جمهوری آذربایجان:‌ تهدیدات امنیتی از سوی ارمنستان را نابود می‌کنیم

رئیس جمهوری آذربایجان هشدار داد، باکو هر تهدیدی علیه امنیت این کشور را که از ارمنستان سرچشمه بگیرد، نابود خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری تاس، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی محلی گفت: ما با دقت تمامی تلاش‌ها در زمینه ایجاد ارتش در ارمنستان را دنبال می‌کنیم چه تلاش‌هایی که توسط خود ایروان انجام می‌شوند و چه تلاش‌هایی که با کمک شرکایشان صورت می‌گیرند. بنابراین، صریحا می‌گویم که اگر کوچک‌ترین تهدیدی نسبت به امنیت کشورمان مشاهده کنیم، این تهدید را فورا از بین خواهیم برد. این تهدیدی هر کجا که باشد و در هر عمقی از خاک ارمنستان که قرار داشته باشد، توسط ما نابود خواهد شد. همه و اول از همه رهبری ارمنستان باید این مساله را بداند و متوجه آن باشد.

وی افزود: آنها به کسب سیستم‌های تسلیحاتی مدرن و تقویت توانایی‌های جنگی ارتش ادامه خواهند داد.

علی‌اف ایجاد نیروهای ویژه را یکی از عناصر مهم برای بهبود پتانسیل نظامی ارمنستان دانست و گفت: این نیروها در جریان جنگ قره‌باغ بهترین خود را نشان دادند. ارتقای آنها و همچنین ایجاد نیروهای ویژه جدید یک ضرورت است که شرایط ایجاب می‌کند. این تلاش‌های ارمنستان نوعی انتقام‌جویی و تلافی است. ما نمی‌دانیم در دو یا پنج سال آتی چه رخ خواهد داد.

علی‌اف تاکید کرد: در طول جنگ در قره‌باغ در پاییز ۲۰۲۰ فرانسه به رغم این واقعیت که باید به عنوان میانجی‌گر بی‌طرف می‌بود، جانبدارانه عمل کرد و طرف ارمنستان را گرفت.

رئیس‌ جمهوری آذربایجان گفت: بعد از جنگ آمریکا به رغم این حقیقت که یک میانجی‌گر است همچنان جانبدارانه عمل کرده و موضعی در حمایت ارمنستان اتخاذ کرد.

علی‌اف توضیح داد: دو مساله تنها در روزنامه‌ها ذکر شد که می‌تواند اساس چنین نتایجی باشد. دعوت ارمنستان به "اجلاس به اصطلاح دموکراسی" و عدم دعوت از آذربایجان برای حضور در این نشست. همچنین دبیر شورای امنیت ارمنستان به واشنگتن دعوت شد؛ اما دبیر شورای امنیت آذربایجان به آمریکا دعوت نشد.

رئیس‌ جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: این یعنی یک تبعیض صریح وجود دارد.

علی‌اف تاکید کرد، کشورش در صورت عدم دعوت شدنش به آنچه "اجلاس سران به منظور دموکراسی" خوانده می‌شود چیزی را از دست نداد و این مساله به دلیل دو دقیقه سخنرانی حائز اهمیت نیست.

رئیس‌ جمهوری آذربایجان ادامه داد: اما حقیقت این است که به شکل واضح توازن از بین رفته و مشخص شده دولت کنونی آمریکا به طور یکجانبه از ارمنستان حمایت می‌کند.

او اضافه کرد: این مساله آنهاست؛ اما ما همانطور که گفته شد نظرمان را فقط می‌گوییم و طبعا این مساله را در سیاست خارجه خود لحاظ خواهیم کرد.

در عین حال علی‌اف تاکید کرد: اتحادیه اروپا به خودش در این باره اجازه نخواهد داد. در نشست اخیر در بروکسل برابری کامل مشاهده شد. این دلیلی برای این گفته است که آنها می‌توانند نقش مثبتی در عادی سازی روابط دوجانبه بین آذربایجان و ارمنستان ایفا کنند.

علی‌اف درباره روابط با اتحادیه اروپا گفت: روابط ما با اتحادیه مثبت است؛ اما تلاشی نمی‌کنیم به آن ملحق شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =