کدام مقامات سیاسی در تهران با هیات طالبان دیدار کردند؟

سفر هیات طالبان به تهران به احتمال بسیار در کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا بر افغانستان نیز تاثیرگذار است زیرا افزایش کالاهای اولیه در بازارهای افغانستان و کاهش قیمت نفت نیز موثر خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بدون شک سرمایه گذاری ایران در افغانستان در موارد مختلف از جمله معادن، بازارچه‌های مرزی، اتصال افغانستان به آب‌های آزاد، غرب آسیا، اروپا و دستاوردهای ایران در عرصه‌های صنعتی و تجربی اهمیت به سزایی دارد.

همچنین سفر هیئت طالبان به تهران به احتمال بسیار در کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا بر افغانستان نیز تاثیرگذار است زیرا افزایش کالاهای اولیه در بازارهای افغانستان و کاهش قیمت نفت نیز موثر خواهد شد.

افغانستان کشور آسیب دیده و بحرانی است و به تازگی از دو دهه اشغال آزاد شده است، بنابراین سفر و رجوع طالبان به سوی تهران در واقع استقلال این کشور را تقویت کرده و بحران پس از اشغال را مهار می‌کند چون خود ایران تجارت گسترده‌ای در مبارزه علیه تحریم های ظالمانه دارد و به خوبی توانسته از پس آن برآید.

از سوی دیگر، در همین چند ماه اخیر پاکستان بار دیگر نشان داده که با افغانستان حتی با تغییر رژیم صادق نیست و مانع از ورود گندم‌های کمکی هند به افغانستان شده است که در این راستا نیز بندر چابهار ایران فرصت عظیمی در اختیار افغانستان می‌گذارد تا بتواند با جهان از طریق آب‌های بین‌المللی ارتباط موثر و فارغ از دخالت های پاکستان تامین کند.

در نگاه کلی می‌توان گفت که سفر هیئت طالبان به ریاست امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان به ایران، در جهت رشد اقتصادی، تحول ترانزیت، بانکداری، ارتباطات و تامین ثبات و امنیت در این کشور موثر و مثبت است و دیدارهایی که در ادامه به اختصار آورده شده است، شاهدی بر این اظهارات است.

امیرخان متقی در سفر به تهران با مشاور مقام معظم رهبری، وزیر کشور، وزیر خارجه و نماینده رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان درباره مسائل مختلفی بحث و تبادل نظر کرد.

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری، «احمد وحیدی» وزیر کشور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه و «حسن کاظمی قمی» نماینده رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبهٔ اقتصادی و سیاسی میان افغانستان و ایران، افزایش پروازها، ترانزیت زمینی و سایر تسهیلات و فراهم‌آوری تسهیلات برای مهاجرین افغان بحث و تبادل نظر کردند.

هیئت طالبان همچنین در این سفر با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه و «حسن کاظمی قمی» نماینده رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان دیدار و درباره مسائل مختلف منافع مشترک و گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان و هیئت همراهش همچنین علاوه بر نشست‌های سیاسی در عرصه اقتصادی نیز در تهران گفت‌وگو کرده است.

در این سفر، هیئت طالبان با «سعید محمد» مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، «سیدرضا فاطمی امین» وزیرصنعت، معدن و تجارت، «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی، «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و تاجران افغان و ایرانی گفت‌وگو کردند.

این نشست درباره سیاست‌های جاری پولی و مالی کلان و خرد صنعت و تقویت و گسترش بیشتر روابط اقتصادی همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های دو جانبه بین افغانستان و ایران به ویژه در حوزه اقتصادی بحث و تبادل نظر انجام شد.

در پایان همچنین باید یادآور شد که علاوه بر دیدارهای هیئت طالبان با مقامات ارشد ایران، می‌توان گفت که این سفر به انحصاری شدن روندهای صلح افغانستان توسط آمریکا نیز پایان داده است.

ایران در سفر هیئت طالبان زمینه دیدار «احمد مسعود» رهبر جبهه پنجشیر و اسماعیل خان از رهبران جهادی افغانستان را فراهم کرد که نوید دهنده حل مشکلات افغانستان می‌تواند باشد زیرا روند مسالمت آمیز صلح آغاز خواهد شد و این روند که در سال‌های گذشته توسط آمریکا انحصاری شده بود نیز خواهد شکست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/.

کد خبر: 1125379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =