پیشنهاداتی برای دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هیچ موردی برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی دیده نشده است، از نمایندگان مجلس خواست یک ردیف اعتباری برای این منظور در بودجه پیش بینی کنند و دولت از محل فروش اموال تملیکی یا واگذاری سهام این منابع را به سازمان برگرداند تا هم وضع درمان و معیشت کارگران و بازنشستگان بهبود یابد و هم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان دائمی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رحمت الله پورموسی اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به شرایط فعلی و غیر قابل پیش بینی بودن اقتصاد در سال آینده خیلی مهم است و متاسفانه در بخش هزینه ای بودجه، بابت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی هیچ موردی را پیش بینی نکرده اند.

وی افزود: هرچند سال گذشته ۸۹ هزار میلیارد تومان در مجلس مصوب و مقرر شد به صورت اوراق مشارکت و سهام واگذار شود ولی متاسفانه از اموال دولت هیچ چیزی واگذار نشد و پولی به سازمان تامین اجتماعی نیامد و همین امر  مشکلات زیادی را برای سازمان به وجود آورد.

این پیشکسوت کارگری ادامه داد:از اول سال تا الان سازمان تامین اجتماعی ماهیانه حدود ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان به جمعیتی در حدود سه میلیون و  ۶۵۰ هزار نفر بازنشسته مستمری پرداخت می کند. قرار بود بعد از مرحله اول متناسب سازی، بخشی از بدهی دولت به سازمان پرداخت شود که مقدار بسیار کمی برگردانده شد و بعد از مرحله دوم متناسب سازی در بودجه ۱۴۰۰ مصوب شد که مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان از طرف دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود که آن هم تاکنون ریالی پرداخت نشده است.

به گفته پورموسی، این مسأله باعث شده ورودی و خروجی سازمان تامین اجتماعی همخوانی نداشته باشد و سازمان مجبور شود از محل درآمدهای خودش این مطالبات را پرداخت کند ولی از آنجا که درآمد تامین اجتماعی جوابگو نیست در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان از بانک رفاه کارگران و بانکهای دیگر در ماه استقراض می کند که فقط حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

این فعال حوزه کار در باره واگذاری بانک رفاه کارگران و تامین بخشی از هزینه ها اظهار کرد:اگر سهام بانک رفاه کارگران واگذار شود، شرایط را برای بازنشستگان سخت‌تر می‌کند چون بانک رفاه بین نسلی و متعلق به بازنشستگان و کارگران است و صاحبان اصلی آن با واگذاری بانک‌ مخالف هستند. شاید این واگذاری به لحاظ اقتصادی کمک کند که سازمان تامین اجتماعی کمی نفس بکشد ولی جامعه کارگری و بازنشستگان مخالفند.

پورموسی پیشنهاد کرد: برای تقویت منابع سازمان تامین اجتماعی از محل فروش سهام و اوراق مشارکت و فروش اموال تملیکی دولت اقدام شود.

به گفته وی اگر دولت از محل فروش اموال تملیکی خود منابع تامین اجتماعی را تقویت و بدهی خود را برگرداند، اجرای کامل متناسب سازی حقوق بازنشستگان محقق می شود.

پورموسی تصریح کرد: بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه قرار بود متناسب سازی انجام شود که البته برای بازنشستگان کشوری و لشکری به طور صددرصد انجام گرفت ولی برای بازنشستگان تامین اجتماعی ۷۵ درصد این طرح عملیاتی شد و ۲۵ درصد باقی ماند که تاکنون انجام نگرفته است.

این پیشکسوت کارگری با بیان اینکه وقتی پولی در سازمان وجود ندارد، لایحه متناسب‌سازی چگونه دائمی شود، اظهار کرد: تنها راه این است که این مسأله مجدداً در لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای دیده شود و دولت پای کار بیاید و از محل فروش اوراق مشارکت یا اموال تملیکی یا هر راه دیگری که درنظر می‌گیرد، این بدهی را بپردازد. اگر این منابع به سازمان برگردد هم تامین اجتماعی سرپا می شود و وضع درمان و معیشت کارگران و بازنشستگان بهبود می یابد و هم متناسب سازی حقوق باقی مانده بازنشستگان صورت می گیرد و لایحه دائمی می شود.

وی در پایان از نمایندگان مجلس خواست تا در خصوص بازگرداندن بدهی دولت به تأمین اجتماعی یک ردیف اعتباری در بودجه پیش بینی کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1125838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =