نامزد ریاست جمهوری عراق قاضی دادگاه صدام است

امین نامزد ریاست جمهوری عراق یکی از قضاتی است که صدام،‌ دیکتاتور سابق عراق را در سال ۲۰۰۴ و پس از آن محاکمه کرد. او متولد ۱۹۵۷ است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز  قاضی عراقی رزکار محمد امین امروز، سه‌شنبه مدارک لازم جهت نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری عراق را ارائه کرد، این بعد از آن است که پارلمان عراق باب نامزدی برای این پست را که طبق تقسیم بندی متعارف این کشور مختص کردهاست، باز کرد.

به گزارش ایسنا، رزکار امین در اظهاراتی کوتاه به شبکه "کردستان ۲۴" گفت: مدارک نامزدی خود برای پست ریاست‌جمهوری عراق را ارائه کردم.

امین یکی از قضاتی است که صدام،‌ دیکتاتور سابق عراق را در سال ۲۰۰۴ و پس از آن محاکمه کرد. او متولد ۱۹۵۷ است.

قاضی امین در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق متولد شد و قومیت کردی دارد.

او در اظهارات قبلی گفته بود، به دلیل فشارها و فضای سنگین محاکمه به دلیل گروه‌های سیاسی و حاکم از محاکمه صدام استعفا کرد.

پارلمان عراق باب نامزدی برای ریاست‌جمهوری را باز کرده در حالی‌که پارلمان، محمد الحلبوسی را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کرد، او برای دومین بار این پست را برعهده می‌گیرد.

خبرگزاری عراق به نقل از بیانیه پارلمان اعلام کرد، کسانی که تمایل به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند باید درخواست‌های خود را طی روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ ژانویه به ریاست پارلمان ارائه کنند.

نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری طبق قانون اساسی شروطی دارد که به این ترتیب که فرد نامزد متولد عراق و از پدر و مادر عراقی باشد و بالای چهل سال داشته و از وجهه خوب و تجربه سیاسی برخوردار باشد، اخلاص به کشور داشته و فرد عادلی باشد.

همچنین طبق این شروط،‌ این فرد باید مدرک دانشگاهی مورد تایید وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی در عراق داشته باشد.

در این راستا حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی در پذیرش نامزدی یکی از شخصیت‌های حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، رقیب قدیمی خود، انعطاف به خرج داده است.

انتهای پیام

کد خبر: 1125396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =