ترویج ازدواج موفق در بین جوانان نیازمند چیست؟/ ارتقای سبک زندگی با مهارت‌های ارتباطی

استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در گام نخست برای ترویج ازدواج در بین جوانان باید نگرانی‌ها در حوزه‌های مختلف همچون اشتغال، درآمد و مسکن به حداقل برسد و در گام بعدی مهارت‌های ارتباطی افراد را تقویت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در یکی – دو دهه اخیر بر اساس گزارشات مرکز آمار نرخ ازدواج کاهش و میزان طلاق و دوام ازدواج در بین زوج‌های ایرانی کاهش یافته است. البته دوام ازدواج به مسائل متعدد همچون مسائل مالی، توانایی تامین معاش، درک متقابل، توانایی مدیریت شرایط بحرانی و ... بستگی دارد.

بهرام بختیاری ‌سعید، عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی و متخصص روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند ارائه تسهیلات برای ازدواج جوانان و تاثیرات این گونه اقدامات برای افزایش نرخ ازدواج در کشور گفت: تمامی نهادها با همکاری یکدیگر به دنبال ارائه تسهیلات به جوانان هستند. در حالی که هنوز نحوه بازپرداخت این گونه تسهیلات مطرح نشده است و بسیاری از جوانان نسبت به آینده شغلی خود نگران هستند.

وی افزود: در گام نخست برای ترویج ازدواج در بین جوانان باید نگرانی‌ها در حوزه‌های مختلف همچون اشتغال، درآمد، مسکن و ... به حداقل برسد و در گام بعدی مهارت‌های ارتباطی افراد را تقویت کرد. در این زمینه چگونگی انتخاب فرد، ضرورت دسترسی به خواسته‌ها و تغییر الگو مورد توجه قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توجه به دو مساله اقتصاد و فرهنگ در ازدواج لازم و ملزوم یکدیگر هستند. مهارت‌های اجتماعی از مهارت‌های فردی ناشی شده و در گام نخست باید دغدغه‌ها به حداقل رسیده و ضریب اطمینان با بسته‌های حمایتی، تثبیت شغلی، کسب درآمد مکفی و ...  مهیا شود.

بختیاری سعید ادامه داد: فرد در صورت تمایل به ازدواج باید توانایی فراهم کردن امکانات اولیه را داشته باشد. بر اساس فرمایشات امام صادق (ع) فقر از هر دری وارد شود از در دیگر ایمان خارجی می‌شود. در گام نخست قبل از تصمیم به ازدواج باید مساله نیازها و احتیاجات افراد رفع شده و در گام بعدی به دیگر مسائل توجه شود.

فرد قبل از تصمیم برای ازدواج به کمال فردی دست یابد

بختیاری سعید با بیان اینکه فرد قبل از تصمیم برای ازدواج باید به کمال فردی دستیابد، ادامه داد: برای افراد انتخاب مناسب در زمینه‌های مختلف همچون ازدواج، شغل، رشته تحصیلی و ... خودشناسی یکی از الزامات است. به عبارت دیگر فرد قبل از ازدواج باید به استقلال فردی دستیابد، به این معنا که خود را بشناسد و تشخیص و تنظیم هیجانات و تامین نیازها در اولین قدم شکل بگیرد. در این شرایط وقتی فرد خود و نیازهایش را شناخته و توانایی مدیریت این مهم را داشته باشد می‌تواند به سراغ فرد مکملش برود، چون خداوند زن و مرد را با دو ویژگی مکمل خلق کرده و در مجموع  دو فرد کامل کننده یکدیگر هستند.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه قبل از ازدواج تقویت مهارت‌های فردی یکی از الزامات است، تاکید کرد: فرد باید با خودش ارتباط مناسب داشته باشد، چون فردی که ویژگی‌های خود را نشناسد توانایی ایجاد ارتباط با دیگری را ندارد. برای تسهیل و تسریع روابط افراد با یکدیگر باید رابطه فرد با خودش اصلاح شود تا بتواند با طرف مقابل ارتباط مناسب برقرار کرد.

وی افزود: فرد با خودآگاهی و کنکاش می‌تواند از راهکارهای مشاوره کمک گرفته و روند خودشناسی و چگونگی ارتباط با طرف مقابل و راهکارهای مناسب را در اختیار  قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125815

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =