همسان‌سازی حقوق معلمان تصویب شد

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اکنون مصوبه رتبه‌بندی معلمان در شورای نگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آیین‌نامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگی‌ها و ملاک‌های رتبه‌بندی اختصاص دارد گفت: ما آمادگی تشکیل هیئت‌های ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبه‌بندی را اجرا کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یوسف نوری ضمن تقدیر از عملکرد معلمان به‌ویژه در دوران کرونا اظهار کرد: معلمان ما با استفاده از امکانات خود آموزش را از طریق مجازی پیش بردند. خانواده‌ها نیز در کنار معلمان کمک کردند و آموزش را پیش برند. اکنون هم گشایشی ایجاد شده و درخواست می‌کنم از این گشایش استقبال کنند و دانش آموزان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه بیایند. کما اینک در مدارس روستایی وضعیت آموزش حضوری بهتر است.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ تصویب شد که در آن بخشی برای کیفیت آموزش‌وپرورش و افزایش رقابت و انگیزه معلمان تحت عنوان «ارتقای شایستگی‌ها و  احراز صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی» مورد تاکید قرار گرفته و بحث رتبه بندی مطرح شده است. متعاقب آن در اسناد بالادستی دیگر چون قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری هم تاکید شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلمان و با عنوان رتبه بندی معلمان انجام شد، اما نظام‌مند نبود.

نوری با بیان اینکه دولت دوازدهم اواخر سال ۹۹ لایحه رتبه‌بندی را به مجلس ارائه کرد که اخیراً به تصویب نمایندگان رسید و به شورای نگهبان ارسال شده است گفت: علی رغم اینکه این لایحه پختگی لازم را نداشت، اما رئیس جمهور مصر بودند که رتبه بندی معلمان باید انجام شود.

وی افزود: تفاوت رتبه‌بندی با همسان سازی در این است که رتبه بندی با هدف کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت انجام می‌شود و مابه ازای اقتصادی دارد. در واقع هرچقدر کیفیت آموزش و پرورش بهبود یابد تولید ناخالص ملی و شاخص‌های توسعه سرمایه انسانی رشد می‌یابد و از محرومیت‌ها کاسته خواهد شد، زیرا پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش‌وپرورش می‌گذرد و پایه است.

وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد: هرچه قدر در این بخش بیشتر سرمایه گذاری شود برگشت پذیر است. در واقع می‌توان گفت رتبه بندی کلید اصلی این کار است. مابه ازای اقتصادی دوم رتبه بندی این است که در حقوق و مزایای معلم اثر خواهد گذاشت.

نوری با اشاره به اینکه همسان‌سازی بحث دیگری است و خوشبختانه هفته گذشته در هیئت دولت بحث عدالت در پرداخت‌ها مطرح و تاکید شد که در دستورکار قرار بگیرد عنوان کرد: بر این اساس سازمان امور اداری استخدامی موظف شد آن را عمیاتی و در مدت کوتاهی دنبال کند.

 آماده تشکیل هیاتهای ممیزه هستیم

وی ادامه داد: اکنون مصوبه رتبه‌بندی در شورای نگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آیین‌نامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگی‌ها و ملاک‌های رتبه‌بندی اختصاص دارد. ما آمادگی تشکیل هیئت‌های ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبه‌بندی را اجرا کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره چالش‌های بازگشایی مدارس نیز گفت: بر اساس یک عادت دیرینه هر اتفاقی می‌افتد معمولاً تعطیل می‌کنیم، مثلاً برف می‌آید یا هوا آلوده می‌شود. به جای پیشگیری و ارتقای آگاهی و سواد سلامت دانش‌آموزان، مدارس را تعطیل می‌کنیم. زمان آموزش ما در کل خوب است، اما اینکه تعطیل کنیم و بچه ها با موقعیت های جدید آشنا نشوند و برای مقابله با آن آمادگی کسب نکنند اصلا خوب نیست.

نوری افزود: نزدیک به دوسال مدارس تعطیل بودند و آن امکان و فرصت های یادگیری در فضای مجازی برای دانش آموزان ما به طور کامل فراهم نشد و نمی شود استعدادها را از این طریق شکوفا کرد. فرایند تعلیم و تربیت دراین فضا، آنگونه که باید نیست و دانش آموزان به آنچه هدفگذاری شده است نمی رسند.

 تمامی مدارس روستایی و حاشیه‌شهرها باز هستند

وی با بیان اینکه ما بر اساس پروتکل های کرونا، مدارس را آماده کردیم و واکسیناسیون انجام شد گفت: حدود ۹۴ درصد معلمان و دانش آموزان دز اول واکسن و حدود ۷۵ درصد دز دوم را نیز دریافت کرده اند. مدارس روستایی و حاشیه شهرها همگی باز هستند. در برخی کلانشهرها و مراکز استان ها هنوز این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است.

 حضور در مدارس را «اجباری» نکردیم

وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به اینکه آیا الزام نمی‌کنید که بازگشایی‌ها انجام شود؟ اظهار کرد: همکاران ما باید در مدرسه باشند و قاعدتا در مدرسه حضور دارند و این اجبار که شما می گویید را ما انجام ندادیم، زیرا ممکن است بعدها اتفاقی بیفتد و مردم مدعی شوند اما آنچه را که توصیه کردیم این است که با رعایت پروتکل‌ها مدرسه باید باز باشد. همکاران ما می توانند گروه بندی کنند و از فضاهای جنبی نیز استفاده کنند.

نوری افزود: ستادملی مقابله با کرونا این اجازه را داده است که از مکان‌های عمومی مثل ورزشگاه‌ها، مکان‌های فرهنگی و مذهبی مثل مساجد و حسینیه‌ها نیز می‌شود استفاده کرد. راهکار ۵-۵ سندتحول بنیادین، برنامه بوم است که بر اساس آن ۱۰ تا ۲۰ درصد کلاس‌ها را بیرون از کلاس درس باید برگزار کرد و محیط یادگیری متنوع باشد. حتی بسته‌های یادگیری هم باید متنوع باشد.

 نمی‌توانیم مانع توسعه مدارس غیردولتی شویم

وی درباره تنوع مدارس و برهم خوردن عدالت آموزشی توسط برخی مدارس غیردولتی نیز اظهار کرد: یکی از شعارهای دولت علاوه بر شفافیت، عدالت است. در هفته شوراهای آموزش‌وپرورش قرار داریم که یک هدف آن تمرکززدایی، جلب مشارکت های دستگاه های دیگر و کمک‌های مردمی است تا بتوانیم عدالت را گسترس دهیم. نصیبِ آموزشی برابر یا عدالت تربیتی ذیل عدالت اجتماعی قرار دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: درصد مدارس غیردولتی زیاد نیست. به آنها گفته‌ام که اگر فعالیت آنها منجر به ایجاد طبقات جدید و افزایش فاصله طبقاتی شده به اهداف خود نرسیده‌اند و ما خواستیم به سمت ماهیت غیرانتفاعی بروند. به این معنا که اگر سودی حاصل شد، ببرند در مدارس مناطق محروم چون مناطق مرزی هزینه کنند. مثلاً در تهران مدارسی را داریم که در سیستان و بلوچستان هم مدارسی را با همان شیوه اداره می‌کنند.

نوری تاکید کرد که ماهیت غیردولتی این مدارس باید به سمت ماهیت غیرانتفاعی تغییر کند و بسیاری هم از آنها استقبال می کنند. ما به طور کلی نمی توانیم با توجه به قانون مانع توسعه مدارس غیردولتی شویم، اما در کشورهای دیگر چون فنلاند و غیره شمار مدارس خصوصی‌شان در سال‌های اخیر کاهش یافته، زیرا کیفیت مدارس دولتی رشد کرده است.

 مژده وزیر برای ارتقای کیفی و فیزیکی مدارس مناطق مرزی، روستایی و حاشیه شهرها

وی با بیان اینکه ما هدفگذاری کردیم در سطح اول، مدارس مرزی را در یک دوره زمانی مناسب ارتقاء دهیم گفت: اول آنکه باید معلم ثابت اعزام کنیم. دوم آنکه زیرساخت‌های فیزیکی را مهیا کنیم و سوم زیرساخت‌های غیرفیزیکی چون روش‌های مناسب مطالعه شده مبتنی بر زیست بوم و ساختار آنجا را استفاده کنیم. این‌ دانش آموزان بسیار بااستعدادند. نوید می‌دهم طی یک دوره کوتاه، دایره اول را تمام کنیم. دایره دوم روستاها و دایره سوم حاشیه شهر هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: شمار مدارس غیردولتی در برخی مناطق تهران بیشتر شده است که شاید به دلیل تقاضاهای اجتماعی و ایجاد بازار و تبلیغات برای این مدارس یوده است. با این حال مدارس دولتی ما هم بد نیستند و دو فرزندم در مدرسه دولتی درس خوانده‌اند و به اهدافی که خودشان داشتند رسیدند و موفق بودند. مهم این است که ارتقای سطح تعلیم و تربیتی مدارس دولتی را شاهد باشیم.

 ساعات تدریس معلمان قابل بحث است

نوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علی رغم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، چهارساعت به ساعات تدریس معلمان دوره ابتدایی افزوده شده ولی در فیش حقوقی‌شان دیده نمی‌شود گفت: بر اساس قوانین و ضوابط، ساعات تدریس در دوره های تحصیلی مشخص است. یک زمانی در دوره ابتدایی اینگونه تعریف شده بود که ساعات موظفی تدریس ۲۸ ساعت باشد و اکنون ۲۵ ساعت شده است. این بحث از گذشته هم بوده که چرا ساعات تدریس در متوسطه کمتر است. به هرحال در قانون دیده شده است، اما باید روی آن بحث کرد.

وی افزود: برخی همکاران ما که سابقه بالای ۲۰ سال دارند باز هم ساعات موظفی تدریسشان را پر می کنند که معتقدم یک جور کار خیر است و شایسته  است که از این معلمان که مسئولیت اجتماعی‌شان را ایفا می کنند تقدیر کنیم.

 تصویب همسان‌سازی حقوق معلمان در هیات دولت؛ تکلیف سازمان استخدامی برای پیگیری

وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما همچنین درباره اینکه معلمان در دوره کرونا ساعات بیشتری باید وقت صرف کنند اما نادیده گرفته می‌شود گفت: معلم‌ها کلاس درس را به خانه خود بردند و ایثار و فداکاری کردند. قواعد یادگیری ترکیبی را به آنها نیاموخته‌ایم، ولی خودشان فراگرفته اند. تنوع کار معلم خیلی زیاد شده و ما قدردان هستیم و می‌دانیم چقدر تلاش می‌کنند. روز چهارشنبه درهیئت دولت موضوع برابری پرداخت‌ها مصوب شد که سازمان اداری اسخدامی موظف شد پیگیری کند. این کار اساسی در راستای تحقق شعار عالت در پرداخت انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      8 1
      با سلام ، اگر واقعا راست میگویید و دنبال اجرای عدالت هستید، حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش را همسان سازی نمایید.
    • ب IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      6 0
      پس تکلیف بازنشستگان این سالها چی هست این عین بی عدالتی است که برا بازنشستگان نه رتبه‌بندی نه همسان‌سازی بازنشستگان پس لطفا پیگیری جدی شود
    • رحیم حیدری آزاد IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      سلام لطفا به جهت ارج نهادن به زحمات بازنشستگان فرهنگی هرچه زودتر همسان سازی حقوق با شاغلین را اجرا نمائید
    • علی ولی پور IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      به ریس جمهوروستادکل نیروهای مسلح واقای لطیفی ریس برنامه وبودجه پیام من برسانید من یک جانباز 50بازنشسته ناجابا 33سال سابقه که حقوق بگیرهستم.بااین حقوق ناچیزوماهی 5تومان چه کنم کرایه بدم.هیچی ندارم شما راقسم میدم.یک افزایش حقوقی بمابدهید تاکمترشرمنده خانوادهامون بشویم.کمرمون دولاشد .رحم داشته باشید تا خداوند بهتان رحم کند.یاحق.علی
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      بازنشستگان همچنان چوب بی عدالتی را می خورند
    • ف IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      شما تجربه علمی وفنی ندارید لطفا از کارشناسان خارجی استفاده کنید ، ندانم کاری بسه دیگه....
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      با سلام‌به دا د معلمان محترم وانقلابی و جوان به گفته خودتان خرید خدمات برسید
    • محمد IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      والا رشد و توسعه کشور فقط در دانشگاه‌ها اتفاق می افتد باید روی دانشگاه سرمایه گذاری شود نه آموزش وپرورش
    • عبدالمالک شه نوازی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      سلام معلمان جانباز شیمیایی شاغل با مدرک فوق لیسانس روانشناسی بالینی چراحقوق کم است خواهشمند است برای معلمان جانباز شیمیایی رتبه بالا درنظر بگیرید تا عادلانه باشد
    • محمد علی سلیمانی زاده IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      همسان سازی حقوق معلمان یعنی چه؟ یعنی حقوق معلمان را با کدوم ارگان همسان سازی می شود
    • رضا زاهدی IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      تکلیف بازنشستگان چی شد؟؟؟؟؟