تزریق واکسن‌ کرونا به کودکان آغاز می‌شود

محقق اصلی مطالعه واکسن اسپایکوژن از صدور مجوز تزریق دو واکسن کرونا به کودکان زیر ۱۲ سال خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در نشست خبری امروز درباره نتایج مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن اظهار داشت: داروی اکتمرا فقط در آمریکا و ایران تولید می‌شود که شرکت "رش" آمریکا و "سیناژن" ایران در حال تولید این دارو هستند و کشورهای زیادی قصد خرید این داروی کرونا از ایران را داشتند اما به علت نیاز داخلی به این دارو، اجازه صادرات داده نشد. کیفیت مطالعات واکسن اسپایکوژن نیز در حد استانداردهای بین‌المللی بود.

وی افزود: بیش از ۱۷ هزار داوطلب در فازهای مطالعاتی این واکسن کرونا داشتیم و مردم همراهی بسیار خوبی با مطالعات بالینی داشتند.

طبرسی ادامه داد: الان دوز بوستر(تقویتی) اهمیت زیادی برای ما دارد و حدود ۱۳ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و مردم باید نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند و واکسن اسپایکوژن می‌تواند به عنوان دوز سوم سایر واکسن‌ها استفاده شود.

محقق اصلی مطالعه واکسن اسپایکوژن در پاسخ به سوالی مبنی بر تزریق واکسن به کودکان گفت: این واکسن هنوز روی اطفال تست نشده اما یک کارآزمایی بالینی برای ۱۲ تا ۱۸ سال در حال طراحی است و برای کودکان زیر ۱۲ سال در آینده نزدیک مطالعه‌ای انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در چین مطالعه واکسن سینوفارم روی ۳ تا ۱۱ سال انجام و در بسیاری از کشورها مجوز کسب کرده است و در کوبا نیز برای کودکان ۳ تا ۱۱ سال واکسن سوبرانا (پاستور) را تزریق کرده‌اند و در سازمان غذا و داروی ایران نیز این دو واکسن کرونا برای کودکان مجوز گرفته‌اند اما آغاز تزریق آنها نیازمند تصویب ستاد ملی مقابله با کروناست و جمع‌بندی ان را سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد کرد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره تزریق دوز چهارم واکسن‌کرونا در کشور تصریح کرد: درباره این‌که آینده واکسن‌ها به کدام سمت خواهد رفت بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. قبلا در برخی کشورها بر تزریق واکسن ام‌آران‌ای (مانند فایزر) تاکید می‌شد اما الان وضعیت اروپا و امریکا که از این واکسن‌های کرونا استفاده کرده اند را می‌بینیم که موج جدیدی از کرونا در آن‌ها راه افتاده و به نظر می‌رسد تعصب روی واکسن خاص درست نیست و کشورهایی که ترکیبی از انواع واکسن‌های کرونا را استفاده کرده‌اند موفقیت بهتری در کنترل کرونا داشته‌اند.

وی افزود: عارضه واکسن‌های برمبنای پروتئین نوترکیب نیز بسیار کم است و از سوی دیگر این واکسن‌های پروتئینی برای دوز بوستر سایر واکسن‌ها خوب هستند زیرا میزان انتی‌بادی ها را به طور زیادی افزایش می‌دهند.

طبرسی خاطرنشان کرد: ممکن است تزریق چندباره‌ی واکسن‌های وکتورویروسی (مانند استرازنکا) خوب نباشد و می‌توان از واکسن‌های پروتئینی به عنوان دوز یادآور آن‌ها استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان موردنیاز برای ایمن شدن در مقابل کرونا پس از واکسیناسیون گفت: به طور متوسط دو هفته بعد از تزریق دوز یادآور واکسن کرونا ایمنی مربوطه ایجاد می‌شود. ایمنی واکسن‌های کرونا سه تا ۶ ماه ادامه دارد و بعد از افت این ایمنی احتمال موج جدید کرونا وجود دارد بنابراین بحث تزریق دوز چهارم واکسن وجود دارد اما هنوز شواهد علمی کافی برای تزریق دوز چهارم وجود ندارد.

گفتنی است واکسن اسپایکوژن نوعی واکسن کرونا برمبنای پروتئین و حاصل همکاری مشترک و شرکت ایرانی و استرالیایی است که فازهای مطالعات بالینی را پشت سر گذاشته و مجوز مصرف اضطراری را از سازمان غذا و دارو کسب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =