اساتید برای ثبت نمرات در آموزشیار تا چه زمانی فرصت دارند؟

بر اساس آیین نامه اعلام نمرات دانشجویان باید حداکثر تا یک هفته پس از تاریخ برگزاری امتحان آن درس به آموزش دانشکده یا واحد دانشگاهی اعلام شود. بر اساس تبصره ۱ این آیین نامه پس از اعلام نتایج، دانشجو می‌تواند حداکثر تا یک هفته درخواست تجدید نظر در نمره امتحانات خود را به گروه آموزشی مربوط تسلیم و استاد مربوط باید حداکثر ظرف مدت یک هفته اعلام نظر کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله دانشجویان در روزهای بعد از پایان زمان امتحانات نسبت به عدم درج نمرات در سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها اعتراض دارند. این نارسایی باعث شده تا در برخی مواقع شاهد درج نمرات امتحانی دانشجویان چند روز مانده به انتخاب واحد ترم جدید باشیم. غافل از اینکه همین مقوله باعث بروز و تشدید استرس، اضطراب و سردرگمی در بین دانشجویان می‌شود.

این عدم توجه به شرایط دانشجویان در حالی بروز می‌کند که در برخی مواقع، اساتید به‌رغم آیین‌ نامه آموزشی در ارائه نمرات دانشجویان اهمال کرده و در برخی مواقع هم کارشناسان در واحدهای آموزشی دانشگاه‌ها نسبت به بارگذاری نمرات دانشجویان کم توجهی می‌کنند. در برخی از دانشگاه‌ها این پاسکاری برای بارگذاری نمرات دانشجویان در بین اساتید و کادر آموزشی در حالی انجام می‌شود که  بر اساس دستور مرکز دانشگاه‌های آزاد کشور، استاد و مسئولان امر سر زمان مقرر حدود ۱۰ روز موظف به ارائه نمرات دانشجویان هستند. 

در دو سه سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و برگزاری کلاس‌های مجازی ارزشیابی دانشجویان هر درس به صورت مستمر و تکوینی، در طول نیمسال تحصیلی انجام می‌شود. با توجه به رویکرد فعالیت محور در آموزش مجازی، قسمت عمده‌ای از نمره باید به فعالیت‌های مستمر دانشجو در طول نیمسال تحصیلی اختصاص یابد. بنابراین آزمونک‌ها (کوئیزها)، تکالیف و تمرینات خارج از کلاس، پروژه، سمینار، ارائه‌های کلاس، مشارکت در مباحث و گفت‌وگوهای کلاس و سایر مباحث مرتبط با درس، بخش عمده‌ای از نمره دانشجو را شامل می‌شود.

بررسی شیوه ارزیابی نمرات دانشجویان

اساتید به‌طور دقیق و مستمر می‌توانند نسبت به ثبت عملکرد و نمرات دانشجو اقدام ‌کنند. بخشی از نمره دانشجو  به آزمون پایانی اختصاص می‌یابد که نمره آزمون بین ۷ تا ۱۰ نمره آزمون پایانی است که نسبت به عدد ۲۰ مورد محاسبه و ثبت می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه ۲۰ ارزیابی پیشرفت تحصیلی مطابق با ماده ۳۹ ارزیابی تحصیلی دانشجو در هر درس توسط استاد آن درس بر اساس میزان حضور و فعالیت دانشجو در کلاس، انجام تکالیف درسی، نتیجه امتحان بین نیمسال و همچنین پایان نیمسال صورت می‌گیرد. همچنین مطابق با تبصره یک این آیین نامه انجام امتحان میان ترم با هماهنگی و موافقت معاون آموزشی واحد خارج از ساعات تعیین شده در ماده ۹ آیین‌ نامه امکان‌پذیر است.

در این صورت نمره امتحان میان ترم ۲۵ درصد و سایر فعالیت‌های کلاسی ۵ درصد نمره درس است. نمره امتحان نیمسال الزاما باید ظرف مدت ۱۰ روز پس از امتحان به آموزش واحد ارائه شود. همچنین بر اساس تبصره ۲ برگزاری امتحانات پایان نیمسال برای هر درس الزامی و مطابق با ماده ۴۰ معیار ارزیابی نمره  نتیجه ارزیابی دانشجو در فاصله صفر تا ۲۰ قرار می‌گیرد. بر اساس دستورالعمل‌ها نمرات دانشجویان باید توسط اساتید در سامانه آموزشیار ثبت شود.

دانشجویان معترض به نمره خود بر اساس قانون چه اقداماتی انجام دهند؟

 بر اساس آیین نامه اعلام نمرات دانشجویان مطابق با ماده ۴۲  هر درس باید حداکثر تا یک هفته پس از تاریخ برگزاری امتحان آن درس به آموزش دانشکده یا واحد دانشگاهی اعلام شود. بر اساس تبصره ۱  این آیین نامه پس از اعلام نتایج، دانشجو می‌تواند حداکثر تا یک هفته درخواست تجدید نظر در نمره امتحانات خود را به گروه آموزشی مربوط تسلیم کند و استاد مربوط باید حداکثر ظرف مدت یک هفته اعلام نظر کند. همچنین در تبصره ۲ این آیین نامه آمده است نمره امتحانی پس از اعلام نهایی به اداره آموزش واحد دانشگاهی، مطلقا قابل تغییر نیست و مطابق با تبصره ۳ این آیین نامه نتایج کلی امتحانات هر نیمسال باید  قبل از نام نویسی نیمسال بعد اعلام شده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =