چه کسانی در برابر کرونا مصون هستند؟

یافته‌های آژانس امنیت سلامت بریتانیا نشان می‌دهد ۲ دوز واکسن کووید به همراه عفونت قبلی به‌ طور قابل‌توجهی هم ابتلا به بیماری کووید علامت‌دار و هم کووید بدون علامت را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یافته‌های آژانس امنیت سلامت بریتانیا نشان می‌دهد ۲ دوز واکسن کرونا به همراه عفونت قبلی به‌ طور قابل‌توجهی هم ابتلا به بیماری کرونا علامت‌دار و هم کرونا بدون علامت را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

ماسک زدن احتمال انتقال کرونا را به شدت کاهش می‌دهد

نتایج تحقیق ۳۵ هزار کارمند بهداشتی نشان داد افراد واکسینه نشده که مبتلا به کرونا بودند، سه تا ۹ ماه بعد از ابتلا محافظت ۸۵ درصدی در برابر کرونا ایجاد کردند اما این میزان ۱۵ ماه پس از ابتلا به ۷۳ درصد کاهش یافت. در مقایسه با کسانی که نتیجه آزمایش آنان مثبت بود، سه تا ۹ ماه بعد ۹۱ درصد محافظت در برابر ویروس کرونا داشتند و این محافظت به میزان ۹۰ درصد ۱۵ ماه پس از ابتلا به کرونا همچنان پایدار بود.

این تحقیق توسط دکتر سوزان هاپکینز، مشاور پزشکی آژانس امنیت سلامت بریتانیا، انجام شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد ۲ دوز واکسن و عفونت قبلی در مقایسه با عفونت قبلی تنها به‌ طور قابل‌ توجهی موارد علامت‌دار و بدون علامت را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه افراد دریافت کننده ۲ دوز واکسن یک سال پس از عفونت محافظت بیشتری در برابر ویروس دارند.

اُمیکرون ایمنی جمعی ایجاد می‌کند؟

ویروس‌شناسان آفریقای جنوبی اعلام کردند ویروس کرونا به دلیل قابلیت انتقال بالای آن می‌تواند به ایجاد ایمنی جمعی در جوامع کمک کند.

با توجه به داده‌های علمی جمع‌آوری شده طی دوره ۵۰ روزه پس از شناسایی این سویه در آفریقای جنوبی و بوتسوانا، اُمیکرون به دلیل علائم خفیف‌تر و میزان مرگ‌ومیر کمتر با سایر سویه‌های کرونا متفاوت است.

گرت ون زیل، استاد گروه ویروس‌شناسی پزشکی دانشگاه استلنبوش آفریقای جنوبی، گفت: سویه اُمیکرون نسبت به سایر سویه‌ها کمتر کشنده است زیرا علائم خفیف‌تری ایجاد می‌کند و به دلیل قابلیت انتقال بالا می‌تواند به ایجاد ایمنی جمعی کمک کند؛ همانطور که در افراد بهبودیافته از ویروس کرونا و دریافت‌کنندگان واکسن مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه ایمنی جمعی بر روند بیماری همه‌گیر تاثیر دارد، بیان کرد: اُمیکرون ایمنی نسبتا بالایی در برابر انواع دیگر مانند دلتا ایجاد می‌کند.

ون زیل تاکید کرد: تصور اینکه اُمیکرون آخرین سویه ویروس کرونا باشد، تصوری واهی است اما می‌تواند به یک الگوی بومی تبدیل شود؛ یک بیماری زمانی بومی در نظر گرفته می‌شود که به‌ طور منظم میان جمعیت‌های خاص یا در یک منطقه جغرافیایی خاص یافت شود.

استاد گروه ویروس‌شناسی پزشکی دانشگاه استلنبوش آفریقای جنوبی با بیان اینکه ویروس کرونا در درازمدت به گسترش خود ادامه خواهد داد، بر اهمیت حفاظت از افراد پرخطر مانند جمعیت سالمندان تاکید کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1126106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =