رادیو و تلویزیون به موسیقی سنتی بها نمی‌دهد / وجود هزاران مانع در برگزاری کنسرت

خواننده موسیقی اصیل و سنتی ایرانی گفت: واقعیت این است که رادیو و تلویزیون می‌توانست به موسیقی سنتی در این سال‌ها بها بدهد؛ اما نداد و دائما این حلقه را تنگ‌تر کرد.

وحید تاج در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت موسیقی سنتی در کشور بیان کرد: وضعیت موسیقی معلوم است و نیاز به تشریح ندارد. هنرمندان بعد از دوسال شیوع بیماری کرونا  خانه‌نشین شدند و کنسرت نداشتند. الان که فضا باز شده از قبل بدتر است و هیچ فرقی نمی‌کند. چراکه آنانی که توانمند هستند در سالن‌های بزرگ‌تر برنامه برگزار می‌کنند و اگر نصف جمعیت سالن هم پر شود برایشان به‌صرفه است و وضعیتشان از موسیقی‌کاران سنتی خیلی بهتر است.

خواننده موسیقی اصیل و سنتی ایرانی ادامه داد: واقعیت این است که برای هنرمند موسیقی برگزاری کنسرت در درجه اول پر کردن سالن است که کار سختی است. باید در سالن کوچکتر کنسرت موسیقی برگزار کند و در یک سالن ۱۰۰نفره یا ۵۰ نفر بنشینند. این خیلی مسخره است که کسی این‌همه سال کار کرده، بخواهد با ۵۰مخاطب کنسرت برگزار کند. از طرفی سالن ها اجاره‌های سنگینی دارند و سالن‌های دولتی نیز که باید در اختیار هنرمندان باشد متاسفانه نیست و اینجا همه به فکر منافع خود هستند. در واقع این‌ها ضربه‌هایی است که الان هم در حیطه فرهنگی خورده‌ایم. ولی مسلما در سال‌های آینده این ضربه‌ها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند.به طور کلی می‌توان گفت وضعیت اهالی موسیقی سنتی قابل تعریف نیست. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا ذائقه و سلیقه موسیقیایی مردم تغییر کرده است، تشریح کرد: تصور کنید تلویزیون قطع شود و مردم ماهواره ببینند. طبیعی است که هر چه در آنجا می‌بینند را دنبال می‌کنند. واقعیت این است که رادیو و تلویزیون می‌توانست به موسیقی سنتی در این سال‌ها بها بدهد؛ اما نداد و دائما این حلقه را تنگ‌تر کرد. یکبار ساز را در تلویزیون نشان نداد، نتوانست رضایت پیشکسوتان شاخص را جلب کند و طبیعی است مخاطب نیازش را در جای دیگر پیگیری کند و ذائقه‌اش تغییر کند.

تاج با اشاره به محدودیت‌ها و موانعی که بر سر راه موسیقی‌دانان به‌وجود آمده است، گفت: همه این مسائل باعث می‌شود ما نیز کم‌ بیاوریم و خسته شویم. این خستگی اصلا مسئله شخصی نیست اما باعث ایجاد مشکلات فرهنگی می‌شود.

خواننده موسیقی اصیل و سنتی ایرانی افزود : اگر موسیقی و شادمانی در تلویزیون رایج شود آمار جرم و جنایت و غم در جامعه بسیار کم می‌شود. مردم نسبت به موسیقی سنتی آگاهی ندارند. زمانی که تلویزیون می‌بینیم اگهی‌های تبلیغاتی از همه نوع در آن دیده می‌شود. تیتراژها سال‌هاست که موسیقی‌های سفارشی و از قبل تایید شده است و خواننده، آهنگساز و موسیقی‌دان‌های تیتراژها مشخص است. همه چیز به سمت نگران‌کننده‌ای رفته است.

وی گفت: ظاهراً یک مسئله‌ای وجود دارد که نگذارند مردم به سمت موسیقی بروند. چراکه بستر آشنایی آنان با موسیقی فراهم نشده است. چه کسی می‌تواند بلیت ۴۰۰هزار تومانی برای کنسرت تهیه کند؟ دولت باید مانند جاهای دیگر هنرمند را حمایت کند تا او نیز بتواند کار کند. در گذشته، هنرمندان پیشکسوت حقوق می‌گرفتند اما در حال حاضر همه هنرمندان باید از صبح تا شب بدوند و برگزاری کنسرت‌هایشان هزار مانع دارد. معلوم است که با این شرایط موسیقی خوب تولید نمی‌شود.

تاج در پایان با تاکید بر اینکه همه چیز به هم زنجیره وار وصل است، گفت: الان تمام هنرمندان در حال مهاجرت هستند. در همه جای دنیا به هنرمندان ما بها می‌دهند اما در فضای کشور خودمان فضایی برای ارائه کار نداریم. متاسفانه کار موسیقی به رسمیت شناخته نشده است. خب چرا در دانشگاه‌ها را نمی‌بندند که تکلیف جوان‌ها روز اول مشخص شود. چرا جوانان را در دانشگاه موسیقی می‌پذیرند و بعد خانم هنرمندی که روی صحنه می‌خواهد ساز بزند از حضورش در صحنه جلوگیری می‌شود. این یک بام و دو هوا بودن در هر زمینه ای بد است. منِ هنرمند تکلیفم مشخص نیست الان می‌بینم در یک شهر می‌شود اجرا کرد در شهر دیگر نه. چند قانون در کشور وجود دارد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1126180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =