فضاسازی علیه سند همکاری 25 ساله با چین عمدی است

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: نگرانی درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین از سوی جریانات همسو با انقلاب نیز وجود دارد؛ اما فضاسازی پیرامون این همکاری توسط برخی از افراد به عمد است.

امیر محمد کولانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سند همکاری 25 ساله ایران و چین اظهار کرد: دولت دوازدهم خیلی راغب به همکاری با کشورهای شرقی مانند چین نبود. در نتیجه به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران نیز توجه خاصی نکرد؛ اما در حال حاضر این موضوع و سیاست تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: دکترین نگاه به شرق که مد نظر مقام معظم رهبر بوده، جزو اولویت های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم است. همچنین ایران به جهان این پیام را مخابره می‌کند که علاوه بر تعامل با غرب، دوستان و هم پیمانان جدیدی نیز در شرق دارد. در حال حاضر گسترش روابط سیاسی یا افزایش حجم تعاملات تجاری با چین، روسیه یا قدرت‌های نوظهور مثل کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار مناسب است.

 دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره هم‌زمانی ادامه مذاکرات هسته‌ای و اجرای سند همکاری ایران و چین عنوان کرد: این موضوع به غرب هشدار می‌دهد که  با تغییر دولت، سیاست خارجه ایران نیز تغییر کرده و تنها به دنبال مذاکره یا باج دادن به کشورهای اروپایی نیست. 

 وی با تاکید بر عدم وابستگی به غرب بیان کرد: تعدد شرکای اقتصادی یا امنیتی به قدرتمند شدن کشور کمک می‌کند. در روزهای آینده و همزمان با سفر رئیس جمهور به روسیه، به احتمال زیاد سند همکاری طولانی مدتی نیز با این کشور به امضا خواهد رسید.  این همکاری ها  اقتصاد کشور را از وابستگی به دلار نجات خواهد داد. 

نگرانی برخی انقلابیون از سند همکاری 25 ساله

کولانی با اشاره به مخالفت برخی از جریانات سیاسی یا کارشناسان اقتصادی با سند همکاری ایران و چین مطرح کرد: به طور قطع نگرانی درباره این سند راهبردی حتی از سوی جریانات همسو با انقلاب نیز وجود دارد؛ اما فضا سازی منفی پیرامون این همکاری توسط افراد با تفکرات غرب‌گرایانه به عمد است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: زمانیکه ایران قصد داشته باشد از وابستگی به غرب خود را رها کند، طبیعی است که منافع برخی افراد به خطر افتاده و به مخالف با این موضوع می‌پردازنند. البته ناگفته نماند که عمدتا این افراد تحت حمایت گروهک‌ها یا کشورهای خارجی هستند. در این میان کنشگران اجتماعی و سیاسی وظیفه مهمی برعهده دارند و می‌توانند این هجمه‌ها را خنثی کرده و از سوی دیگر بر اجرای این سند نیز نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به عدم انتشار جزئیات سند همکاری 25 ساله یادآور شد: اقتصاد و بازارهای داخلی ایران به شدت تحت کنترل و نظارت سیستم‌های جاسوسی کشورهای اروپایی، آمریکا یا رژیم غاصب صهیونیست است. در نتیجه اینکه این سند محرمانه باشد تفکری عاقلانه خواهد بود.

کولانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر غربی‌ها از میزان یا اهداف سرمایه گذاری ایران در کشورهای دیگر به ویژه شرقی آگاه شوند، به طور قطع اقدام به کارشکنی یا وضع تحریم‌های بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =