چگونه از ماسک‌های ‌N95 بیشتر استفاده کنیم؟

با شیوع سویه اُمیکرون کارشناسان استفاده از ماسک‌های N95 یا KN95 را برای محافظت افراد توصیه می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز؛ سویه اُمیکرون بسیار واگیرتر از سویه‌های قبلی کروناویروس است و ممکن است  به صورت ذرات بسیار ریز شناور در هوا حتی از ماسک‌های پارچه‌ای ضخیم عبور کند.

ماسک‌های N95 یا KN95 می‌توانند تا حدود ۹۵ درصد این ذرات بسیار ریز شناور در هوا را تصفیه کنند، اما مشکل این است که این ماسک‌های نسبتا گران‌قیمت یکبار مصرف هستند. اما انجام اقدامات ساده‌ای می‌توانید تا پنج بار از این ماسک‌ها استفاده کنید.

برای این کار باید یک بسته از ماسک‌های N95 بخرید و به طور چرخشی از آنها استفاده کنید. هر روز پس از پایان یک بار استفاده از ماسک، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید، ماسک را از صورت‌تان بردارید و آن را در یک محل خشک و گرم نگهدارید. فردا از ماسک جدید استفاده کنید و بعد به همین ترتیب آن را در پایان روز در جایی خشک و گرم نگهدارید. نهایتا پس از استفاده از همه ماسک‌ها به سراغ نخستین ماسکی بروید که یک بار استفاده کرده‌اید.

در عین حال به نشانه‌هایی فرسودگی ماسک مانند ریش‌ریش شدن آن یا شل شدن بندهای آن  توجه داشته باشید. شل شدن بندهای ماسک باعث می‌شود، ماسک به خوبی روی صورت نچسبند و ویروس‌ها از درز ایجاد شده عبور کنند.

اگر می‌خواهید این ماسک‌ها را ضدعفونی کنید، آنها را با استفاده از یک گیره چوبی یا پلاستیکی درون اجاق مایکروویو آویزان کنید و برای ۶۰ دقیقه در دمای ۷۰ درجه حرارت دهید. ضدعفونی کردن این ماسک‌ها را با بخار آب جوش هم می‌توانید انجام دهید (اگر ماسک بند پلاستکی دارد، این بندها نباید در معرض بخار قرار گیرند).

توجه داشته باشید که این ماسک‌ها را مانند ماسک‌های پارچه‌ای نمی‌توان با آب و صابون شست.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر: 1125724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =