دولت دروغ ۴/ : سالی ۷۰۰ هزار شغل کجا رفت؟

وعده ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال طی ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم روی تحقق به خود نگرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از کارهایی که دولت روحانی در بدو ورود انجام داد، نشانه گرفتن مساله بیکاری بود. به همین خاطر هم در ابتدای دولت اول خود گفته بود که قصد دارد سالی ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

اما این وعده چقدر روی حقیقت به خود گرفت و آمارها چه می‌گویند؟ برای روشن شدن میزان واقعی بودن این وعده کافی است به آمارهای مربوط به دولت اول روحانی نگاهی بیاندازیم. طبق اعلام مرکز آمار در سال ۹۶، دولت سالانه حدود ۳۵۰ هزار شغل ایجاد کرده بود یعنی به نصف وعده خود جامه عمل پوشاند.

گزارش مرکز آمار از وضعیت بیکاری طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ نشان می‌داد که طی ۴ سال رقمی در حدود یک میلیون و ۴۲۷ هزار شغل ایجاد شده است. یعنی به صورت متوسط در هر سال حدود ۳۵۶ هزار شغل.

دور ماندن از وعده

از طرفی طبق همان اطلاعاتی که مرکز آمار منتشر کرده، جمعیت فعال کشور در سال ۹۱ حدود ۲۴ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر و بیکاران ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار نفر بوده است. یعنی با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که جمعیت شاغل در پایان سال ۹۱ حدود ۲۱ میلیون و ۱۶۱ هزار نفر بوده است. از طرفی آمارهای سال ۹۵ نشان می‌دهد که جمعیت فعال کشور ۲۵.۷ میلیون نفر بودئه که ۳.۲ میلیون بیکار و ۲.۵ میلیون شاغل بودند. در نتیجه طی ۴ سال، ۱.۴ میلیون اشتغال ایجاد شده که سالانه رقمی در حدود ۳۵۰ هزار نفر است. البته برخی در این میان تاکید می‌کنند که میزان اشتغال خالص در این ۴ سال، به میزان ۱۰۰ هزار نفر در سال بوده است.

اما اگر بخواهیم قدری جلوتر برویم و دولت دوم روحانی را هم بررسی کنیم، به نتیجه یکسان می‌رسیم. مثلا در سال ۹۷ هم دولت از برنامه پیش‌بینی شده خود عقب بود. به طوری که معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۸ گفته بود که با توجه به شرایط کشور در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اشتغال پیش‌بینی شده محقق نشد. با این حال، دولت در سال بعد به جای رشد اشتغالزایی، قدری واقع‌بینانه‌تر نگاه کرد و ارقام پیش‌بینی شده برای اشتغال را پایین آورد.

اختلاف در آمار

حتی در آن زمان میان صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور و معاونان وزارت کار اختلاف بود. به طوری که نوبخت از ایجاد ۱ میلیون و ۷۷۰ هزار شغل در سال ۹۸ گفته و مشاور وزیر کار این رقم را غیرممکن خوانده بود. به اعتقاد مشاور وزیر کار، رقم ۵۳۷ هزار شغل قدری واقع‌بینانه‌تر بود که باز هم با رقم ۷۰۰ هزار شغل فاصله داشت.

آمارهای سال ۹۹ هم با اما و اگرهای بسیاری اعلام شد. به طوری که طبق گفته مدیرکل سیاست‌های اشتغال وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، زمینه ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۹۹ فراهم شده بود که این آمار همانطور که مشخص است، قطعیت لازم را ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، مساله اشتغالزایی یکی از وعده‌هایی است که دولت یازدهم و دوازدهم بارها بر آن تاکید کرده بود اما همین آمارهای ساده نشان می‌دهد که در رسیدن به این وعده، موفق نبود و بارها از آن به دروغ یاد کرده بود. 

کد خبر: 1125904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =