آموزش شیرینی پزی/ دستور پخت کیک عسلی روسی

کیک مدوویک روسی یا مدوویک تورت یا کیک مدوویک عسلی یک دسر کلاسیک خوش طعم و لطیف روسی است که با عسل طعم دار می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کیک مدوویک روسی یا مدوویک تورت ( به انگلیسی : medovik tort )  یا کیک مدوویک عسلی یک دسر کلاسیک خوش طعم و لطیف روسی است که با عسل طعم دار می شود به همین دلیل به نام کیک عسلی روسی ( به انگلیسی : Russian Honey Cake ) هم شناخته می شود. یکی از کیک های بسیار محبوب در منطقه آذربایجان است که ظاهر و طعم متفاوتی دارد.

کیک مدویک بافتی نرم و بسیار دلپذیر است و به محض این که در دهان بگذارید ذوب میشود. اگر به دنبال طعم های جدید هستید حتما این کیک را امتحان کنید. دستور کیک مدوویک دو مرحله دارد یکی تهیه لایه های نازک کیک بیسکویتی و دیگری کرم بین لایه های بیسکویتی. 

دستور تهیه کیک مدوویک

معمولا ۸ تا ۱۰ لایه بیسکویت نازک است که بین لایه ها با خامه ، شیر عسلی ، کاستارد یا باترکریم پر می شود. لایه‌های بیسکویتی بعد از این که بینشان با کرم پر می شود، یک شب در یخچال استراحت می کنند و رطوبت کرم را به خودشان چذب کرده ، حالتی نرم و لطیف پیدا می کنند. 

مواد لازم کیک مدوویک عسلی 

تخم مرغ، دو عدد (هم دمای محیط) 
شکر، سه چهارم پیمانه ( ۱۵۰ گرم)
کره، ۷۰ گرم (هم دمای محیط) 
عسل، سه قاشق غذاخوری
جوش شیرین، یک قاشق چایخوری 
آرد، ۵۵۰ گرم

مواد لازم کرم

خامه ترش ، ۵۰۰ گرم
خامه قنادی، ۲۴۰ گرم (یک پیمانه)
پودر قند،  یک دوم پیمانه 
وانیل، یک چهارم قاشق چایخوری
 

طرز تهیه کیک مدوویک عسلی

همه مواد تهیه خمیر کیک را دو ساعت قبل بیرون از یخچال بگذارید تا به دمای اتاق برسد. آرد را دو بار الک کنید.  تخم مرغ ، شکر ، کره و عسل را در کاسه ای مخلوط کرده و روی حرارت بخار آب بگذارید و مدام هم بزنید تا یکدست شود. کاسه را از روی حرارت برداشته چوس شیرین را اضافه کرده و مخلوط نمایید.  آرد را کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر یکدستی شود و با دست ورز دهید . آرد را تا جایی اضافه کنید خمیر نرم و لطیفی داشته باشید ولی به دست نچسبد. 

خمیر را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کرده  گرد کنید.  فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد یا درجه ۵ روشن کنید تا گرم شود. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. روی سطح میز کار را آرد پاشی کنید و خمیرها را یکی یکی با ضخامت ۲ – ۳ میلیمتر باز کنید و با یک رینگ ۱۸ سانتی قالب بزنید یا از یک دایرهکاغذ روغنی برای الگو استفاده کرده و روی خمیر گذشته دور تا دورش را با چاقو برش بزنید. خمیر را کمی دور وردنه بپیچید و با کمک وردنه به سینی انتقال دهید و تمام سطح خمیر را با چنگال سوراخ کنید که هنگام پخت ، پف نکند و حباب نزند. 

سینی را به مدت ۵ – ۶ دقیقه در فر قرار دید تا خمیر کاملا طلایی شود سپس از فر خارج کرده ۵ دقیقه استراحت دهید سپس خمیر را روی توری بگذارید خنک شود.  مراحل فوق را برای ۷ خمیر باقیمانده تکرار کنید و ۸ بیسکویت اسفنجی را آماده کنید.  اضافه برش های خمیر را هم روی سینی بریزید و به مدت ۵ دقیقه بپزید تا بعدا از پودرشان برای تزئین کیک روسی استفاده کنید. 

برای تهیه کرم پودر قند را از الک ریز رد کنید و به همرا خامه ترش و وانیل هم بزنید تا یکدست شود. خامه قنادی را ۴۵ دقیقه قبل از فریزر بیرون بگذرید تا حالت نیمه یخ زده پیدا کند و مثل بستنی نرم شود و ۲ دقیقه با دور کند هم بزنید تا باز شود و سپس با دور تند به مدت ۳ – ۸ دقیقه هم بزنید تا فرم بگیرد. خامه فرم گرفته حالت قله ای پیدا می کند و اگر با قاشق از آن بردارید و قاشق را برعکس کنید خامه از قاشق نمی ریزید. 

یک لایه بیسکویت را روی ظرف دلخواه گذاشته و یک چهارم پیمانه از کرم را رویش بکشید. تمام لایه ها را به همین صورت روی هم بگذارید و در انتها دور تا دور کیک را با کرم بپوشانید. خرده خمیرهای پخته شده را با ۳۰ – ۵۰ گرم گردو در غذاساز پودر کنید و تمام سطح کیک مدوویک روسی را با این پودر بپوشانید.  کیک مدوویک روسی  باید به مدت یک شب و حداقل ۸ ساعت در یخچال استراحت کند تا کرم به خورد بیسکویت ها برود و نرم شوند. 

این کیک را می توانید تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. 

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1125790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =