واکسن چگونه باعث تغییر علائم کرونا می‌شود؟

یکی از پزشکان اورژانس نیویورک توضیحاتی در رابطه با این موضوع ارائه کرده که بیماران کووید-۱۹ بسته به اینکه کدام دُز از واکسن‌ کرونا را دریافت کرده‌اند معمولا چه علائمی دارند و همچنین بیماران واکسینه نشده، بدترین وضعیت را داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر "کریگ اسپنسر" از مرکز پزشکی "ایروینگ" دانشگاه کلمبیا گفت: به‌ تازگی بیماران زیادی در بخش اورژانس دیده‌ام. با توجه به اینکه افراد زیادی اخیرا بیمار شده‌اند، بعضی افراد ممکن است فکر کنند پس اصلا فایده واکسیناسیون کرونا چیست؟ و درصورتی‌که دو دز واکسن (در آمریکا شامل واکسن‌های فایزر، مدرنا یا جانسون اند جانسون می‌شود) را تزریق کرده باشم آیا باز هم احتیاج به تزریق دُز یادآور است؟

بر اساس گفته دکتر اسپنسر، پاسخ پرسش دوم بدون شک مثبت است.

وی افزود: هر بیمار مبتلا به کرونا که معاینه کرده‌ام در صورت تزریق دُز یادآور نشانه‌های خفیفی داشته است. منظورم از نشانه‌های خفیف، بیشتر گلودرد است و آن هم گلودرد خیلی زیاد. همچنین کمی خستگی و شاید کمی هم درد عضلانی در بیمار وجود داشته باشد. در این افراد مشکل تنفسی مشاهده نمی‌شود و فقط کمی بی‌قراری، هرچند به‌ طور کلی وضعیت بیمار خوب است.

از آنجایی که سویه اُمیکرون به‌ سرعت بین جمعیت ایالات‌متحده در حال گسترش است، بیمارستان‌ها با تعداد زیادی از بیمارانی روبه‌رو شده‌اند که آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها مثبت شده است، حتی آن‌هایی که به دلایل دیگری بستری شده بودند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دکتر اسپنسر به دلیل وجود موارد بالای ابتلا به کرونا چه با نشانه‌های خفیف و چه بدون نشانه، الگوهایی را مورد توجه قرار داده است.

او می‌گوید: یکی از این الگوها این است که سه دُز واکسن بهتر از دو دُز است.

دکتر اسپنسر تاکید کرد: بیشتر بیمارانی که معاینه کرده‌ام و دو دُز واکسن کرونای فایزر یا مدرنا را دریافت کرده اند و دچار علائم خفیف بیماری بوده اند اما علائم بیماری در این افراد بیشتر از کسانی بوده که سه دُز واکسن را تزریق کرده اند. همچنین احساس خستگی، تب، سرفه و بی‌قراری بیشتر در آنان مشاهده شد اما مشکل تنفسی وجود نداشت. همچنین دو دُز واکسن بهتر از یک دُز است که به شکل واکسن تک‌دُز جانسون ‌اند جانسون در ایالات متحده ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: بیشتر بیمارانی که واکسن تک دُز جانسون ‌اند جانسون را دریافت کرده و دچار کووید شده‌اند، به‌طورکلی وضعیتشان بد بوده است. حال خیلی بدی داشته اند. برای مدت یک تا دو روز و حتی بیشتر تب داشتند. ضعیف و خسته بودند. کمی تنگی نفس و سرفه داشتند، اما بستری شدن آنان در بیمارستان ضرورتی نداشته است.

اسپنسر گفت: این‌ها فقط مشاهدات من است، نه یک تحقیق علمی اما یافته‌هایم با داده‌های کشور مطابقت دارد.

 طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۱، آن دسته از آمریکایی‌هایی که واکسن تزریق نکرده اند ۱۴‌ برابر بیش از آن‌هایی که به طور کامل در برابر بیماری واکسن شده‌اند و ۲۰ برابر بیش از آن‌هایی که هر دو دُز واکسن کرونا و همچنین دُز یادآور را دریافت کرده اند بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1126024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =