اعتراف فرمانده سنتکام به شکست ناپذیری ایران

فرمانده سنتکام در روزهای پایانی خدمتش اعتراف کرده است که علیرغم تلاش وی و همکارانش جهت تضعیف توانایی‌ها و نفوذ ایران در منطقه، تهران از نظر نظامی قدرتمندتر از هر زمان دیگری است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی عملکرد ژنرال «کنث مکنزی» فرمانده نیروهای تروریست آمریکا (سنتکام) در منطقه خاورمیانه و شرق آفریقا پرداخت.

تهران تایمز در ادامه نوشت دوران خدمت مکنزی به عنوان فرمانده سنتکام در بهار سال جاری میلادی به پایان می رسد و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، ژنرال «مایکل کوریلا» را به عنوان رئیس بعدی فرماندهی مرکزی ایالات متحده معرفی کرده است.

علت اصلی جایگزینی ‌مکنزی که برخلاف بسیاری از ژنرال ‌های آمریکایی دیگر، به انتشار بیانیه‌هایی با انگیزه‌های سیاسی در مورد اوضاع منطقه غرب آسیا عادت دارد و ایران موضوع مشترک اکثر اظهارات او بوده، بی‌کفایتی عنوان شده است.

اعترافات مکنزی نشانگر این واقعیت است که حضور آمریکا در منطقه بسیار پر هزینه تر شده است و اینکه خروج از منطقه ممکن است بهترین انتخاب برای واشنگتن باشد. علیرغم لاف زنی های مکنزی در منطقه، بی کفایتی و دورویی از مشخصات سوابق وی به شمار می رود که به بهترین وجه در گفتگوهای خصوصی او مشهود است.

همچنین علیرغم اظهارات وی و به طور کل سنتکام که ماموریت خود در منطقه را دو موضوع عمده و البته ادعایی مبارزه با تروریسم و حفظ صلح معرفی می کنند، واقعیت طبق اظهارات خود مکنزی مسئله دیگری است.

وی اخیرا در یک ملاقات خصوصی، اهداف اصلی وحقیقی سنتکام را بر ملا کرد. مکنزی صراحتا گفت که وظیفه سنتکام بر اساس شعار این سازمان تروریستی که می گوید «صلح تخصص ماست» برقراری صلح و ثبات نیست، بلکه وظیفه ای واقعی که سنتکام خواهان انجامش است این است که در صورت لزوم گزینه های نظامی برای ایالات متحده آماده کند.

فرمانده سنتکام در این باره گفت: من همیشه با فرماندهی راهبردی ایالات متحده «استارت کام» (STRATCOM) درباره شعار «صلح تخصص ماست» بحث می کنم و آن را به چالش می کشم. وی ادامه داد: در واقع، من فکر می کنم در سنتکام، ما نمی گوییم صلح تخصص ماست، بلکه می گوئیم ارائه توان رزمی قدرتمند در زمانی که ایالات متحده نیاز دارد. این ماهیت حرفه و تخصص ماست.

اظهارات فوق در تضاد کامل با چیزی است که وی در طول دوران تصدی خود در این منصب تلاش کرده تا ارائه دهد. به عنوان مثال، در اواخر دسامبر سال ۲۰۲۰ و همزمان با اولین سالگرد ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا، ایالات متحده عرض اندام نظامی خود را در منطقه با پرواز دو فروند بمب افکن «بی-۵۲» (B-۵۲) این کشور بر فراز خلیج فارس، آغاز کرد. مکنزی در تلاش بود تا این قدرت نمایی را به عنوان اقدامی در راستای حفاظت از امنیت و ثبات منطقه تعریف کند.

وی اما در ارائه توان رزمی قدرتمند آمریکا در برابر ایران شکست خورد و به گفته خودش در جلسه خصوصی یاد شده، ایران اکنون از نظر نظامی قدرتمندتر از هر زمان دیگری است. مکنزی همچنین گفت که ایران در حالی که تحت فشار اقتصادی آمریکا قرار دارد، توانسته است «نیروی موشک‌های بالستیک درجه یک» بسازد.

فرمانده سنتکام توضیح داد که اولین برخورد واقعی او با موشک‌های نقطه زن ایران مربوط به اقدام نظامی بی سابقه تهران بر ضد واشنگتن در پایگاه عین الاسد در غرب عراق که به جهت انتقام از ترور شهید سلیمانی انجام شد. ایران شکست ناپذیر است و این در زمانی محقق شد که مکنزی و همکارانش در سنتکام تمام تلاش خود را برای تضعیف توانایی‌ها و نفوذ ایران در منطقه انجام می‌ دادند
مکنزی در این دیدار اعتراف کرد موشک های ایران اهداف خود را در فواصلی بین چند ۱۰ متر منهدم کردند. وی ادامه داد تنها دلیلی که ایالات متحده تلفات بیشتری را متحمل نشد، این بود که نظامیانش در این پایگاه قبل از حمله توانایی استقرار مجدد را داشتند.

وی در گفتگوی اخیر خود با مجله نیویورکر به این حقیقت اشاره کرد که قدرت نظامی فزاینده ایران، به تهران قدرت تفوق و برتری داده است. مکنزی افزود که این قدرت تفوق، سطحی از توانایی است که در آن یک کشور دارای تسلیحاتی است که کنترل کردن یا شکست دادنش را بسیار دشوار می کند. فرمانده سنتکام گفت: ظرفیت راهبردی ایران اکنون بسیار زیاد است. آنها قدرت تفوق و برتری و توانایی غلبه در عرصه نبرد را دارند.

به عبارت دیگر ایران شکست ناپذیر است و این در زمانی محقق شد که مکنزی و همکارانش در سنتکام تمام تلاش خود را برای تضعیف توانایی‌ها و نفوذ ایران در منطقه انجام می‌ دادند. وی اکنون دوران خدمت خود را با شکست ‌های قابل توجهی به پایان می‌رساند. او به نوعی به دلیل بی کفایتی در عرصه ای که مدت ها در آن فعالیت می کرد، اخراج شد. مکنزی نیز به فهرست بلند بالای دیگر مقامات و فرماندهان آمریکایی خواهد پیوست که می خواستند ایران را تضعیف کنند.

همه آنها رفتند در حالی که ایران تمام قد پابرجا است و خواهد ماند. پرونده مکنزی درسی برای جانشین او است که انتظار می رود حتی با چالش های دلهره آورتری نسبت به آنچه مکنزی با آن سر و کار داشت، روبرو شود. اعترافات مکنزی همچنین نشانگر این واقعیت است که حضور آمریکا در منطقه بسیار پر هزینه تر شده است و اینکه خروج از منطقه ممکن است بهترین انتخاب برای واشنگتن باشد.

منبع: مهر

کد خبر: 1126159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =