تاخیر در پرداخت وام به دانشجویان دانشگاه خوارزمی/ مبالغ وام با توجه به تورم افزایش یابد

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی گفت: بسیاری از وام‌های نیمسال اول تحصیلی دانشگاه ما هنوز پرداخت نشده است.

حمید بیرانوند دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مشکلات دانشجویان این دانشگاه در زمینه دریافت وام اظهار کرد: در راستای وام تحصیلی دانشجویان، یک جلسه حضوری بین شورای صنفی، مسئولان و کارشناسان مربوطه برگزار شد. در این جلسه مشخص شد فرآیند ثبت‌نام وام‌های دانشجویی نسبت به سال‌های گذشته یک ماه به تاخیر افتاد و به جای مهر در آبان ماه برگزار شد، این تاخیر به علت نقص فنی در سیستم اکسپلورر صندوق رفاه دانشجویان بوده است.

وی ادامه داد: مهلت ثبت‌نام وام‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری تا ۵ دی ماه در دانشگاه خوارزمی تمدید شد. دانشجویانی که در آبان ماه نسبت به ثبت‌نام دریافت وام اقدام کرده‌ بودند در آذر ماه پیامکی مبنی بر ثبت شدن وامشان از طرف صندوق رفاه دریافت کردند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی گفت: در حال حاضر بسیاری از وام‌های دانشجویان دانشگاه ما پرداخت نشده است. این در حالی است که وام‌های دانشجویان دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی که ثبت‌نامشان هم‌زمان دانشگاه خوارزمی بود، پرداخت شده است.

وی بیان کرد: از طرفی دیگر تاریخی به دانشجویان اعلام نشده تا بدانند چه زمانی می‌توانند این وام را دریافت کنند. برخی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در فشار مالی قرار دارند، این وام برای نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است و طبیعتاً پرداخت آن در پایان ترم چه دردی را از دانشجویان دوا می‌کند؟

بیرانوند افزود: در حال حاضر دانشجویان سردرگم شده اند. برخی از آنان با هدف دریافت کمک هزینه تحصیلی تقاضای دریافت وام را به صندوق رفاه دانشگاه ارائه داده‌اند، اما علنا این وام را برای ترم بعد دریافت خواهند کرد. البته وام تعداد اندکی از دانشجویان واریز شده است اما اکثر دانشجویان وام را دریافت نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: برخی از دانشجویان واقعا به دریافت وام‌ با مبلغ ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان نیاز دارند. به عنوان مثال برخی از دانشجویان خوابگاهی، دغدغه‌ تهیه خورد و خوراک حداقلی خود را در ایام امتحانات دارند. حتی برخی از آنان از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند هزینه خوابگاه را تسویه کنند. شورای صنفی دانشگاه خوارزمی با پیگیری‌های خود توانسته هزینه برخی از این دانشجویان را تامین کند یا اقداماتی در راستای رفع موانع برای ادامه تحصیل این دانشجویان انجام داده است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه خوارزمی گفت:  ثبت‌نام وام‌های ترم بهمن در چند روز آینده آغاز می‌شود، اما وام نیمسال نخست سال با بهانه کمبود بودجه هنوز پرداخت نشده است. دانشگاه خوارزمی تنها مسئول ثبت نام و تکمیل مدارک دانشجویان و اطلاع رسانی در باب نقص مدارک به دانشجویان است. تمامی وام ها از طریق وزارت علوم مستقیما به حساب دانشجو واریز می‌شود و دانشگاه در این زمینه جز ثبت نام و رصد و پیگیری مدارک ثبت شده اختیارات دیگری ندارد.

وی بیان کرد: تنها وام تحصیلی« شبانه و پردیس» وامی است که از این امر مستثناست، این وام نیز به نام خود دانشجو وارد پورتال شده و امکان جابه جا کردن آن برای هزینه کردن در جای دیگر امکان پذیر نیست.

بیرانوند خاطرنشان کرد: با توجه به تورم و گران شدن تمامی اقلام، صندوق رفاه دانشجویان باید نسبت به افزایش وام‌های دانشجویی متناسب با این تورم اقدام کند. دانشجویان از صندوق رفاه دانشجویان انتظار دارند نسبت به افزایش وام‌های دانشجویی با توجه به گران شدن بسیاری از اقلام اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =