کارشناسان درباره گسترش روابط تهران - مسکو چه می‌گویند؟

گسترش ارتباطات ایران و روسیه در راستای پیگیری سیاست تقویت تعامل‌های منطقه‌ای در دولت سیزدهم با سفر رئیس جمهور به مسکو وارد فاز جدیدی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند که نزدیکی هرچه بیشتر این دو کشور به یکدیگر می‌تواند  تأثیر به‌سزایی در تحولات منطقه و جهان داشته باشد. گسترش تعاملات ایران و روسیه  علاوه بر مسائل سیاسی و امنیتی، در حوزه‌هایی چون بهره گیری از ثروت‌های طبیعی عظیم دو کشور به ویژه نفت و گاز، نیروی انسانی، توانایی‌های نظامی و ... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برهمین اساس در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی و بین المللی اهمیت تقویت این روابط را بررسی کردیم که در زیر می‌خوانید:

محمود بهمنی سفر رئیس جمهور به روسیه بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: حتی خبر چنین سفری هم می‌تواند در فضای سیاسی و اقتصادی کشور انعکاس مثبتی داشته باشد.

وی افزود: تعامل با کشورهای قدرتمند منطقه مانند روسیه این پیام را به جهان غرب صادر می‌کند که جمهوری اسلامی ایران مقابل سیاست‌های ظالمانه تحریمی تنها نیست و ارتباط با همسایگان بهترین راه خنثی سازی تحریم‌هاست.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: افزایش تعاملات دیپلماتیک ایران و روسیه همچنین اثرات خوبی بر مذاکرات وین خواهد داشت.

وحید جلال‌زاده نیز معتقد است: عده‌ای که دنبال روابط با غرب هستند، نسبت به گسترش تعاملات ایران و روسیه حساسیت دارند و تلاششان این است که افزایش تعاملات با روسیه را تقبیح کنند. در حالی که روس‌ها اکنون درمذاکرات احیای برجام در موضع دفاع از مواضع ایران ایستاده‌اند و ایران نیز در گفت‌وگوهای وین و مواضع منطقه‌ای دنبال ارتقای روابط خود با روسیه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه قراردادهای راهبردی از اصول مرسوم در روابط بین‌الملل هستند، گفت: سیاست کشور افزایش روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه است و با این رویکرد روس‌ها را شریک راهبردی خود می‌دانیم و مقام‌های روس نیز همین نظر را دارند.

بیشتر بخوانید:

حرف‌های خوب بدون عمل در وین

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور به روسیه در راستای سیاست همسایگی و رویکرد متوازن دولت در روابط منطقه‌ای ارزیابی می‌شود و به این سفر بسیار امیدواریم تا قدم های موثری در راستای منافع ایران برداشته شود.

همچنین رضا روستا آزاد رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه سیاست خارجی در دولت جدید بر مبنای تعامل با دنیا به صورت یکسان بسته شده و توجه به شرق توأم با مذاکرات با غرب برای پیگیری مصالح ملی در دستور کار است، خاطرنشان کرد: ورود ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای نیز در همین رابطه صورت گرفت.

وی سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به چین با هدف عملیاتی کردن قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین را نیز در راستای تقویت جایگاه منطقه‌ای و اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت:قطعاً حضور ابراهیم رئیسی در روسیه می‌تواند ظرفیت‌های آینده کشور را تقویت کند.

عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه فقط خبر گسترش تعاملات ایران با چین روسیه توانست اروپایی‌ها را به این فکر بیندازد که آینده را نبازند و در گفت‌وگوهای خود با ایران منطقی‌تر عمل کنند، خاطرنشان کرد:  گفت‌وگوهای هتل کوبورگ این روزها حال و هوای منطقی‌تری به خود گرفته است. چون انصاف و حرف حساب در مذاکرات کار را پیش نمی‌برد و بحث اقتدار و قدرت مطرح است. با توجه به اینکه طرف‌های مذاکرات نشان داده‌اند که قدرت را متوجه می‌شوند، سوگیری ایران به سمت کشورهای شرقی سبب شد در تعاملاتشان تجدید نظر کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف اضافه کرد: راهبردهای ایران با آمریکا و اروپا سبب شده حتی رژیم صهیونیستی را هم نگران کرده است به طوری که تلاش دارد خودش به وارد تعاملات جهانی شود و مانند سابق به آمریکا، اروپا و خصوصاً فرانسه تکیه نکند.

روستاآزاد تصریح کرد: تعاملات دولت با چین و روسیه قطعاً موضع مستقل ایران در روابط بین‌الملل را تقویت می‌کند. لذا انتظار داریم تأثیر مثبت آن را در گفت‌وگوهای احیای برجام ببینیم و توافقات خوبی را در رابطه با برداشتن تحریم‌های ظالمانه شاهد باشیم که به نوبه خودش خواهد توانست بر مسائل مملکت خصوصاً در حوزه اقتصاد تأثیر خوبی داشته باشد و مردم از منافع آن بهره مند شوند.

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به نقش روسیه در مذاکرات وین گفت: روس‌ها یکی زا طرف‌های مذاکرات احیای برجام هستند که به دلیل روابط نزدیکی که با ایران دارند، نقش مازاد بر یک عضو عادی را ایفا می‌کنند. اما آنها نیز یکی از اعضای مذاکره کننده هستند و نظرات خاص خودشان را دارند.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی  تأکید کرد: این نخستین سفر دو جانبه رئیس جمهور و بسیار حائز اهمیت است. روسیه یک کشور مهم در سطح بین‌الملل است و امیدواریم این دیدارها نتایج خوبی برای ملت ایران داشته باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ مسائل دوجانبه، منطقه و بین‌الملل با روس‌ها همکاری دارد، بیان کرد: نقطه حساس همکاری‌های دو کشور درحوزه منطقه‌ای سوریه بود که در نشست آستانه تجلی پیدا کرد و موفق بود.

گلرو تأکید کرد: در سطح بین‌الملل، مواضع روسیه در سازمان ملل هم قابل ستایش است. ما همواره با روس‌ها رایزنی‌های نزدیک داریم و روابط دو کشور به غیر از مسائل دو جانبه‌ در سطح منطقه نیز حائز اهمیت فراوانی است.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد. همچنین حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیس جمهور را در این سفر همراهی خواهند کرد. آیت الله رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده است.

در همین راستا کاخ ریاست جمهوری روسیه با صدوربیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در مسکو میزبان همتای ایرانی خود خواهد بود. در دیدار پوتین و رئیسی، دو طرف درباره تمامی مسائل مرتبط با همکاری‌های دوجانبه، شامل اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی، موضوعات بین‌المللی و اجرای برجام بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =