روابط بین‌الملل دولت روی دور تند / اثرات روانی یک جراحی اقتصادی / دولت دوازدهم زیر ذره‌بین مجلس

احیای برجام، سند مالی 1401 و سفرهای منطقه‌ای اهم رویدادهای سپهر سیاسی کشور در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ مهمترین رویدادهای این روزها که کنشگران سپهر سیاسی بیشترین تحلیل‌ها و دغدغه‌ها را نسبت به آن دارند، روند گفت‌وگوهای احیای برجام و بررسی بودجه سالانه کشور در کمیسیون تلفیق است و البته سفر منطقه‌ای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را نیز می‌توان با اهمیت‌ترین اخبار هفته گذشته دانست. به طور مشخص می‌توان گفت که گشایش در زندگی مردم اصلی‌ترین مسئله روز کشور است و تمام ظرفیت‌های کشور برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

به گفته صاحب‌نظران سیاسی و بین‌المللی این روزها پالس‌های مثبتی از هتل کوبورگ وین محل گفت‌وگوهای برجامی به گوش می‌رسد. خبرگزاری دولتی ایرنا هفته گذشته اعلام کرد: دیدارها میان هیئت‌ها به سرعت در جریان است و دیپلمات‌ها دیدارها و رایزنی‌های خود را برای تسریع در روند مذاکرات، یکی پس از دیگری انجام می‌دهند و پالس مثبتی از مذاکرات به گوش می‌رسد. مذاکرات از حالت شکلی خارج شده و مذاکره‌کنندگان به گفت‌وگو در مورد متن و محتوا رسیده‌اند که بنظر می‌رسد کشورهای اروپایی از مواضع و خواسته‌های حداکثری خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

یک ادعای عجیب درباره غرامت جنگی عراق به ایران

سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین و خبر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شدن ایران توسط این کشور از اخباری خوبی بود که هفته گذشته به گوش رسید، خبری که هر چند از وین مخابره شد، سعید خطیب‌زاده بیان کرد که این مسئله ربطی به مذاکرات وین ندارد و به درخواست طرف کره‌ای برای پیگیری روابط دوجانبه انجام شده است.

پیشرفت مذاکرات وین موضوعی بود که علی باقری مذاکره کننده ارشد کشور پیرامون دیدارهای وین بر آن تأکید کرد و گفت: رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است. هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

افزایش سرعت دولت در گفت‌وگوهای منطقه‌ای 

روی خوش سیاست خارجی دولت سیزدهم به گفت‌وگوهای بین‌المللی این هفته در منطقه نیز ادامه داشت و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سفر منطقه‌ای خود با مقام‌های سیاسی کشورهای منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفرها با هدف رفع سوءتفاهم‌های سیاسی و برقراری همکاری‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد. سفر وزیر امور خارجه کشورمان از عمان آغاز شد و با ورود به دوحه پایتخت قطر ادامه یافت. مذاکرات وین و لغو تحریم‌های ظالمانه، مسائل افغانستان و یمن از اهم موضوعات پیگیری شده توسط امیرعبداللهیان در این دیدارها بود.

کمک به دولت برای عبور از گذرگاه‌های سخت

تلاش دولت برای گشایش‌های خارجی در حالی صورت می‌گیرد که ابراهیم رئیسی اعلام کرده بود که بودجه سال ۱۴۰۱ با این رویکرد تحریمی تدوین شده است. مجلس شورای اسلامی نیز این روها همپای دولت در تلاش است تا لایحه‌ مالی را به نحوی به دولت بازگرداند که کشور با کمترین آسیب از گذرگاه‌های سخت اقتصادی عبور کند.

رحیم زارع سخنگوی تلفیق بودجه در گزارشی از روند بررسی سند مالی کشور در این کمیسیون گفته که تأکید مجلس این است که اگر دولت می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند باید به نحوی اجرا شود که مردم آرامش معیشتی داشته باشند. بنابراین برنامه دولت باید مکتوب و حاوی جزئیات اجرای به مجلس ارائه شود ضمن اینکه درآمد اصلی دولت از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید صرف حمایت معیشتی از مردم شود. به اعتقاد وی دولت هنوز شیوه اجرایی خود در حذف ارز ترجیحی را در اختیار مجلس نگذاشته است بنابراین مجلس با کلیت مسئله موافق است، اما اجرای آن به دلیل ارتباط مستقیم با معیشت مردم باید راهکاری داشته باشیم که معیشت مردم به خطر نیفتد.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و سیاسی معتقدند حذف ارز ترجیحی جراحی اقتصاد برای رسیدن به سلامت است که ممکن است با سختی‌هایی همراه باشد اما دولت باید با جسارت از وارد این عرصه شود. همچنین این کارشناسان بسیاری از اثرات بازار در این روزها را ناشی از مسائل روانی می‌دانند. چرا که هنوز اتفاقی درباره حذف ارز در کشور رخ نداده و واکنش‌های بازار صرفاً روانی است که لازم است مسئولان و خصوصاً رسانه‌ها به آن توجه ویژه داشته باشند.

نهاد ریاست جمهوری دولت دوازدهم زیر ذره بین مجلس

نمایندگان در خانه ملت همچنین هفته گذشته تحقیق و تفحص از «عملکرد نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی» را نیز تصویب کردند. این تحقیق و تفحص با محورهای «معاونین و مدیران نهاد ریاست جمهوری در تخلفات این نهاد به ویژه عملکرد مالی و مداخله در مذاکرات هسته‌ای و سلطه بر گلوگاه‌های تولید رانت چه نقشی داشته‌اند؟»، «تحقیق و تفحص پیرامون نقش حسین فریدون مشاور رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای و پیامدهای نامطلوب مداخلات او»، «نقش رئیس دفتر روحانی در انتصاب مدیران موسسات اقتصادی، کارخانجات، بانک‌ها و مراکز حساس و درآمدزاد» و «بررسی نقش تیم اقتصادی دولت روحانی به ویژه معاون امور اقتصادی، «نهاوندیان» در تزریق ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز و هدر دادن ذخایر ارزی کشور و همچنین توزیع ۶۰ تن طلا که در راستای کنترل قیمت طلا صورت گرفت اما هیچ‌گونه نتیجه مثبتی نداشته و باعث هدر رفتن منابع بیت‌المال شد» صورت می‌گیرد.

کد خبر: 1125434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =