فروش دام زیر قیمت بازار/ دامدارکارت بی‌فایده است

برخی دامداران به دلیل مشکلات اقتصادی و نایاب شدن نهاده‌های دامی، دام‌هایشان را زیر قیمت بازار فروخته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، وضعیت نهاده‌های دامی و گرانی آن در بخش زیادی از استان‌هایی که قطب دامداری هستند به حدی رسیده که برخی دامداران ناچار شده‌اند دام‌هایشان را زیر قیمت بفروشند. این مساله در روستاهای کرمانشاه هم به خوبی مشهود است.

ناصر پوراحسان یکی از دامداران اهل روستای درکه در کرمانشاه است که در ماه‌های گذشته به دلیل وضعیت وخیم مالی و گرانی نهاده‌های دامی ناچار شده دام‌هایش را زیر قیمت بفروشد. وی به خبرنگار ایسکانیوز می‌گوید: دام‌هایمان را به دلیل هزینه‌های بسیاری که داشت، با نرخ پایین و نصف قیمت فروختیم. نهاده‌های دامی گران است و به صرفه نیست. حتی اگر بتوانیم پیدا کنیم هم خوب است اما مشکل اینجاست که نهاده‌ها کمیاب و نایاب است. حتی در بسیاری موارد داخل این نهاده‌های دامی مواد بی‌کیفیت می‌ریزند. گاهی داخل آن ماسه می‌ریزند که فقط وزن آن برای فروش بالا برود. همین هم باعث شده تا بسیاری از دام‌هایمان با خوردن چنین خوراکی، تلف شوند.

وی عنوان می‌کند: دامدار کارت داریم ولی فایده‌ای برایمان نداشته است. تنها سه ماه یکبار برای هر گاو کمتر از ۳۰ کیلو نهاده می‌دهند. گندم و جو را هم گران می‌فروشند. با اینکه حدود ۳۰ سال دامداری داشتیم، تنها یک دام را برای شیر نگه داشتیم و بقیه را زیر قیمت فروختیم.

پوراحسان می‌گوید: همین هفته قبل سه تا را فروختیم چون به پول آن احتیاج داشتیم. پاییز هم چند دام دیگر را فروختیم. وضعیت دامداران در کرمانشاه بسیار وخیم است. آنهایی که دام‌هایشان را نگه داشته‌اند، بسیار اندک هستند. ۵ دام‌مان را ۲۰ میلیون فروختیم. حالا باید ببینیم تا چه زمانی دوام می‌آوریم.

به گزارش ایسکانیوز، مساله کمبود و گرانی نهاده‌های دامی چند وقتی است که صدای گله بسیاری از دامداران را درآورده است. ایسکانیوز قصد دارد در سلسله مصاحبه‌هایی به مساله بحران نهاده‌های دامی و ورشکستگی دامداران کرمانشاه بپردازد.

کد خبر: 1126158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =