یادداشت امیرعبداللهیان در گلوبال تایمز درباره افق روابط میان ایران و چین

وزیر خارجه کشورمان که در پکن به سر می‌برد در یادداشتی در یک روزنامه معتبر چینی محورهای توسعه همکاری میان دو طرف را در افق آینده تشریح و از روابط میان دو کشور طی چند دهه گذشته تمجید کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با سفر به چین در یادداشتی در روزنامه چینی «گلوبال تایمز» بر اهمیت روابط میان تهران-پکن تاکید کرد.

وی در این یادداشت با اشاره به سفر خود به پکن نوشت: «به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ و در آستانه سال نو چینی و سال ۱۴۰۱ خورشیدی به چین سفر می‌کنم.»

وزیر خارجه در ادامه به پنجاه و یکمین سالگرد برقراری روابط با کشور چین اشاره کرده و نوشته: دو کشور پنجاه و یکمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می گیرند و وارد نیمه دوم قرن مبادلات دوجانبه می شوند که صفحه جدیدی از روابط ماست. به ویژه همزمان با ورود حزب کمونیست چین به ۱۰۰ ساله دوم خود، این دیدار افق نویدبخش جدیدی برای ارتقا و توسعه همکاری ما در حوزه های مختلف خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به توافق هسته ای نوشت، ایران با اجرای توافق 2015 (برجام) این پیام را به جهان ارسال کرد که منافع منطقه‌ای در اولویت است. حتی پس از خروج آمریکا از برجام، ایران با دو سال پایبندی به تعهدات خود و قربانی کردن بخشی از حقوق و منافع مسلم خود، بیش از پیش به جهانیان نشان داده است که در این مسیر ثابت قدم است.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم چین در مناسبات جهانی افزود: نقش چین به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و به عنوان یک بازیگر فعال در عرصه بین‌المللی با رویکردی منطقی و عقلایی در جریان مذاکراتی که به تسهیل بازگشت ناقضان این توافق میشود واقعا قابل تحسین است.

وی در ادامه تاکید کرد؛ فارغ از اتفاقات و تحولاتی که در عرصه بین‌المللی رخ می‌دهد، چین و ایران در کنار سایر شرکای تجاری و منطقه‌ای خود، برای همیشه در سمت درست تاریخ خواهند بود. و ایران اجازه نخواهد داد کشورهای سلطه گر برای منطقه خاورمیانه تصمیم بگیرند و یا تحت پوشش نیروهای حافظ صلح، نیرو مستقر کنند و باعث تنش، ناآرامی و هرج و مرج در منطقه شوند.

امیرعبداللهیان در ادامه به بررسی افق روابط گسترده میان دو کشور پرداخته و مهمترین زمینه های همکاری میان تهران-پکن را در مناسبات آتی اینگونه بیان کرده است؛

-توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری و اجرای طرح همکاری جامع

- اجماع و مشورت درباره موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای و ایفای نقش موثر در میانجیگری برای حل موثر چالشها و تنشها

- مبارزه علیه کووید-19 و همکاری در پروژه‌های تولید واکسن مشترک

- کمک به تقویت مکانیسم همکاری برای پیشبرد توسعه جهان با آینده مشترک

- ارتقای چندجانبه گرایی و مقابله با استانداردهای دوگانه از طریق طرح اصلاح سیستم حکمرانی بین المللی

- مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و کمک به آوردن همه کشورهای مظلوم و سرکوب شده به جامعه بین المللی

-همکاری موثر و سازنده در زمینه طرح بزرگ ابتکار کمربند و جاده و کمک به چین برای استفاده موثر از این پروژه

- تداوم تمهیدات اجرایی برای عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای و استفاده از فرصت همکاری با سایر کشورهای عضو بر اساس ابتکار توسعه جهانی.

وزیر خارجه ایران در پایان یادداشت خود تاکید کرده، امیدواریم در نیمه دوم قرن، روابط و در فصل جدید همکاری‌ها که بر اساس اجماع سران دو کشور شکل گرفته است، شاهد توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها و ارتقای روابط چند وجهی  باشیم.

ایران به عنوان تمدنی بزرگ با پیشینه فرهنگی 7000 ساله و در کنار چین آماده است تا مسئولیت توسعه فرهنگی جامعه جهانی را بر عهده بگیرد. در این میان ایران با دستاوردهای همکاری‌های اقتصادی مشترک، نقش خود را در توسعه جهانی و ساختن آینده ای مشترک که شایسته جامعه بشری است ایفا خواهد کرد؛ آینده‌ای مشترک، مزین به ارزش های مشترک انسانی.

منبع: فارس

کد خبر: 1125697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =