اجرای سند همکاری ۲۵ ساله برای فشار بر غرب است

کارشناس بین‌الملل و مدرس دانشگاه گفت: ایران از اجرای سند همکاری ۲۵ ساله به دنبال وارد کردن فشار سیاسی بر غرب است، تا آنها بدانند که ایران با تغییر سیاست خارجی، تنها به دنبال مذاکره با غرب نیست.

رضا عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین اظهار کرد: این سند در راستای افزایش تعاملات با شرق امضا شده است.

وی درباره هم‌زمانی انجام مذاکرات هسته‌ای با غرب و اجرای سند همکاری ۲۵ ساله بیان کرد: این هم زمانی برای غرب و چین و روسیه حاوی پیام‌های جداگانه‌ای است مبنی بر اینکه سیاست و رویکرد دولت سیزدهم با ۲ دولت گذشته تفاوت های عمده‌ای دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه دولت رئیسی به این نتیجه رسیده است که باید در برقراری ارتباط با غرب و شرق توازن را رعایت کند، گفت: موضوعی که متاسفانه دولت سابق به آن توجهی نداشت و تمام روابط خارجه خود را به برجام  و مذاکره با غرب منوط می‌کرد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تیم مذاکره کننده دولت فعلی با دولت‌های یازدهم و دوازدهم تفاوت دارد، گفت: رزمایش‌ها و رونمایی از دستاوردهای نظامی نشان‌دهنده این است که شرایط مذاکرات هسته‌ای نسبت به دوره دولت روحانی متفاوت است. 

عابدی ادامه داد: ایران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال این است که به آمریکا و غرب بفهماند که در این جلسات تنها باید درباره مباحثی مانند هسته‌ای، راستی آزمایی و لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا صحبت شود. 

وی با اشاره به گلایه‌ها چین از دولت سابق عنوان کرد: مقامات و تجار کشور چین از دولت دوازدهم ناراحت بودند چرا که اعتقاد داشتند که با وجود برجام و مذاکرات هسته‌ای آنها به صورت کامل از معادلات ایران حذف شدند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه  ایران از اجرای سند همکاری به دنبال فشار سیاسی بر غرب است، گفت: کشورهای غربی باید بدانند که ایران با تغییر سیاست خارجی تنها به دنبال مذاکره با غرب نیست، بلکه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های کشورهای شرقی مانند چین و روسیه یا حتی کشورهای آفریقایی است. 

هجمه غرب‌گرایان علیه سند ۲۵ ساله

وی افزود: نگاه غرب‌گرایانه که در وزارت خارجه سابق وجود داشت مانع از افزایش همکاری بین ایران و چین یا شرق بود. در نتیجه دولت سابق تمام توان خود را برای افزایش معادلات با غرب گذاشت، هر چند که نتیجه مطلوبی نداشت. 

عابدی با اشاره به جریان پر نفوذ غرب‌گرا در ایران مطرح کرد: این جریان در سال‌های گذشته چراغ سبزهای متعددی را به غرب نشان داده است و در مقابل هر گونه افزایش همکاری یا سند راهبردی ایران با روسیه یا چین یا هر کشور غیر اروپایی مقاومت بی مورد یا بدون عدله منطقی انجام می‌دهند. 

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: برخی جریانات سیاسی در ایران با دو قطبی سازی سیاسی به دنبال منفعت های خود هستند. این هجمه ها به سند راهبردی برای فریب افکار عمومی است تا همواره تنور برجام و مذاکره با غرب داغ بماند.

آمریکا علت محرمانه بودن مفاد سند ۲۵ ساله

وی با بیان اینکه همکاری ایران و چین سند بوده و هنوز تبدیل به قرارداد نشده است، گفت: این همکاری به صورت کلی مورد توافق دو کشور است در نتیجه امکان دارد هنوز  جزئیات آن مورد بحث باشند. 

عابدی اضافه کرد: در حال حاضر سندهای بی شماری برای همکاری یا سندهای راهبردی طولانی مدت بین کشورها وجود دارد که این موضوع در حوزه بین‌الملل امری بسیار طبیعی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همواره برخی مفاد سندها یا قراردهای بین‌المللی بین مقامات ارشد کشورها به صورت محرمانه باقی می‌ماند، گفت: به عنوان مثال سندهای همکاری بین ایران و ترکیه در مسائل نظامی و امنیتی همواره محرمانه بوده و رسانه‌ای نمی شود. 

وی با بیان اینکه نمی‌توان فشارها و اثرگذاری آمریکا و غرب بر سند همکاری را نادیده گرفت، گفت: اگر جرئیات این سند منتشر شود، امکان دارد آمریکا، برخی از شرکت‌ها یا افراد چینی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کنند. در نتیجه چین نیز برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، مخالف انتشار بی مورد این سند است. 

عابدی تشریح کرد: البته ایران نیز خواستار انتشار جرئیات سند راهبردی ۲۵ ساله نیست چرا که جریان غرب‌گرا با نیت‌های سیاسی و اهداف شخصی در پی مخالفت و آسیب رساندن به این همکاری‌ها است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: ایران در چند سال گذشته بارها اقدام به دور زدن تحریم‌ها برای ارز آوری کرد که این موضوع توسط همین افراد عضو جریان غرب‌گرا به آمریکا و اروپا مخابره شد و در نهایت تحریم‌های بیشتری برای کشور به همراه داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =