آینده بازارها در صورت توافق وین/ ماجرای مالیات بر تورم چیست؟

در شرایطی که احتمال نهایی شدن توافق وین بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که بازار ارز، بورس، سکه و دیگر بازارهای اقتصادی به کدام سمت و سو خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، چند وقتی است که صحبت از یک توافق احتمالی به گوش می‌رسد. فرای احتمالاتی که موافقان و مخالفان به نتیجه رسیدن این توافق مطرح می‌کنند، این سوال مطرح می‌شود که بازارهای اقتصادی از توافق وین چقدر سیگنال می‌گیرند؟

برخی معتقدند که این تاثیرات ممکن است کوتاه مدت باشد و برخی هم اینطور می‌گویند که اقتصاد ایران به دلیل تاثیرپذیری زیاد از مسائل سیاسی، با همین نوسانات اندک هم امیدی را برای فعالان اقتصادی باز خواهد کرد. بسیاری به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که بازارهایی مثل ارز و بورس بعد از این توافقات به چه سمت و سویی خواهد رفت.

کامران ندری اقتصاددان در همین خصوص معتقد است که بازار ارز و بورس واکنش مثبتی به این اخبار داشته و در صورت نهایی شدن یک توافق سیاسی، باز هم به روند خود ادامه خواهد داد. وی به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، گفت: بازار ارز اولین جایی است که تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این بازار همین حالا هم واکنش‌هایی را نسبت به احتمال مثبت بودن مذاکرات از خود نشان داده و انتظار فعالین این بازار تحت تاثیر این اخبار مثبت، تغییر کرده و همه انتظار دارند نرخ ارز کاهشی باشد.

دلار کاهشی می‌شود

وی عنوان کرد: اولین جایی که از به نتیجه رسیدن مذاکرات تاثیر می‌گیرد و تاثیر قابل توجهی هم خواهد بود، بازار ارز است. این بازار می‌تواند به شدت نزولی شود و حتی ممکن است در حدی باشد که بانک مرکزی تصمیم بگیرد مداخله و از کاهش بیش از حد نرخ ارز جلوگیری کند. در عین حال، به نظرم بازار سهام هم تاثیر مثبتی از مذاکرات می‌گیرد. از آنجایی که چشم‌انداز فعالیت شرکت‌های بورسی به دلیل رفع تحریم‌ها مثبت می‌شود، روی ارزش سهام تاثیر مثبت می‌گذارد. البته به دلیل بی‌اعتمادی حاصل از سیاست‌های گذشته در این بازار، ممکن است اثر آن چشم‌گیر نباشد. اما در مجموع بازار سهام از مذاکرات تاثیر مثبت می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در بازار دارایی‌های فیزیکی و مسکن به صورت خاص، احتمالا شاهد یک رکود خواهیم بود چون قیمت مسکن به سمت کاهش، چسبندگی زیادی دارد و به احتمال زیاد این بازار به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و تحت تاثیر تحولات مثبت و چسبندگی، برای مدتی دچار رکود می‌شود. در درازمدت ممکن است اندکی قیمت زمین و مسکن کاهش یابد. اما در کل رکود در کوتاه‌مدت این بازار را فرا می‌گیرد.

لابی خودروسازان داخلی کار را خراب می‌کند

ندری همچنین در خصوص بازار خودرو و تاثیرپذیری آن از توافق وین گفت: بازار خودرو هم بستگی به تداوم سیاست‌های دولت در این بازار دارد. اگر واردات خودرو آزاد نشود، خیلی این بازار تحت تاثیر مذاکرات قرار نمی‌گیرد. هرچند تصور می‌کنم در کوتاه مدت اثرات کاهشی روی قیمت خودروها خواهد داشت. اما تداوم این اثرات کاهشی به این بستگی دارد که سیاست‌های دولت در واردات خودروهای خارجی به چه شکلی باشد. اگر آزاد شود، در قیمت خودروهای خارجی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت و خودروهای داخلی هم ممکن است روند کاهش قیمت را در پیش بگیرند. اما لابی خودروسازان داخلی قوی است و ممکن است مانع واردات خودروهای خارجی شوند تا قیمت‌هایشان خیلی کم نشود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیرپذیری بازار طلا و سکه از مذاکرات گفت: بازار طلا و سکه هم تقریبا هم‌پای بازار دلار حرکت می‌کند. یعنی اگر قیمت دلار پایین بیاید، قیمت طلا و سکه هم کم خواهد شد.

ندری در بخش دیگر صحبت‌های خود به مساله مالیات بر خودروهای لوکس اشاره کرد و در خصوص برخی صحبت‌ها مبنی بر تبدیل مالیات بر خودروهای لوکس به مالیات بر تورم، گفت: این حرف تا حدود زیادی منطقی است. به هر حال این افزایش قیمت‌ها ناشی از تورم در اقتصاد بوده و مسئول کنترل تورم هم دولت است. اقداماتی که خود دولت در حوزه پولی و برای کسری بودجه انجام داده و در کل ضعف‌های این حوزه باعث تورم شده است. تورم شبیه بر مالیاتی است که بخواهیم از افرادی بگیریم که پول نگه‌داری می‌کنند. حالا اگر بخواهیم روی همین هم مالیات وضع کنیم، بی‌انصافی است.

مالیات برخودروهای لوکس، مالیات بر تورم است

وی گفت: در شرایط تورمی اگر بخواهیم مالیات مضاعف بگیریم، خیلی منصفانه نیست. به هر حال وقتی قیمت خودرو بالا می‌رود، مالیات آن هم بیشتر می‌شود. حالا اگر بخواهیم مالیات دیگری مثل مالیات بر عایدی سرمایه اضافه کنیم، خیلی در شرایط تورمی مناسب نیست. اگر تورم نداشتیم و ارزش دارایی بالا می‌رفت، می‌شد برای افزایش قیمت – در شرایط کنترل تورم – از مالیات بر عایدی سرمایه صحبت کرد. اما در کشور ما این کار سخت و غیرمنصفانه است و حتی ممکن است برای برخی تبعات منفی داشته باشد.  

کد خبر: 1126012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =