مدیری که درایتش والیبال ایران را جهانی کرد

محمدرضا یزدانی خرم مردی که با بجاگذاشتن کارنامه ای درخشان، منحصر به فرد و جهانی کردن والیبال ایران، نامی درخشان از خود در تاریخ ورزش ایران به یادگار گذاشت!

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز؛ یزدانی خرم از آن دسته مدیرانی بود که در ورزش ایران کمیابند، وانگهی ورزش ایران نیز شدیدا محتاج تفکر و عملکرد آنهاست!

روزی که فدراسیون والیبال ایران را درسال ۶۸ بدو سپردند، سالها بود که والیبال ایران مقام درخور توجهی در آسیا کسب نکرده بود و جزء چهار تیم اول این قاره نیز به شمار نمی آمد. عقیده رایج در جامعه ورزشی آن زمان هم، توفیق چندانی برای ورزش های جمعی- عیر از فوتبال- قائل نمی شد؛ چه رسد به کسب افتخارات جهانی توسط والیبالی که به کویت، قطر و پاکستان نیز می باخت!

اما یزدانی خرم با دوراندیشی و درکی ستودنی و مدیریتی علمی به همراه استفاده بجا از راهکارهای کارآمد سنتی در ورزش ایران، واقعا کاری کرد کارستان!

او در قدم اول بودجه و امکانات والیبال را علاوه بر بودجه دولتی از طریق جذب کمک های جامعه صنعتی و افراد متمکن در بازار، افزایش داد و در گام دوم برای ساختن والیبال ایران، پای مربیان کارآمد خارجی را به کشور باز نمود و با استعدادیابی سراسری در ایران، انقلابی اساسی در این رشته ایجاد کرد و نسلی طلایی را نصیب والیبال کشور نمود که افتخارات متعددی در سطح باشگاهی و ملی در آسیا و جهان، در رده های مختلف و حضوری مقتدرانه در میادین المپیک و جهانی را برای مان به ارمغان آوردند! شکست غول های والیبال دنیا نظیر: برزیل، ایتالیا، روسیه، فرانسه، صربستان، کوبا، لهستان، آرژانتین و آلمان که روزگاری آرزوی مان بازی با آنها بود- هرچند برخی شان در دوره ریاست داورزنی محقق شد- محصول تفکر، درایت و اقدامات بنیادین اوست!

یزدانی خرم پس از والیبال به فدراسیون کشتی کوچ کرد. در دوره او گرچه مدال های کشتی آزاد بنا به دلایلی کاهش یافت اما در فرنگی با افزایش مدال مواجه شدیم. عملکرد او در کشتی نیز مورد رضایت اهل فن واقع شد.

به هر روی او با تلاش و درایت خود، برگ زرینی را به صفحات ورزش ایران الصاق کرد و با فهم صحیح از مسوولیت و خدمت صادقانه به جوانان این مرز و بوم، نامی نیک و ماندگار از خویش به یادگار گذاشت.

بی گمان نام، تفکر و عملکرد او در ورزش ایران- که ضربات مهلکی از بی کفایتی مدیران پر مدعای ریاست طلب خورده است- چون نگینی درخشان خواهد درخشید.

اکنون او به حکم تقدیر، رحل اقامت در سرای باقی افکند و... شاید حسرت بزرگ عرصه های مختلف ورزش کشور مثل: فوتبال، محروم بودن از داشتن یک یزدانی خرم بوده باشد!

روحت شاد و یادت گرامی خدمتگزار تحول گرایی که با درک درست، مسند ریاست را عرصه خدمت دانستی نه جولانگه ریاست طلبی!

عبدالله دارابی

کد خبر: 1126114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =