شیوع کرونا روی مغز کودکان تاثیر گذاشته

محققان رشد کودک متوجه شده‌اند که ویروس کرونا نه تنها توانسته در کل جهان شیوع پیدا کند و افراد دنیا را مبتلا کند؛ بلکه توانسته روی مهارت‌های حرکتی و روند رشد نوزادان هم تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانی دومیتریو، متخصص عمومی اطفال، متخصص اعصاب و دانشمند بهداشت محیط اطفال و استادیار روان‌پزشکی اطفال در دانشگاه کلمبیاست. مشاهده یک روند ظریف و موذیانه در میان نوزادان به دنیا آمده در بیمارستان کودکان نیویورک- پرزبیتریبان مورگان استنلی در شهر نیویورک موجب شد که دومیتیو از همکارش مورگان فیرشتین، محقق دوره فوق دکتری دانشگاه کلمبیا، درخواست کند تا با کمک هم داده‌های مربوط به رشد نوزادان را در عرض دو سال اخیر بررسی کنند.

او به همراه تیمش مهارت‌های ارتباطی و حرکتی نوزادان تا ۶ ماهگی را تجزیه و تحلیل و سپس نتایج آن را با اطلاعات نوزادانی که قبل از شیوع کرونا به دنیا آمده بودند، مقایسه کردند تا بتوانند تفاوت‌های رشد عصبی بین این دو گروه را شناسایی کنند.

چند روز از آغاز این پروژه نگذشته بود که فیرشتین با دومیتریو تماس گرفت و با وحشت گفت: ما در بحران به سر می‌بریم. نمی‌دانم باید چه کار کنم. این ویروس نه تنها روی بدن ما تاثیر مهمی گذاشته، بلکه تاثیرات رشدی و روانی هم به همراه دارد.

او بیشتر آن شب را بیدار بود و به بررسی اطلاعات پرداخت. نوزادانی که در دوره شیوع کرونا به دنیا آمده‌اند، در مقایسه با نوزادانی که قبل از پاندمی به دنیا آمده‌اند، در آزمون‌های مهارت‌های حرکتی و همچنین مهارت‌های ارتباطی امتیاز کمتری کسب کردند. و این موضوع به اینکه آیا والدین آنها به این ویروس آلوده شده باشند یا نه، هیچ ربطی ندارد. در واقع به نظر می‌رسد که این ویروس همه چیز را در این دنیا تغییر داده است.

دومیتریو می‌گوید: این مساله در مورد صدها میلیون نوزادی که در طول پاندمی در جهان به دنیا آمده‌اند، صحبت می‌کنیم.

تاخیر در رشد کودک

تحقیقات اولیه این گروه نشان می‌دهد که استرس ناشی از پاندمی کرونا در دوران بارداری، می‌تواند روی رشد مغز جنین برخی از کودکان تاثیر منفی بگذارد. علاوه براین، والدین و پرستار کودک آشفته ممکن است به گونه‌ای متفاوت با فرزندان خردسال تعامل داشته باشند که این امر هم می‌تواند روی توانایی جسمی و ذهنی کودکان تاثیرگذار باشد.

علاوه براین، قرنطینه‌های پی در پی، بسیاری از خانواده‌های جوان را خانه‌نشین و منزوی کرده و زمان بازی و تعاملات اجتماعی را از آنها سلب کرده است. گاهی حتی والدین و پرستاران بچه به دلیل استرس ناشی از پاندمی، ضعف بدنی دارند و نمی‌توانند زمان زیادی را برای نوزادان و کودکان نوپای خود صرف کنند.

جیمز گریفین، رئیس بخش رشد و رفتار کودک موسسه ملی سلامت کودک در آمریکا می‌گوید: برخی از تیم‌های تحقیقاتی که در سرتاسر جهان در مورد این مساله پژوهش می‌کنند، شروع به انتشار یافته‌های خود کرده‌اند. مطالعات جدیدی نیز آغاز شده است. با این همه، به سختی می‌توان پاسخ‌های قاطعی برای آن یافت، به ویژه به این دلیل که بسیاری از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی رشد کودک در دوره پاندمی تعطیل شدند.

به گفته محققان، برخی از نوزادان متولد شده در طول دو سال اخیر ممکن است با تاخیر رشدی همراه باشند، ولی در مواردی که والدین مدت بیشتری در خانه بودند و یا خواهر و برادرها تعامل زیادی با نوزاد داشته‌اند، این تاخیر رشدی دیده نمی‌شود.

همانند بسیاری از جنبه‌های سلامت در دوره پاندمی، نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی نقش واضحی در روند رشد کودکان دارد. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که استفاده از ماسک تاثیر منفی روی رشد عاطفی کودکان نداشته، اما استرس دوران بارداری ممکن است به برخی تغییرات در اتصالات مغز منجر شود.

برخی از محققان حدس می‌زنند که بسیاری از کودکان که از رشد طبیعی خود عقب مانده‌اند، می‌توانند با گذشت زمان این تاخیر را جبران کنند؛ به گونه‌ای که در آینده کسی متوجه نمی‌شود نسلی وجود داشته که توسط پاندمی یک ویروس آسیب دیده است.

تاثیر بیشتر روی خانواده‌های کم درآمد و کودکان پسر

آزمایشگاه پیشرفته تصویربرداری کودک دانشگاه براون در رود آیلند یکی از آزمایشگاه‌هایی است که توانست در دوران پاندمی کرونا باز بماند و به کار خود ادامه دهد. محققان این آزمایشگاه از تصویربرداری MRI و تکنیک‌های دیگر برای بررسی چگونگی تاثیرگذاری عوامل محیطی روی رشد مغز نوزادان استفاده می‌کنند.

پاندمی نحوه تحقیقات این مرکز را تغییر داده است، زیرا بیماران کمتری به این مرکز مراجعه می‌کنند. اما با این حال محققان همچنان از والدین نوزادان دعوت می‌کنند تا برای بررسی رشد مهارت‌های حرکتی، دیداری و زبانی به این آزمایشگاه مراجعه کنند. این پروژه بخشی از یک مطالعه هفت ساله موسسه ملی بهداشت در زمینه رشد اولیه کودک به شمار می‌آید.

شان دیونی، بیوفیزیکدان پزشکی و یکی از محققان این آزمایشگاه می‌گوید: با پیشرفت پاندمی، هر روز نظرات نگران‌کننده‌ای از همکارانم می‌شنیدم. آنها می‌گفتند که زمان زیادی طول می‌کشد تا این نوزادان ارزیابی‌ها را پشت سر بگذارند. این صحبت‌ها من را مبهوت کرد. بنابراین، از آنها خواستم تا میانگین و واریانس‌های سالانه نمرات رشد عصبی نوزادان را ترسیم و مقایسه کنند (که در زیر نتایج آن را مشاهده می‌کنید).

شیوع کرونا روی مغز کودکان تاثیر گذاشته

نمودار توسعه براساس گزارش نیچر

محققان عملکرد شناختی بیش از ۶۰۰ کودک سه ماه تا سه ساله را مورد بررسی قرار دادند که ۳۹ نفر از آنها در دوره پاندمی کرونا متولد شده‌اند. به طور میانگین، کودکانی که در بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به دنیا آمده‌اند، کمترین امتیاز را در آزمایش‌های یادگیری سریع، شامل زبان، حل کردن پازل و مهارت‌های حرکتی مانند ایستادن و راه رفتن کسب کردند.

او می‌افزاید: همانطور که در نمودار می‌بینید، اواخر ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ گویا شهاب‌سنگی به دم نمودار برخورد کرده و باعث سقوط آن شده است.

محققان همچنین دریافته‌اند که نوزادان خانواده‌های کم‌درآمد بیشترین افت رشدی را در این بازه زمانی داشته‌اند و به غیر از این،‌ پسران بیشتر از دختران تحت تاثیر این موضوع بوده‌اند و بیشتر مهارت‌های حرکتی بزرگ آنها با تاخیر رشدی همراه بوده است.

مهارت‌ حرکتی درشت چیست؟

مهارت‌های حرکتی درشت توانایی‌هایی هستند که معمولا در دوران کودکی به عنوان بخشی از یادگیری حرکتی کودک به دست می‌آیند. تقریبا همه کودکان تا دو سالگی می‌توانند بایستند، راه بروند، بدوند و از پله‌ها بالا بروند. کسب این مهارت‌ها مستلزم حرکت کل بدن و فعالیت عضلات بزرگ (عضلات نگه دارنده اصلی) بدن جهت انجام فعالیت‌های روزمره است. این مهارت‌ها به ترتیب سر تا پا توسعه پیدا می‌کنند. کودکان معمولا کنترل سر، ثبات تنه و سپس ایستادن و راه رفتن را یاد می‌گیرند. تحقیقات نشان داده کودکانی که فعالیت‌های بیشتری در فضای باز انجام می‌دهند، مهارت‌های حرکتی بزرگ بهتری کسب می‌کنند. به علاوه، مهارت‌های هماهنگی چشم و دست همانند مهارت‌های کار با توپ (پرتاب کردن، گرفتن، شوت زدن) نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

مهارت‌های حرکتی درشت با سایر توانایی‌ها مرتبط است که شامل موارد زیر است:

- تعادل

- هماهنگی

- آگاهی بدن

- قدرت فیزیکی

- زمان پاسخ

داشتن مهارت‌های حرکتی درشت ضعیف می‌تواند بر افراد در تمام زمینه‌های زندگی تاثیر بگذارد. ممکن است انجام وظایف کلیدی و مدرسه، کار و خانه را سخت کند. مشکل در مهارت‌های حرکتی همچنین می‌تواند بر عزت نفس تاثیر بگذارد.

کد خبر: 1126077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =