دیپلماسی منطقه‌ای و اثرات آن در خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه

مسئله‌ای که این روزها در فضای سیاسی و بین‌الملل جایی برای انکار نگذاشته اینکه گسترش روابط با شرق آسیا و تکیه بر توان منطقه‌ای قطعاً خواهد توانست بر نگرانی‌های تحریم کنندگان جمهوری اسلامی ایران بیفزاید و آنان را متقاعد کند تا در مقابل این ملت مواضع عاقلانه‌تری را اتخاذ کنند.

گروه سیاسی ایسکانیوز- احمد جان‌نثاری؛ خنثی سازی تحریم راهبردی است که رهبر معظم انقلاب در جلسه چهارم آذر 99 با شورای عالی هماهنگی اقتصادی بار دیگر بر آن تأکید کردند و فرمودند: برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد. ما یک بار مسیر رفع تحریم را امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید. مسیر غلبه بر تحریم‌ها ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است.

دولت سیزدهم با سرلوحه قرار دادن این استراتژی، تکیه بر توان درون‌زا و گشایش از طریق تعامل با شرق را در دستور کار خود قرار داد و در حالی به عرصه اجرایی کشور ورود کرد که ویروس کرونا در کشور جولان می‌داد و آشفتگی بی وصفی در وضعیت واکسن حاکم بود. واردات گسترده واکسن و سرعت بخشی به واکسیناسیون عمومی توانست در وهله اول آرامش خیالی برای حوزه سلامت مردم ایجاد کرده و پیرو آن فضای  کسب و کار مردم دوباره به جریان بیفتد و دغدغه اشتغال مردم نیز از همین طریق برطرف شد.

در همین اثنا نخستین سفر خارجی سید ابراهیم رئیسی به تاجیکستان برای حضور در اجلاس سران شانگهای صورت گرفت که در پی آن عضویت دائم ایران در پیمان اقتصادی-سیاسی شانگهای به ثمر نشست که توانست دایره همکاری‌های ایران در قاره آسیا را گسترش دهد در حالی که تا آن زمان تنها عضو ناظر این پیمان اقتصادی بود. 

سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان هم حرکت هوشمندانه دیگری برای تقویت روابط و موقعیتی راهبردی برای کشور بود که در حاشیه اجلاس سران کشورهای «اکو» صورت گرفت. با این حال سفر هفته گذشته امیرعبداللهیان به پکن و آغاز اجرای برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین را می‌توان نقطه عطفی در عرصه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و گامی بلند در خنثی سازی سیاست‌های تحریمی عنوان کرد. موضوعی که چندان به مذاق غربی‌ها خوش نیامد به طوری که نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی در تحلیلی پیرامون این همکاری‌ها نوشت: گسترش همکاری میان ایران و چین «تهدیدی جدی» علیه منافع محوری آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز پیش از این در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود از معاهده ایران و چین نگران نیستید، گفته بود: «یک سال است از این معاهده نگرانم!»  خبری که اورشلیم‌پست نیز در در توئیتی به آن واکنش نشان داده و نوشته بود که «خبر معاهده ایران و چین خبر بسیار تلخی برای اسرائیل است.»

راهبرد نگاه به شرق و تقویت دیپلماسی با همسایگان با هدف رفع تحریم‌ها در کشورهای همسایه نیز نمود خوبی داشت. سفر سفر «طحنون بن زائد» مشاور امنیت ملی امارات به تهران و دیدار با مقام‌های رسمی کشورمان نیز کریدوری میان دو کشور ایجاد کرد. همچنین سفر حسین امیرعبداللهیان در روزهای اخیر به قطر و دیدار با مسئولان این کشور نیز نقطه عطفی در ارتباطات میان ایران و همسایگان بود.

سفرهای منطقه‌ای مسئولان سیاست خارجی اما به همینجا ختم نشد، گفت‌وگوها با مقام‌های عربستان برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها به صورت جدی ادامه داد، مسئله‌ای که محمود عباس‌زاده مشکینی درباره آن به ایسکا گفت: اکنون دو کشور شروع به تعمیر و بازسازی سفارتخانه‌هایشان کرده‌اند و تیم کارشناسی دیپلماتیک کشور ما اخیراً به عربستان رفته و مقدمات ترمیم رابطه در حال پیگیری است. هر چند نقدهایی هم به عملکرد عربستان داریم. این مقام سیاسی کشور البته معتقد است که عربستان هرگاه دست به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کرده، آمده تا یکی از مسائل خودش را حل کند. اتفاقاتی که در منطقه به وقوع پیوسته، سؤالات زیادی در مورد عملکرد و مواضع سعودی بوجود آورده که مقام‌های این کشور باید درباره آن موضع شفافیت اتخاذ کنند. سیاست جمهوری اسلامی ایران همسایه محوری و آسیا محوری است و در سیاست خارجی خود دنبال برداشتن موانع با همسایگان است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه می‌کند: اعتقاد داریم حتی خطاهایی که کشورهای همسایه داشته‌اند، نمی‌تواند مانعی در ترمیم و توسعه روابط با این کشورها باشد و معتقدیم نقاط ضعف و خطاها قابل اصلاح هستند.

دیپلماسی منطقه‌ای و اثرات آن در خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه

سرعت گرفتن دیپلماسی منطقه‌ای در دولت سیزدهم به اینجا ختم نشده و در همین راستا سخنگوی دولت هم از سفر قریب الوقوع آیت‌الله رئیسی به روسیه خبر داده و قرار است رئیس جمهور در راستای تعاملات راهبردی ایران و روسیه به دعوت همتای روسی خود اوایل سال جدید میلادی سفری به این کشور داشته باشد. موضوعی که عباس گلرو درباره آن به ایسکانیوز می‌گوید: این نخستین سفر دو جانبه رئیس جمهور و بسیار حائز اهمیت است. روسیه کشوری مهم در سطح بین‌الملل است و امیدواریم این دیدارها نتایج خوبی برای ملت ایران داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ مسائل دوجانبه، منطقه و بین‌الملل با روس‌ها همکاری دارد که نقطه حساس این همکاری‌های منطقه‌ای سوریه بود که در نشست آستانه تجلی پیدا کرد و موفق بود. 

 رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با اشاره به اینکه مواضع روسیه در سازمان ملل هم قابل ستایش است تصریح می‌کند: ما همواره با روس‌ها رایزنی‌های نزدیک داریم و روابط دو کشور به غیر از مسائل دو جانبه‌ در سطح منطقه نیز حائز اهمیت فراوانی است. روس‌ها یک طرف مذاکرات وین هستند و به دلیل روابط نزدیکی که با ایران دارند، نقش مازاد بر یک عضو عادی را هم ایفا می‌کنند و با مذاکره کنندگان ما تبادل نظر دارند.

رویکرد مذاکره توأم با پیگیری سیاست خنثی سازی تحریم سبب شده این روزها پالس‌های مثبتی از مذاکرات برجام به کشور برسد. علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان از کاهش موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق خبر داده و گفته بود که مذاکرات رو به جلو در جریان است. مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه نیز از مواضع مذاکراتی ایران حمایت کردند. وزیر امور خارجه کشورمان هم در اظهار نظری بیان می‌کند: سه کشور اروپایی و هم آمریکا در مطالب و یا پیام‌هایی که از طرف برخی واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند، هر چند هنوز هم در عمل هیچ ابتکار عملی ارائه نمی‌دهند. اما جمهوری اسلامی ایران از رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند.

فضای مثبت مذاکرات از سوی مقام‌های غربی نیز مورد تأکید قرار گرفته به صورتی که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز بر پیشرفت‌ مذاکرات وین تأیید کرده. این مقام مسئول آمریکایی اما همچنین بیان می‌کند اگر به زودی به یک تفاهم برای بازگشت به پایبندی دوجانبه (به برجام) نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم، اما واضح است که ترجیح ما همیشه دیپلماسی است.

مواضع تند آمریکایی در حالی تیتر روزنامه‌های غربی می‌شوند که تحلیلگران سیاسی مصرف آنها را داخلی و مخاطب آن را جامعه آمریکا و اروپا معرفی می‌کنند. چون مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند : هیچ ضرب‌الاجلی برای گفتگوهای وین وجود ندارد و مذاکره‌کنندگان تا هر زمان لازم باشد به رایزنی‌ها ادامه می‌دهند.

مسئله‌ای که این روزها در فضای سیاسی و بین‌الملل جایی برای انکار نگذاشته اینکه گسترش روابط با شرق آسیا و تکیه بر توان منطقه‌ای قطعاً خواهد توانست بر نگرانی‌های تحریم کنندگان جمهوری اسلامی ایران بیفزاید و آنان را متقاعد کند تا در مقابل این ملت مواضع عاقلانه‌تری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =