آلودگی هوا در بروز زوال عقل موثر است؟

دانشمندان آمریکایی مدعی شده اند آلودگی هوا می‌تواند به مغز آسیب بزند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند باعث آسیب به مغز شود.

یک تیم از دانشمندان آمریکایی در شهر سیاتل ایالت واشنگتن اقدام به انجام یک تحقیق بلند مدت روی تاثیرات آلودگی هوا در افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی (dementia) کردند.

رچل شافر، مدیر این تحقیقات گفت: یافته‌های ما نشان داد به ازای هر یک میکروگرم در متر مکعب که به حجم آلاینده‌های هوا افزوده شود، ۱۶ درصد خطر ابتلا به تمامی انواع زوال عقلی از جمله آلزایمر افزایش می یابد.

در این پژوهش دانشمندان اقدام به مطالعه روی بیش از ۴ هزار شهروند آمریکایی کردند. از زمان آغاز این تحقیقات در سال ۱۹۹۴ تا کنون بیش از یک هزار تن از شرکت کنندگان در این تحقیقات به درجاتی از زوال عقلی مبتلا شده اند.

محققان مشاهده کردند شمار افراد مبتلا به زوال عقلی در مناطق شلوغ و با آلودگی بالاتر بیشتر از مناطقی از شهر سیاتل با آلودگی کمتر بوده است. دانشمندان تاکید دارند گرچه با افزایش سن، خطر زوال عقلی افزایش می‌یابد؛ اما تحقیقات جدید از تشدید این موضوع در مواجهه با آلودگی هوا حکایت دارد.

این مطالعه نشان داد آلودگی هوا باعث آسیب به مغز می‌شود. با کاهش آلودگی‌هایی که افراد با آن سروکار دارند، می‌توان خطر ابتلا به زوال عقلی را کاهش داد.

لیان شپارد، استاد دانشگاه واشنگتن گفت: تحقیقات دانشمندان بار دیگر به تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان صحه گذاشت. آلودگی هوا علاوه بر تشدید مشکلات قلبی و ریوی، می‌تواند بر مغز نیز تاثیر مخربی داشته باشد. از این رو، توجه به حل مشکلات زیست محیطی بسیار ضروری است.

منبع: وب ام دی

انتهای پیام/

کد خبر: 1125642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =