آغاز مرحله دوم درج قیمت تولید کننده بر کالاها

طبق گفته سخنگوی دولت، جشنواره خرید شفاف برای توزیع کالاهای اساسی با نرخ مصوب از ۲۵ دی کلید خواهد خورد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، آغاز مرحله دوم قیمت گذاری روی اقلام اساسی از امروز و همچنین برنامه ریزی ها برای عرضه شفاف کالاهای مورد نیاز خانوار با قیمت مصوب اخبار جدیدی است که این روزها به گوش می خورد.

محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت ۲۲دی ۱۴۰۰ گفت: مبنای قیمت تولید کننده کالا، قیمت درب کارخانه است. فاصله قیمتی بین تولیدکننده‌ها و خرده فروشی‌ها در مورد کالا‌های مصرفی، تا ۲۰ درصد و کالا‌های سرمایه‌ای تا ۳۰ درصد خواهد بود.

این نوع قیمت گذاری با دستور وزیر صمت به منظور کاهش دخالت ها در قیمت نهایی کالا انجام شد. کالاهایی که در ایام و وضعیت های مختلف سال با تورم ها و حباب های قیمتی مواجه بودند.

حال با نزدیک شدن به ایام پایانی سال دولت در پی تنظیم بازار اقلام مورد نیاز شب عید برآمده و زیرساخت های این طرح، قیمت گذاری اقلام به نرخ درب کارخانه است.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که ۲۱ دی ۱۴۰۰ به ریاست رئیس‌جمهور  برگزار شد بر روند اجرای عرضه کالا‌ها به‌ویژه اقلام خوراکی و سفره خانواده به قیمت منصفانه تاکید شد.

رئیسی بر لزوم بسیج همه دستگاه‌های دولتی برای عرضه کالاها بویژه اقلام خوراکی و سفره خانواده به قیمت منصفانه و باثبات تاکید کرد.

در این جلسه، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان موظف شد با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت قیمت کالاها را منصفانه تعیین و به مردم اعلام کند.

جشنواره خرید شفاف از چه زمانی آغاز می شود؟

بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت می گوید: جشنواره خرید شفاف به منظور شفاف‌سازی نظام توزیع، نظارت کامل بر قیمت‌ها، حذف واسطه‌های زاید و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده، از ۲۵ دی به مدت یک ماه در قالب اصناف منتخب، فروشگاه‌های مجازی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه‌وتره‌بار برگزار می‌شود.

کنترل جدی اقلام در شب‌های منتهی به آخر سال

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران گفت: قرار است امسال در طرحی با نام « جشنواره خرید شفاف» نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه وسعت ایران در کشور برگزار شود که در آن کالا‌های مورد نیاز شب عید از جمله پوشاک، آجیل، خشکبار، شیرینی، میوه و خشکشویی و قالیشویی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. این کالا‌ها با تخفیفات به مردم ارائه خواهد شد.

البته به گفته سقایی، عرضه اینترنتی اقلام اساسی با همکاری وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و عرضه در پلتفرم های تعریف شده خواهد بود.

عرضه الکترونیکی برخی از اقلام اساسی دو تا سه ماهی می شود که به صورت آزمایشی در تهران و چند شهر دیگر توسط وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شده است.

اخبارهای رسیده از استان ها نشان می دهد این جشنواره از روز گذشته در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

خرید اینترنتی اقلام باعث متعادل سازی نرخ‌ها می‌شود؟

اوایل آذر امسال جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر ضرورت نظارت هر چه بیشتر بر قیمت کالا‌های اساسی در بازار و گسترش سامانه‌های اینترنتی فروش با قیمت‌های مصوب تاکید شد.

مخبر گفت: باید ارائه کالا‌های اساسی مردم با قیمت مصوب بصورت اینترنتی ادامه یابد و در صورت امکان فروش و توزیع برخی کالا‌های دیگر نیز به این سامانه اضافه شود.

جشنواره خرید شفاف طرحی ملی برای عرضه اقلام اساسی است که از ۲۵ تا ۲۲ بهمن در سراسر کشور با همکاری اتاق اصناف و وزارت صمت برگزار خواهد شد.

این جشنواره در ۲ مرحله برگزار می‌شود که مرحله اول از ۲۲ دی تا ۲۲ بهمن است و اهداف آن ایجاد بستر رقابتی برای فعالیت‌های زنجیره‌های تولید، تأمین و توزیع است که باید کالا با قیمت مناسب و شفاف ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =