آخرین وضعیت کرونا در کشور / ادامه روند نزولی همه‌گیری روی کاغذ / شمار مبتلایان امیکرون ۱۶۰برابر شد

در شرایطی که بسیاری از آمارهای رسمی حکایت از ادامه روند نزولی همه‌گیری کرونا روی کاغذ داشتند ویروس جهش‌یافته امیکرون به همه ثابت کرد که می‌تواند شفگتی‌ساز شود و در کوتاه‌مدت بحرانی تازه در دوره همه‌گیری ایران ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در شرایطی که بسیاری از آمارهای رسمی حکایت از ادامه روند نزولی همه‌گیری کرونا روی کاغذ داشتند ویروس جهش‌یافته امیکرون به همه ثابت کرد که می‌تواند شفگتی‌ساز شود و در کوتاه‌مدت بحرانی تازه در دوره همه‌گیری ایران ایجاد کند.

در این زمینه بررسی دقیق آمارها اگرچه فراز و فرودهایی مثل گذشته دارد اما تغییر معنادار شیب این امواج سینوسی روی نمودارهای کرونایی کشور نشان می‌دهد نباید با افزایش تعداد مناطق آبی‌رنگ کرونایی روی نقشه ایران دچار اشتباه محاسباتی شویم و شرایط را عادی پنداریم؛ چون واقعیت امر اینجاست که امیکرون می‌تواند همه را شوکه کند.

به‌گفته کارشناسان بهداشت و درمان اگرچه کاهش نرخ موارد فوتی روز گذشته نشان کرد کاهش وخامت شرایط بود اما تنها در کمتر از 24 ساعت دیدیم که امیکرون خودنمایی کرده و بحران‌آفرینی خود را به رخ همگان به‌خصوص کادر درمانی ایران کشانده است و کارشناسان براین‌باورند شیب تند صعودی شدن نرخ ابتلای روزانه را به هیچ عنوان نباید نادیده گرفت چون این موارد همانند فنری هستند که یکباره رها می‌شود.

این گروه تأکید دارند در شرایط فعلی برای جلوگیری از بروز بحران بهترین سیاست غربالگری هوشمند از سوی مسئولان است اما شواهد فعلی نشان‌دهنده این موضوع است که هنوز در این زمینه جدیت مناسبی نداریم و شاهد مثال آن هم ارسال تنها 30 درصد از تست‌های مثبت کرونا برای انجام تست مخصوص امیکرون است.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به رفتار ویروس کرونا از ابتدای همه‌گیری تا امروز معتقدند: درصورتی که به شرایط فعلی بی‌تفاوت باشیم با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های گذشته درباره امیکرون تصمیم‌گیری کنیم و استانداردهای قدیمی را مدنظر داشته باشیم بدون تردید نوروز 1401 شرایط بسیار سختی در زمینه همه‌گیری تجربه می‌شود.

شرایط انجام تست امیکرون چیست؟

رئیس انستیتو پاستور ایران در این زمینه با تأکید بر شرایط انجام تست اُمیکرون برای افراد علامت‌دار کرونا، گفت: ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می‌تواند تا روزانه 200 یا 250 هزار تست افزایش یابد، اما باید دید دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود.

دکتر علیرضا بیگلری، ضمن اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر افزایش میزان تست‌های تشخیصی کرونا در کشور، به‌ویژه با توجه به خطر شیوع اُمیکرون، گفت: در زمان حاضر 500 آزمایشگاه در کشور داریم که با شبکه آزمایشگاهی پاستور همکاری می‌کنند.

بیگلری اضافه کرد: بر این اساس وزارت بهداشت باید تشخیص دهد که با چه روندی می‌خواهد پیش‌بینی کند. ممکن است که هدف این باشد که افراد علائم‌دار را تست کنیم یا ممکن است هدف این باشد که تست‌های وسیعی انجام شود که مسلماً هزینه بالایی هم دارد.

ضرورت پیگیری و قرنطینه کرونامثبت‌ها

بیگلری ادامه داد: با این حال باید توجه کرد که اگر تست به‌میزان بالایی انجام شود و مشخص شود که تعدادی از افراد تست‌شان مثبت است، باید یک برنامه‌ریزی قوی وجود داشته باشد که افراد مثبت را بتوانیم در خانه قرنطینه کنیم وگرنه این‌طور درست نیست که تست تشخیصی انجام شود و سپس افراد کرونامثبت در جامعه رها شوند و این به‌معنی از دست دادن منابع است، بر همین اساس تست بسیار خوب است، اما باید با یک استراتژی و هدف بسیار قوی همراه باشد.

وی گفت: طبق آنچه در شبکه تشخیصی انجام می‌شود، میزان تست باتوجه به شدت بیماری است؛ به‌طوری که در شرایط اوج بیماری می‌توانیم به انجام روزانه 150 هزار تست هم برسیم، اما در روزهایی که علائم و مراجعه‌کننده کم است، مسلماً تعداد تست هم کاهش می‌یابد. ظرفیت افزایش تست وجود دارد، اما باید  با برنامه‌ریزی از این ظرفیت استفاده شود.

بیگلری تأکید کرد: باید توجه کرد که نباید تست اُمیکرون را به صورت گسترده برای هر فردی که علائم دارد، استفاده کرد، بلکه تست‌های PCR و ... انجام می‌شود و اگر تشخیص بر کووید شد و احتمال ابتلا به سویه اُمیکرون در فرد وجود داشت، از تست مربوط به شناسایی اُمیکرون استفاده می‌شود.

در عین حال طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برای کسانی که طی دو هفته گذشته وارد کشور شدند و علائم دارند، کسانیکه در آی‌سی‌یو بستری هستند، کسانیکه در مدرسه، کارخانه و هر جایی به صورت خوشه‌ای مبتلا و کرونا مثبت می‌شوند که فقط کافی است یک نفر از آن‌ها تست شود تا متوجه شویم آیا مبتلا به اُمیکرون هستند یا خیر، تست اُمیکرون برایشان انجام می‌شود. باید توجه کرد که نیاز نیست تست اُمیکرون به صورت مورد برای هر فرد انجام شود، بلکه بعد از مثبت شدن کرونا و در صورت شک به ابتلا به سویه اُمیکرون تست انجام می‌شود.

بیگلری درباره کیفیت شناسایی کرونا از طریق تست‌های خانگی که در برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، گفت: اگر این تست‌ها از مراجع ذی‌صلاح تاییدیه داشته باشند، استفاده از آن‌ها را می‌توان توصیه کرد.

سهم 55 درصدی امیکرون از تست‌های مثبت کرونا

از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به روند افزایشی نرخ ابتلای بیماران به ویروس امیکرون گفت: تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که 55 درصد افرادی که تست کرونای آنها مثبت است به سویه اُمیکرون مبتلا شده‌اند.

دکتر سیدمحمد جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی 13 مورد ابتلای به اُمیکرون در استان مرکزی اظهار کرد: آمار مبتلایان به اُمیکرون در استان افزایش یافته است و به محض تائید نهایی اعلام خواهد شد.

در همین حال به گفته دبیر کمیته اپیدمیولوژی در کشور هم اکنون 40 درصد از موارد کرونایی که در کشور ثبت می‌شود از نوع ویروس امیکرون است و این روند می‌تواند سیگنال بسیار قوی و روشنی برای آغاز موج تازه‌ای از همه‌گیری شناخته شود.

به گفته وی درصد ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد بیماری در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی برای موج ششم دریافت کرده‌ایم و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اُمیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود.

آمارها چه می‌گویند؟

در این زمینه برای رسیدن به واقعیت شرایط فعلی کشور بد نیست در دو بخش روند روبه رشد تعداد موارد مثبت ابتلا به امیکرون از ابتدای تایید ورود یعنی نخستین هفته دی ماه 1400 تا روز گذشته و همچنین دوره 24 ساعت آخر انتشار آمارها را مورد بررسی قرار دهیم تا دریابیم سایه سنگین ویروس جهش یافته آفریقایی چطور می‌تواند بحران آفرینی کند.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از اولین هفته دی ماه 1400 یعنی اولین روزهایی که ورود ویروس امیکرون به کشورمان تایید شد تا دیروز شاهد رشد 160 برابر تعداد مبتلایان بوده‌ایم به این معنی که اولین آمارها حکایت از آلوده شدن 7 نفر به این ویروس بوده و آخرین آمار هم نشان می‌دهد تعداد موارد قطعی ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقایی 1162 نفر بوده است.

اما واقعیت امر اینجاست که در بخش نرخ ابتلای روزانه می‌توانیم اصل ماجرا یعنی آتش زیر خاکستر کرونایی را ببینیم چون در یک بازه زمانی 24 ساعته یعنی بیست و پنجمین روز از دی ماه 1400 و بیست و ششم همین ماه می‌بینیم اغلب شاخص‌ها سیر صعودی به خود گرفته است. به صورتی که نرخ ابتلای روزانه رشد 61.29 درصدی داشته و به دنبال آن نرخ بستری در مراکز درمانی 15.46 درصد افزایش به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که در بخش موارد فوتی هم این روند ادامه داشته و موارد فوتی شاهد رشد 72.22درصدی بوده که می‌تواند نشانه‌ای از آغاز بحران پیک ششم داشته باشد و باید این نشانه‌ها را جدی بگیریم.

استان قزوین/ تعداد مبتلایان به 25 نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار در قزوین از 4 برابر شدن موارد قطعی ابتلای به کرونای امیکرون خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آزمایش‌های توالی ژنی 25 بیمار کرونایی مبتلا به سویه امیکرون در استان قزوین تاکنون شناسایی شده که به همین خاطر باید مردم سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بالاتر ببرند.

جلال رحمانی از افزایش 104 درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا هم خبر داد و گفت: در 24 ساعت اخیر 51 مورد ابتلای به کرونای جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-19 استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل 26 نفر افزایش یافته و بیش از 2 برابر روز گذشته شده است.

وی با اشاره به کاهش 10 درصدی نرخ بستری‌های کرونایی روزانه اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته 25 بیمار کرونایی به خاطر علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز پیش 3 نفر کاهش پیدا کرده است.

رحمانی به ثبات در آمار بیماران بدحال کرونایی برای سومین روز پیاپی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم شدید تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه کمک‌تنفسی (ونتیلاتور) بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل تغییری نکرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از صفر شدن نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه استان برای ششمین روز پیاپی خبر داد و افزود: همچنین نرخ بهبود روزانه کرونایی در استان 2.6 برابر کاهش یافته و در 24 ساعت اخیر فقط 16 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های قزوین ترخیص شدند که این آمار از روز قبل 26 نفر کمتر است.

رحمانی با اشاره به افزایش 8.4 درصدی آمار کل بستری‌های کرونایی فعلی استان ادامه داد: در حال حاضر 104 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این آمار در قیاس با روز گذشته 8 نفر بیشتر شده و دوباره آمار مجموع بستری‌های ما 3 رقمی شده است.

استان بوشهر/ ویروس جهش یافته فوتی نداشته است

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار در بوشهر، با اشاره به شمار موارد مشکوک به سویه اومیکرون در استان اظهار داشت: 13 مورد به این بیماری شناسایی و 9 نفر آنان تأیید شده و نمونه‌های مشکوک برای تشخیص قطعی به تهران ارسال شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تاکنون اومیکرون در استان فوتی نداشته است خاطر نشان کرد: با توجه به قدرت سرایت‌پذیری بالای اومیکرون، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همه سطوح اعم از مراکز خدمات جامع سلامت ، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها در حالت آماده باش برای خدمات‌رسانی به بیماران و مراجعان این سویه کرونا است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر تعداد بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان را 21 بیمار دانست و تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته 10 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد 2 نفر به کرونا مثبت، قطعی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اکنون 3 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 9 بیمار بخش کرونایی از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 2 نفر از آنها به کرونا مثبت، قطعی بوده‌اند.

کشمیری با اشاره به اینکه در 3 هفته گذشته خوشبختانه فوتی کرونایی در استان بوشهر گزارش نشده است خاطر نشان کرد: تاکنون 2 هزار و 35 بیمار کرونایی از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر جان خود را از دست داده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار و 800 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بهترین راهکار برای پیشگیری از انتقال سویه اومیکرون را واکسیناسیون، رعایت کامل دستورهای بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک دانست و بیان کرد: در صورت همکاری موثر مردم و تکمیل واکسن کرونا، انتظار می‌رود که وارد پیک‌های ناشی از کرونا نشویم.

استان اصفهان/ 151 مورد مثبت امیکرون ثبت شد

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار در اصفهان، با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته 151 مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی 67 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند و با ترخیص 51 بیمار، مجموع بیماران بستری به 252 مورد رسیده که 39 نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر هم سیر نزولی داشته، گفت: در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی در اثر ابتلای مشکوک به کرونا 2 نفر و قطعی یک نفر گزارش شده است.

عقدک تصریح کرد: تا روز گذشته بر اساس آخرین آمار 151 مبتلای قطعی ا میکرون در مراکز علوم پزشکی اصفهان شناسایی شده که 81 مورد در اصفهان، 7 مورد در فلاورجان، 6 مورد در خمینی‌شهر، 11 مورد در مبارکه، شهرضا 4 مورد و 2  نفر هم در بویین میاندشت، 16 مورد در نجف آباد، 8 مورد شاهین شهر، 4 مورد اردستان، 4 مورد چادگان، 4 مورد نطنز، یک مورد نایین، یک مورد تیران،  یک مورد سمیرم و یک مورد خارج استان مبتلا شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه 13 مورد بیماران کرونایی سویه جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند، اظهار داشت: درصد بالایی از این تعداد یا واکسن نزده بودند و یا یک یا دو نوبت زده بودند و متاسفانه با علائم حاد تنفسی بستری شدند.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر برای دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کنند تا شاهد موج انفجاری این ویروس منحوس نباشیم.

استان یزد/ 190 بیمار مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار در یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان یزد اظهار داشت:  در حال حاضر، 192 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: از این تعداد، 57 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه‌روز گذشته، 41 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان ابرکوه در وضعیت زرد کرونایی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند، بر لزوم جدیت در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همچنین دریافت دز سوم واکسن توسط هم استانی ها تاکید کرد.

استان سمنان/ تاکنون موردی از امیکرون ثبت نشده است

کامران قدس، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران در زمینه آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس اظهار کرد: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون 50 هزار و 619 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌ است.

وی تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته (از بیست و ششم تا بیست و هفتم دی‌ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-19 در مراکز درمانی شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: مجموع بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به 10 هزار و 913 نفر رسیده است و 39 هزار و 706 نفر بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس خاطرنشان کرد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید-19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به 9 هزار و 788 نفر رسید.

وی اظهار داشت: تا کنون موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا امیکرون در استان سمنان گزارش نشده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیان کرد: در حال حاضر دو شهرستان سمنان و گرمسار در وضعیت زرد کرونایی و 6 شهرستان دیگر این استان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

استان فارس/ نگرانی برای تشابه علائم امیکرون با سرماخوردگی

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 870 هزار و 518 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 515 هزار و 774 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده یک میلیون و 586 هزار و 857 تست تشخیصی مولکولی بوده که 451 هزار و هشت مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 283 هزار و 661 مورد تست سریع انجام شده و 64 هزار و 766 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 83 بیمار جدید  24 ساعت گذشته هم اکنون 374 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 63 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در 24 ساعت گذشته سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و 450 نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 506 هزار و 501 هم استانی مبتلا به کووید19 بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به 6 میلیون و 991 هزار و 60 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 255 هزار و 916 دُز نوبت اول، دو میلیون و 969 هزار و 401 دُز نوبت دوم و 765 هزار و 743 دُز نوبت سوم واکسن بوده است. 

سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با هشدار نسبت به گسترش سویه امیکرون در استان فارس بی‌توجهی نسبت به این تهدید را به منزله خطر مواجهه با بحرانی جدی در استان دانست و از خیز آهسته موارد افزایش ابتلا به کروناویروس در استان خبر داد.

وی معتقد است که راهکار مهم حفاظتی در شرایط کنونی، افزایش توجه عمومی نسبت به خطر این بیماری با جدی گرفتن علائم ابتلا به بیماری و مراجعه به موقع به پزشک است تا از پیشرفت علائم بیماری و بستری شدن پیشگیری شود.

حسینی فصل سرما و خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را دیگر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: به دلیل مشابهت علائم ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سویه امیکرون، ضروری‌ترین اقدام در صورت بروز نشانه‌های بیماری، مراجعه به موقع به پزشک خانواده و مراکز 16 ساعته است.

استان خراسان رضوی/ ویروس جهش یافته در منطقه فوتی نداشته است

محمد پهلوان کاشی در گفت‌وگو با خبرنگار درمشهدمقدس اظهارداشت:تا کنون 249 مورد ابتلا به اُمیکرون در خراسان رضوی شناسایی شده اند، اما تاکنون فوتی ناشی از اُمیکرون در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش نشده است.

وی افزود: ابتلا به امیکرون در خراسان رضوی در حال افزایش است و با توجه به قدرت سرایت پذیری بالای این ویروس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همه سطوح اعم ازمراکز خدمات جامع سلامت منتخب، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها در حالت آماده باش برای خدمات رسانی به بیماران و مراجعان است.

پهلوان کاشی تصریح کرد: نگرانی مردم و پزشکان برای ابتلا به اُمیکرون به جا و علت اصلی آن هم شبیه بودن علایم این ویروس به سرما خوردگی است.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهترین راهکار برای پیشگیری از انتقال اُمیکرون، واکسیناسیون، رعایت کامل دستورهای بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است و در صورت همکاری موثر مردم و تکمیل سه دز واکسن، انتظار می‌رود که وارد پیک‌های ناشی از کرونا نشویم.

وی افزود: روند بیماریابی افراد مبتلا به اُمیکرون به صورت فعال در مناطق زیر پوشش دانشگاه در حال اجراست و علاوه بر موارد شناسایی شده، اطرافیان بیمار نیز تحت بررسی و تست قرار می‌گیرند.

پهلوان کاشی با بیان اینکه هم اکنون 353 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی خراسان رضوی بستری هستند گفت: از این تعداد 110 نفر در بخش‌های مراقبت ویژه تحت مراقبت قرار دارند و از نظر تعداد بیماران بستری در شرایط مناسبی قرار داریم.

سخنگوی ستاد کرونا خراسان رضوی اظهارداشت: واکسیناسیون دوز اول در استان به بیش از 94 درصد دوز دوم به عدد 81 درصد رسیده، اما دوز سوم فقط 17 درصد واجدان واکسینه شدند.

 پهلوان با توجه به کاهش ایمنی افراد در دوره پنج تا شش ماهه پس از واکسیناسیون، افرادی که دوز دوم خود را در شهریور دریافت کرده اند باید هر چه سریعتر اقدام به واکسیناسیون دوز سوم نمایند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کد خبر: 1126095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =