عربستان: دنبال توسعه برنامه اتمی هستیم

وزیر انرژی عربستان سعودی ضمن اعلام اینکه این کشور مقادیر زیادی اورانیوم دارد، تصریح کرد، ریاض دنبال بهره‌برداری تجاری از این ذخیره است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی چهارشنبه (دیروز) در کنفرانسی در خصوص معدن که در ریاض برگزار شد، به ذخایر اورانیوم در این کشور اشاره کرد.

بر اساس گزارش «روسیا الیوم»، وی گفت: دنبال توسعه برنامه اتمی خود هستیم و درباره این موضوع واقعا صریح خواهم بود. ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم و باید از آن بهره‌برداری کنیم. از شرکاء جهت بهره‌برداری از این ذخایر و توسعه آن با بالاترین درجه شفافیت کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آن به جنبه تجاری خواهیم رسید.

در تیرماه سال جاری (۱۴۰۰) «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در توئیتی در پاسخ به اظهارات واهی نماینده عربستان سعودی در وین در خصوص پیشرفت اخیر هسته‌ای ایران، نوشت: در مورد پادشاهی عربستان سعودی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حداقل اختیارت لازم برای راستی آزمایی نیز برخوردار نیست.

وی افزود: هرگونه قصور در اجرای پادمان‌ها، به این پادشاهی اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های خاص اتمی خود را با دور نگهداشتن آنها از بازرسی‌های آژانس، پنهان کند.

غریب آبادی دو سال پیش نیز برنامه اتمی عربستان سعودی را بسیار غیرشفاف خواند و گفت که بقای رژیم سعودی با تداوم جنگ و تنش گره خورده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در بخشی دیگر از توضیحات خود، با اشاره به اینکه عربستان سعودی به عنوان کشوری با برنامه اتمی کاملا غیر شفاف، شاید بتواند سکوت را در قبال وضعیت کنونی خود بخرد، اما نمی‌تواند آن را برای همیشه مخفی کند، با ابراز نگرانی گفت: پادشاهی سعودی یک عضو معاهده ان.پی.تی بوده و دارای موافقتنامه جامع پادمان دوجانبه لازم الاجراء با آژانس است. اما متاسفانه این کشور همچنین کماکان پروتکل به اصطلاح «مقادیر کم» را اجرا کرده که آن را از تعهد به پذیرش بازرسان آژانس استثناء می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1125599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =