی با زمین و کف دستها رو به بیرون باشند.  گویی میخواهید تیرک دروازه را نگه دارید. بین ۵-۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید.

گام سوم– بالا گرفتن بازوها را تاحدی ادامه بدهید که کاملا به سمت بالا کشیده شوند و باید تاجاییکه میتوانید این کشش را ادامه بدهید و البته کف دستها، همچنان رو به بیرون باشد. بین ۵-۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس بازوها را پایین بیاورید. این تمرین را سه بار در روز و در هر ست ده بار تکرار کنید.

تمرین جمع کردن عضلات پشت شانه

با انجام این تمرین فشار موجود در ماهیچه های پشت را تخلیه و باعث تقویت آن می شوید:

گام اول– در حالت کشیده بایستید یا بنشینید و شانه ها را به عقب هل بدهید.

گام دوم– تاجاییکه میتوانید هردو تیغه شانه ها را به هم نزدیک کنید و بین ۵-۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید. رهاکنید و دوباره آن را انجام دهید. این تمرین را دوبار در روز و هر ست ۳-۵ بار تکرار کنید.

تمرین بند کششی

برای فشار بیشتر به تیغه شانه ها میتوانید از بند کششی استفاده کنید. در حالت دراز کشیده، بند را با دو دست از هردو طرف جلوی بدن بکشید و تاجاییکه میتوانید این کشش را ادامه بدهید تا بازوها موازی با زمین شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =