یک بام و دو هوای برگزاری آزمون‌های حضوری

دانشجوی پرستاری واحد یاسوج گفت: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویر احمد، دلیل برگزاری آزمون‌ها به شکل حضوری را بخش‌نامه سازمان مرکزی می‌دانند. عدم اختصاص فرجه مناسب برای مطالعه دانشجویان، فشردگی کلاس‌ها و عدم اختصاص خوابگاه برای آقایان، تنزل کیفیت آموزش، وضعیت نامناسب خوابگاه بانوان، مشکلات ایاب و ذهاب از جمله نارسایی‌ها در برگزاری آزمون‌های حضوری است.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس گزارشات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیمیزان مرگ و میرهای کرونایی در کشور با روند نزولی همراه است. هرچند شیوع سویه امیکرون بیم ابتلا و بازگشت بیماری به وضعیت قبل از واکسیناسیون را برای مسئولان امر تداعی می‌کند. با این وجود، انجام تمامی اقدامات بر اساس تصمیماتِ ستاد ملی مقابله با کرونای کشور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در اولویت قرار دادن تزریق واکسن انجام می‌شود. در این وضعیت بر اساس دستور ستاد مقابله با کرونا کشور برگزاری آزمون‌ها مطابق با دستور ستاد مقابله با کرونای هر استان تصمیم‌گیری می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی  هم برعهده روسای واحدها واگذار شده است. هرچند مطابق با بخش‌نامه طرح تعاون هر یک از دانشجویان مطابق با محل سکونتشان می‌توانند آزمون بدهند. با این تفاسیر وقتی دانشگاه‌های مبدا و مقصد درباره برگزاری آزمون با یکدیگر هماهنگ باشند، مشکلی بروز نمی‌کند. این بخش‌نامه در حالی مطرح است که برخی از دانشجویان در زمینه برگزاری آزمون‌ها به شکل حضوری معترض هستند و در ایام برگزاری امتحانات دانشگاه شرایط مناسب برای آنها ایجاد نشده است.

امیر یکی از دانشجویان رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نحوه برگزاری آزمون‌های حضوری گفت: کلاس‌ها به شکل فشرده برگزار می‌شود. برگزاری آزمون‌ها به شکل حضوری در حالی مطرح است که دانشجویان معترض با مسئولان امر در دانشگاه آزاد اسلامی جلسات متعدد برگزار کردند و بر اساس بخش‌نامه سازمان دانشگاه آزاد اسلامی تا ۲۳ دی کلاس‌ها برگزار و از ۲۵ دی امتحانات آغاز و تا ۷ بهمن ادامه دارد.

وی افزود: دانشجویان از اواسط ترم کلاس‌هایشان به شکل حضور برگزار شد و بر اساس بررسی‌های انجام شده نحوه برگزاری آزمون‌ها برعهده صلاح دید ریاست هر یک از واحدهای دانشگاهی انجام می‌شود. در حالی که ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج از عدم اختیار خود در نحوه برگزاری امتحانات را مطرح کرد.

 این دانشجوی رشته پرستاری تاکید کرد: مسئولان دانشگاه هم با بیان اینکه نمی‌توان برای برخی از ورودی‌ها در یک رشته تحصیلی آزمون‌ها را به شکل مجازی و برای دیگر دانشجویان به شکل حضوری برگزار کرد و بر اساس نامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باید تمامی آزمون‌ها در رشته‌های پزشکی به شکل حضوری برگزار شود.

وی با بیان اینکه مطابق با بخش‌نامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی هیچ منعی درباره  نحوه برگزاری امتحانات نیست، ادامه داد: مسئولان دانشگاه دلیل برگزاری آزمون‌ها به شکل حضوری را مطابق با بخش‌نامه سازمان مطرح می‌کنند. این تصمیم‌گیری در حالی مطرح است که عدم فعالیت سلف در این ایام و ضعف در برگزاری کلاس‌ها و فشردگی تدریس دروس هم مزید برعلت هستند.

 این دانشجوی رشته پرستاری درباره روند اسکان دانشجویان ادامه داد: برخی از دوستان برای شرکت در آزمون مجبور به طی کردن مسافت طولانی هستند و  در این فصل سال امکان  اجاره منزل، رفتن خوابگاه و ... نیست.

دمای خوابگاه بانوان منفی ۱ درجه است!

وی با بیان اینکه از طرف دانشگاه برای آقایان دانشجو خوابگاه اختصاص داده نشده است، گفت: در خوابگاه بانوان دمای هوا منفی ۱ درجه و  هشت نفر در یک اتاق کوچک در شرایط کرونایی اقامت دارند. همچنین سرویس ایاب و ذهاب هم به افراد اختصاص داده نمی‌شود. در این ایام امتحانات سلف تعطیل است و دانشجویان برای تهیه یک وعده غذایی در فصل امتحانات باید سه ساعت وقت اختصاص دهند.

این دانشجوی رشته پرستاری با بیان اینکه رفتارهای متضاد مسئولان دانشگاه جای تعمل دارد، افزود: در وضعیت کنونی آزمون‌ها به شکل حضوری برگزار می‌شود، اما خدمات سلف به‌دلیل شرایط کرونا تعطیل است و نحوه ارائه خدمات خوابگاهی هم جای تامل دارد. همچنین عدم اختصاص فرصت مناسب، فشردگی کلاس‌ها و عدم اختصاص خوابگاه برای آقایان و وضعیت نامناسب خوابگاه بانوان و مشکلات ایاب و ذهاب از جمله مشکلات موجود در برگزاری آزمون‌های حضوری است.

امیر ادامه داد: دانشجویان ورودی‌ ۱۴۰۰ رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ۲۲ نفر هستند که از این جمعیت ۱۸ نفر غیربومی هستند. برگزاری آزمون‌ها به شکل حضوری بر روی کیفیت آموزش هم تاثیر داشته است. برای مثال برخی از اساتید به دلیل برگزاری آزمون‌ها در ۲۵ دی از تدریس برخی نکات اجتناب می‌کنند.

نحوه برگزاری آزمون‌های دانشجویی نیازمند بازبینی است

برگزاری امتحانات دانشجویان گروه علوم پزشکی مطابق با بخش‌نامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به واحدهای مجری رشته‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. ستاد مقابله با کرونا نحوه برگزاری آزمون‌ها را تعیین تکلیف کرده است و نحوه برگزاری آزمون‌ها مطابق با تصمیم ستاد کرونای هر استان است. چگونگی برگزاری امتحانات دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ با توجه به عدم اسکان و دروس عمومی سایر ورودی‌ها که مشترک بین دانشجویان گروه علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی است. تصمیم‌گیری با رئیس استان یا معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان انجام می‌شود. ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان در زمینه نحوه برگزاری آزمون‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. با توجه به شرایط موجود در زمینه برگزاری آزمون‌ها به شکل حضوری از روسای واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی انتظار می‌رود تا بیش از پیش در راستای حمایت از دانشجویان تصمیم‌گیری کرده و خدمات مناسب برای دانشجویان ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125471

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =