درباره روستای پلکانی پالنگان بیشتر بدانید

پالنگان در منطقه کوهستانی و دامنه ارتفاعات شاهو قرار دارد. کوه‌های کل و سرلو در جنوب غربی این روستا و گردنه زمان گریوه در جنوب شرقی پالنگان قرار دارد.

 به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود و از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است. روستای پالنگان کردستان در مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه و در ابتدای منطقه اورامان قرار دارد. فاصله کامیاران تا سنندج ۷۰ کیلومتر است و فاصله پالنگان تا کامیاران ۵۷ کیلومتر. پالنگان در منطقه کوهستانی و دامنه ارتفاعات شاهو قرار دارد. کوه‌های کل و سرلو در جنوب غربی این روستا و گردنه زمان گریوه در جنوب شرقی پالنگان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

درباره روستای خرانق بیشتر بدانید

چرا اسم این روستا پالنگان است؟

احتمالا خیلی‌ها با شنیدن نام پالنگان یاد پلنگ می‌افتند و به نظرشان می‌رسد ارتباطی میان پلنگ و نام این روستا وجود دارد. این فرضیه در واقع یکی از فرضیه‌های نام‌گذاری روستا است.گفته می‌شود در کوه‌های این منطقه پلنگ زندگی می‌کرده و به همین دلیل این نام برای روستا انتخاب شده است.

فرضیه دیگر به معنای پال برمی‌گردد. گفته می‌شود پال به معنای تکیه‌گاه است و به همین دلیل این نام روی روستا گذاشته شده است. از طرفی برخی متقدند پالو در واژه‌نامه‌های هورامی به معنای شهر، پایتخت، قلعه، دژ یا مکانی است که چشمه‌های جوشان دارد. با توجه به قرار گرفتن روستای پالنگان در کنار رود، این فرضیه هم بی‌راه نیست.

گفته می‌شود قدمت روستای تاریخی پالنگان به قبل از اسلام می‌رسد. قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی هم گواه تاریخ دور و دراز این روستا هستند. آتشکده‌ها و پل‌های باستانی نشان می‌دهند ممکن است تاریخ این روستا به دوره‌ی مادها و پادشاهی هوخشتره بازگردد. همچنین گفته می‌شود محبوبیت روستا به دوره سامانیان برمی‌گردد.

از طرقی قلعه پالنگان که در بالای کوه قرار دارد، نشانگر اهمیت این منطقه در دوره سلجوقی و بعد از آن بوده است. همچنین در گورستای قدیمی روستا، سنگ قبرهایی قدیمی با خط کوفی وجود دارد که مربوط به قرن‌های ششم و هفتم هجری است. امرای کلهر و بنی اردلان نیز حاکمان محلی کردستان بوده‌اند که بر این روستا حکومت می‌کردند.

درباره روستای پلکانی پالنگان بیشتر بدانید

پوشش گیاهی پالنگان

طبیعت کوهستانی پالنگان باعث شده این منطقه بستر مناسبی برای رویش گیاهان متنوع از جمله گیاهان دارویی باشد. گیاهانی مثل گل گاو زبان، خاکشیر، گل ختمی، گل بابونه و کاسنی در این منطقه رشد می‌کنند.

همچنین درختانی مثل بلوط، کیکم، ارژن و بنه جزو پوشش گیاهی پالنگان هستند. مراتع سرسبز و دشت‌های اطراف پالنگان هم تبدیل به چراگاه حیوانات شده و امکان دامداری را فراهم کرده است.

زیباترین روستاهای ایران کجا قرار دارند؟ اگر به زندگی در روستا یا حداقل گذراندن چند روزی در یک روستای بکر علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم در مجله جاباما با بهترین و زیباترین روستاهای ایران برای سفر و زندگی آشنا شوید.

درباره روستای پلکانی پالنگان بیشتر بدانید

آداب‌ورسوم روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان خانه‌ی مردم مهربان و صمیمی کرد است. زبان مردم پالنگان کردی است که با لهجه اورامی صحبت می‌کنند.

خانه‌ها در روستای پالنگان ز سنگ، چوب و گِل ساخته شده که میان آن‌ها ملات استفاده نشده. همچنین نمای خانه‌ها هم گِل‌اندود شده است. بیشتر خانه‌های روستا از مصالح قدیمی ساخته شده و حال‌وهوای سنتی‌اش را حفظ کرده اما امروزه خانه‌های جدید هم دیده می‌شود.

کوچه‌های این روستا باریک هستند و سقف هر خانه حیاط خانه‌ی دیگر است که باعث شده اهالی روستا ارتباطی تنگاتنگ باهم داشته باشند و همسایه‌ها به‌خوبی از حال هم باخبر باشند.

مردم پالنگان مثل هر نقطه‌ی دیگری از سرزمین‌مان آداب‌ورسوم خاص خود را دارند که بسیار زیبا است و تماشای آن‌ها لذت‌بخش است. مشهورترین این مراسم، جشن سنتی نوروز است.

علاوه بر جشن سنتی نوروز کوچ بهاروی کوچروان با برگزاری موسیقی‌های زیبای گریان، چپله و سیاچمانه همراه است که شنیدن‌شان می‌تواند از بهترین خاطرات هر شخص باشد.

مردم پالنگان بازی‌های بومی خاص خود را دارند که از آن‌ها می‌توان به اسب‌سواری، گرزبازی، غل غلان، بار باران، کوشه کوشه و چاک چاک اشاره کرد که در پاییز و زمستان که روزهای غیرکاری است، در کوچه‌ها و گوشه و کنار روستا برگزار می‌شود و موجبات شادی و نشاط ساکنان را فراهم می‌آورد.

درباره روستای پلکانی پالنگان بیشتر بدانید

روستای پالنگان کردستان چه وقتی از سال دیدنی‌تر است؟

فصل بهار زیباترین فصل و زمان شکوفایی طبیعت است. مناطق کوهستانی هم در فصل بهار آب‌وهوای معتدل‌تری دارند و طبیعت زیبا و شکفته روح آدمی را شاد می‌کنند.

درمورد پالنگان به عنوان منطقه‌ای کوهستانی همین موضوع صادق است. بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدن این منطقه هستند و دشت گل‌های لاله که در نزدیکی پالنگان هستند و رودخانه‌های پرآب و دشت‌های سرسبز در بهار و تابستان دلربایی می‌کنند.

البته هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد و از پاییز و زمستان کوهستان هم نمی‌توان گذشت. بنابراین اگر سرما آزارتان نمی‌دهد، حال‌وهوای نارنجی پاییز و سفیدپوش شدن کوهستان در زمستان پالنگان هم دیدنی خواهد بود.

معماری جذاب روستای پالنگان کردستان

شهرت روستای پالنگان بابت پلکانی بودن روستا است. روستاهای پلکانی در نقاط مختلف ایران مثل کندوان و ماسوله وجود دارند و در کردستان هم پالنگان از همین حیث شهرت دارد.

در روستاهای پلکانی حیاط هر خانه، پشت بام خانه بالایی است. همچنین خانه‌ها از چیده شدن سنگ‌ها روی هم ساخته شده‌اند که تاریخ این منطقه را تداعی می‌کند.

چشمه‌ها

چشمه‌ها و آبشارها از مظاهر طبیعت پالنگان هستند. در روستای پالنگان بیشتر از ۲۰ چشمه وجود دارد که هشت چشمه دائمی و بقیه فصلی هستند. چشمه‌های سیدعلاالدین، شیته و خاتون در باغ عمر از جمله‌ی این چشمه‌ها هستند. تماشای این چشمه‌ها و عکاسی با آن‌ها می‌تواند یکی از کارهایی باشد که در سفر به پالنگان کردستان انجام می‌دهید.

چشمه‌های پالنگان که به رودهای سیروان و تنگی‌ور می‌ریزند، گوارا، خوش‌طعم و مفید هستند. چشمه‌های آب معدنی این منطق مواد معدنی و گوگرد دارند که برای برطرف کردن بیماری‌های رماتیسمی، پوستی و تنفسی مفید هستند.

رودخانه‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم رود در میان روستا جریان دارد و باعث شده هوای روستا بسیار فرح‌بخش و دلپذیر شود. رودخانه سیروان در شما و رودخانه تنگی‌ور، شاخه‌ای از رودخانه سیروان در میان روستا جریان دارند. اطراف این رودخانه‌های برای تفریح و تماشای زیبایی‌های طبیعت بسیار مناسب است و محل زندگی انواع پرنده‌ها و ماهی‌ها است.

رود سیروان مهم‌ترین رود کردستان به شمار می‌رود و از به‌هم پیوستن تمامی رودهای مرکزی، جنوبی و غربی استان مثل رودهای قشلاق، گاورد و گردلان به وجود آمده است.

قلعه پالنگان

قلعه تاریخی پالنگان شاهد فرمانروایی امیران مختلف بوده و از گذشته‌های دور بر بلندای کوه ناظر مردم و روستا بوده است. قلعه تاریخی پالنگان در ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستا و نزدیک چشمه‌های علاالدین، شیخ خاتون و شیخ عمر بالای کوه قرار گرفته است و هنوز بقیای آتشکده‌ها و پل‌های قدیمی درون و اطراف آن هویدا است.

قلعه پالنگان مدتی محل فرمانروایی امیران کلهر بوده و بعد به تصرف خاندان اردلان درمی‌آید. در دوران جکومت اردلان‌ها چند قلعه وجود داشته که هر کدام در فصلی خاص اقامتگاه فرمانروایان بوده است. قلعه زلم، قلعه زمستانی، قلعه مریوان، قلعه پاییزی، قلعه حسن‌آباد قلعه تابستانی و قلعه پالنگان قلعه بهاری بوده است. قلعه پالنگان از زمان خسرو خان اردلان، بیش از ۴۷۰ سال مرکز حکومت خاندان بنی‌اردلان بوده است. دروازه‌پل و برخی قسمت‌های دیگر این بنا هنوز باقی مانده که می‌توان آن‌ها را تماشا کرد و به دل تاریخ سفر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =