جمشید گرگین: با جمشید مشایخی قایم باشک بازی می کردیم

جمشید گرگین بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما در برنامه سریالیست، از علت کم کاری و خاطرات بازی در سریال های ماندگار تلویزیونی گفت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جمشید گرگین مهمان برنامه سریالیست درباره اجرای برنامه سینما کمدی در سال های گذشته در شبکه یک سیما گفت: بیش از هشت بار این برنامه پخش می شد و بیشترین بازپخش را در زمان خودش یعنی دوران جنگ داشت. دورانی که خیلی خاص بود و این برنامه می توانست لحظات شادی را برای مردم به ارمغان بیاورد. بسیاری از فیلمسازان خوب ما که در فستیوال های بزرگی مثل جشنواره فجر جایزه می گرفتند، به من می گفتند این برنامه ها باعث علاقه و ورود ما به سینما  شد. خیلی خوشحال می شدم که این برنامه باعث علاقه بسیاری به سینما می شد. این برنامه هم جنبه تفریح داشت هم جنبه تخصصی و آموزشی.

وی درباره کم کاری در طول دوران حرفه ایش گفت: آدم سخت گیر و جدی هستم. سعی می کنم اگر بتوانم هر کاری را در حد توانم به خوبی انجام دهم. به همین دلیل در انتخاب هایم گزیده عمل می کردم. مدت هاست بازی نکردم با وجود اینکه پیشنهادهای زیادی داشتم، اما باید فیلمنامه و کارگردان خوبی باشد که من را رهبری کند و فیلمنامه را تبدیل به فیلم خوبی کند. وقتی به پیشنهادها یکی دو بار نه بگویید، نه گفتن عادتتان می شود.

وی اظهارداشت: الان دلم می خواهد کار کنم اما  پیشنهادات خوب نیست. اخیرا پیشنهادهایی داشتم اما چیزی نبود که می خواستم. یک فیلمنامه خوب که بخش اعظمی از یک کار سینما یا سریال را می سازد و یک کارگردان آگاه که عاشقانه فیلمنامه را به یک اثر تبدیل کند، برای یک تولید لازم است. نباید کار برای دستمزد باشد. متاسفانه فیلمسازی مثل یک کار اداری وظیفه شده است. دوست دارم با گروهی کار کنم که از آبدارچی تا کارگردان تصور کنند که کار متعلق به خودشان است و با عشق به کار نگاه کنند.

گرگین درباره همکاریش با بهروز افخمی در سریال میرزا کوچک خوان اظهار کرد: خیلی این کار را دوست دارم. چراکه فیلمنامه بسیار زیبا و روانی با نویسندگی ناصر تقوایی داشت. فیلمنامه سه جلدی میرزا کوچک خوان را به من دادند که هنوز در کتابخوانه منزل آن را دارم. باور کنید تا تمام نشد آن را زمین نگذاشتم و شبانه روز آن را خواندم. از بس که زیبا بود. زمانی که فیلمنامه را می خواندم حس نمی کردم روی زمین هستم و متنی می خوانم. میرزاکوچک خوان یکی از زیبا ترین فیلمنامه هایی بود که آن را خواندم.

وی عنوان داشت: زمانی که یک فیلمنامه درجه یک، روان و زیبا دارای المان های یک اثر هنری باشد و یک کارگردان جوان و جویای نام آن را بسازد و مدیریت فیلمنامه برعهده شخصی به نام زنده یاد نعمت حقیقی که نقش ارزنده ای در این فیلم داشت،  با دیگر بخش ها مانند نماهای فوق العاده ترکیب می شود و حاصل کار، فوق العاده می شود. مجموعه ای از این عوامل به کمک لوکیشن های زیبای شمال کشور که من فکر نمی کنم در هیچ جای جهان زیبایی های گیلان را داشته باشد،  فیلمی فوق العاده ساخت. نقش یک افسر را در این فیلم بازی می کردم که یک اسلحه داشت که در آن زمان مشهور شده بود.

وی درباره جای خالی مرحوم علی حاتمی گفت: جای خالی او پر نخواهد شد. برخی چهره ها جایگزین ندارند. شاید برخی استعدادها بیایند اما هیچ کس علی حاتمی نمی شود. مجموعه موفقی به نام هزار دستان را ساخت که تولیدش چندین سال طول کشید. برنامه ای به نام درباره هزاردستان در زمان نمایش این سریال ساختم و با خود عوامل مصاحبه کردم. علاوه بر این با خود علی حااتمی و منتقدان مصاحبه کردم، که مصاحبه آن را شما پخش کردید.

این بازیگر پیشکسوت درباره بهترین هنرمندانی که با آن ها کار کرده است، بیان کرد: در اولین کارم به نام صدای صحرا بود که نادر ابراهیمی آن را ساخته بود و سناریوی آن را نوشته بود. وی نویسنده نامداری بود و سریال، سناریوی زیبایی داشت اما در تبدیل به فیلم موفق نبود. آن جا خاطرات زیادی در ذهنم نقش بست. با زنده یاد جمشید مشایخی در این کار هم چادری بودیم. کار در جنگل و دشت بود و ما هم در چادر استراحت می کردیم. زمانی که از سر کار برمی گشتیم و شب شده بود،  پشت چادر ها غایم باشک بازی می کردیم چراکه کار دیگری نداشتیم. آنجا خیلی به ایشان علاقه پیدا کردم و خیلی ها هم می گفتند که ما شباهت ظاهری داریم. بعد از این در محافل مختلف همدیگر را می دیدیم بدون توجه به شرایط سوک سوک می گفتیم و دیگران از رفتار ما تعجب می کردند.

گرگین درباره اثر دزدان مادرزاد گفت: در این سریال من پسر بزرگ خانواده بودم. خانم نیکو خردمند که دوبلور و بازیگر درجه یک هستند آن جا حضور داشتند با کارگردانی صباغ زاده کار خوبی شد. خاطرات خوبی از این کار داشتیم.

وی درباره تغییر شرایط فعالیت هنری از گذشته تا حال اظهار کرد: زمانی در همین تلویزیون سریال هایی پخش می شد که خیابان ها را خلوت می کرد. زمان انقلاب و بعد از این نیز اینگونه بود. نمی دانم آمار نشان می دهد یا نه اما عدم استقبال از سریال های فعلی شاید دلایل مختلفی دارد. نمی دانم، ضعف محتوایی، موضوعات تکراری، نبود نگرش جدید باعث شده که مخاطبان سریال ها کم شوند. قبل و بعد از کرونا که سینما تعطیل شد، تهیه کنندگان و کارگردانان وارد شبکه خانگی شدند. ابتدا کارهای خوبی در شبکه خانگی شاهد بودیم و در ادامه ما منتظر کارهای خوب بودیم اما به مرور کارهای بی محتوا و بی کیفیت ساخته شده و دارد ساخته می شود و نمی تواند با تلویزیون رقابت کند. البته منظورم این نیست که کارهای تلویزیون خوب است اما مجموعه های فعلی کیفیت مناسب ندارد.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =