تصمیم مجلس برای استیضاح چند وزیر

عضو هیات رئیسه مجلس درباره استیضاح چند وزیر در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس، در پاسخ به این سوال که «شاهد آغاز روند طرح‌ سوال از وزرا هستیم اما مجلس به جهت همکاری با دولت به سمت استیضاح نمی‌رود»، گفت: ما باید برای هر مرتبه‌ای از مراتب نظارتی، یک زمان منصفانه‌ای را مدنظرمان باشد. مثلا برای تذکر شفاهی هیچ زمانی زود نیست، تذکر کتبی زمان طبیعی خود را باید طی کند. در بحث سوال به نظر من این موقعیت زمانی زود نیست و اگر کسی سوال مطرح کرد نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، خب استیضاح بعد از ۳ یا ۴ ماه بعد از شروع به کار زود است و باید یک مقدار بیشتر حوصله کرد تا بتوانیم درست تر قضات کنیم، مگر اینکه یک مورد خاصی پیش بیاید.

وی ادامه داد: در حال حاضر من معقتدم سوالات باید اتفاق بیفتد، اما درباره استیضاح به نظر من حداقل تا عید باید احتیاط کنیم اما به هرحال مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد چراکه نظارت تعطیل بردار نیست.

نماینده شاهین‌شهر در پاسخ به این سوال که «آیا نزدیکی و همگرایی مجلس و دولت مانع از نظارت نخواهد شد؟»، ابراز داشت: من معتقدم که همگرایی باید براساس منافع و مصالح مردم اتفاق بیفتد، اگر مبنا مصالح کشور و مردم باشد اشکالی ندارد اما اگر خدای نکرده یک زمانی براساس سلایق سیاسی، هواهای نفسانی و یا بده بستان اتفاق بیفتد این اصلا الهی نیست و ارزشی ندارد.

حاجی دلیگانی در واکنش به اینکه مجلس علیرغم انتقادات جدی که داشت کلیات بودجه را تصویب کرد، آیا در تلفیق فرصت برای اصلاحات وجود دارد؟، تصریح کرد: آقای ‌رئیس‌جمهور گفت ما آمادگی داریم که اگر کلیات رأی آورد درخصوص جزئیات مذاکره و تعامل کنیم. لذا با توجه به توافقاتی که صورت گرفته می‌توانم بگویم بله فرصت در تلفیق وجود دارد. چون اعداد و تبصره‌ها است که باید جایگزین و اصلاح شود و این امکان از لحاظ زمانی و نوع کاری که باید انجام شود فرصت وجود دارد. کافی است که نمایندگان دولت کمک کنند یعنی روی موضع خودشان پافشاری نکنند و ببینند که جایی اگر نظر تلفیق درست است، همراهی کنند. از این سو اعضای کمیسیون هم نخواهند که اگر یک حرفی را دولت درست مطرح می‌کند با آن مقابله کنند. با این فضا می‌توان با همکاری کار بودجه را پیش برد.

وی اضافه کرد: از ابتدا هم ما این احساس را داشتیم که اگر این فضا باشد، کلیات بودجه می‌تواند رأی بیاورد و از همکاران در مجلس هم همین نظر را شنیدیم. ما آقای میرکاظمی را دعوت کردیم و با حضور ایشان به عنوان نماینده تام‌الاختیار دولت و آقای حاجی بابایی رئیس کمیسوین تلفیق که دو رکن تلفیق هستند، این توافق را با آقای رئیس مجددا بر آن صحه گذاشتند که بتوانند اصلاحات را در جهت منافع مردم و آنچه که لازم است، بپذیرند که انجام شود.

عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به سوالی در رابطه با برخی شنیده‌ها از جمع‌آوری امضا برای ۲-۳ استیضاح و اینکه به هیات رئیسه آمده است یا نه؟ گفت: این درست است و مذاکرات و رایزنی‌هایی در جریان است تا در عین حال که حق و حقوق نمایندگان رعایت شود، همانطور که در ابتدا عرض کردم یک مقدار فرصت و زمان بیشتری داده شود تا بتوانیم قضاوت بهتری داشته باشیم. مطرح کردن استیضاح حق نمایندگان است اما به نظر شخصی بنده اکنون یک مقدار زود است.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1125794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =