آمریکا، ایران را به جاسوسی متهم کرد

ارتش آمریکا در ادعایی تازه وزارت اطلاعات ایران را به استفاده از کدهای مخرب و بدافزار در کشورهای دیگر متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، فرماندهی سایبری ارتش آمریکا ادعا کرد وزارت اطلاعات ایران از ابزارهای هکری متعددی علیه شبکه‌های رایانه‌ای در سراسر جهان استفاده می‌کند.

به گزارش سی ان ان و به گفته سخنگوی مرکز فرماندهی، این نخستین بار است که دولت آمریکا صراحتا وزارت اطلاعات ایران را با یک گروه جاسوسی مرتبط می‌کند. بنا بر این ادعا، این گروه در سال‌های اخیر تلاش کرده است در سراسر غرب آسیا اطلاعات را جا به جا کند.

فرماندهی سایبری و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به طور منظم تلاش می‌کنند ابزارهای هکی را که طبق ادعای آن‌ها توسط کشورهایی مثل ایران، روسیه، چین و کره شمالی به کار گرفته می‌شود را برجسته کنند.

فرماندهی سایبری آمریکا چندین کد مخرب را منتشر کرده است که به ادعای آن‌ها توسط هکرهای ایرانی استفاده می‌شده است. این در حالی است که یک سخنگوی فرماندهی سایبری از اظهار نظر درباره اینکه آیا این بدافزار علیه سازمان‌های آمریکایی هم به کار گفته می‌شده است یا خیر، خودداری کرد.

ساراجونز، تحلیلگر ارشد شرکت امنیت سایبری «ماندیانت» در این خصوص گفته است سرویس‌های امنیتی ایران از چنین رویکردی برای مقابله با دشمنان و رقبای خود استفاده می‌کنند.

ادعای ستاد فرماندهی سایبری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که آمریکا به داشتن شبکه‌های اطلاعاتی در کشورهای دیگر بسیار شناخته شده است. به گزارش نیویورک تایمز، سرویس‌هایی از جمله آژانس اطلاعات مرکزی و آژانس امنیت ملی آمریکا عملیات جاسوسی متعددی را علیه کشورهای خارجی و مخصوصا چین انجام داده اند.

در این میان می‌توان به افشاگری‌های گسترده در خصوص جاسوسی‌های آمریکا در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. این افشاگری‌ها از ژوئن ۲۰۱۳ آغاز شد. ادوارد اسنودن که یکی از پیمانکاران پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا بود، ۲۰ هزار سند محرمانه از سازمان مذکور افشا کرد که نشان می‌داد آمریکا با همکاری ائتلاف «پنج چشم» مشغول جاسوسی گسترده به ویژه از طریق فضای سایبری بوده است.

ائتلاف «پنج چشم» سازمانی متشکل از پنج کشور آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است که پس از جنگ سرد شکل گرفته و بر جمع‌آوری اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آن استوار است.

گفته می‌شود برنامه‌های جاسوسی مذکور دلایلی به جز مبارزه با تروریسم دارند. ارزیابی سیاست خارجی، ثبات اقتصادی دیگر کشورها و جمع‌آوری اسرار تجاری از دیگر دلایل این عملیات عنوان شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =