بررسی حضور شاخ‌های مجازی در فیلم‌ها / نقش پول و شهرت در سینما

یکی از اتفاقات قابل توجه این روزهای دنیای هنر حضور پُررنگ شاخ‌های مجازی در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر است که با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی سینما و تلویزیون روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، چهره‌های اینستاگرامی یا همان شاخ‌های مجازی از افراد شناخته شده این روزهای جامعه ما به شمار می‌روند که به دلیل استفاده روزافزون از تکنولوژی به خوبی در میان علاقه‌مندان به این فضا شناخته شده‌اند.

یکی از اتفاقات قابل توجه این روزهای دنیای هنر حضور پُررنگ این افراد در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر است که با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی سینما و تلویزیون روبرو بوده است.

محمد امین کریم پور یکی از چهره‌های مشهور اینستاگرامی است که اخیرا فیلم سینمایی حکم تجدید نظر به کارگردانی وی بر روی پرده سینماها رفت، او که در  فیلم خود نیز از حضور برخی از همین افراد بهره برده بهانه‌ای شد تا به بررسی این مسئله بپردازیم که آیا حضور شاخ‌های مجازی می‌تواند در کیفیت یا فروش فیلم‌ها تاثیرگذار باشد؟

کیفیت عامل اصلی در فروش فیلم‌ها

در همین رابطه، کیوان کثیریان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: از نظر من همه می‌توانند اقدام به فیلمسازی کنند در صورتی که دارای یک حداقل شرایط باشند در این صورت می‌توان گفت که حتی برای دریافت مجوز هم نیاز به شورای پروانه ساخت نیست.

وی ادامه داد: اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا پول و شهرت حرف اول را در سینمای ما می‌زند و وقتی فردی دارای شرایط لازم نبوده و تنها پول و شهرت دارد می‌تواند در مقام کارگردان حاضر شود؟ آیا چنین قاعده‌ای در سینمای ما وجود دارد؟

وی افزود: ما می‌توانیم با تجربه‌ای که از فروش فیلم حکم تجدید نظر به دست آمد دریابیم که اتخاذ چنین اقداماتی نتیجه مثبتی ندارد چرا که فالوورهای اینستاگرامی نیز روی فروش فیلم چندان تاثیرگذار نبودند که اگر چنین بود می‌بایست شاهد حجم فروش زیادی برای این فیلم می‌بودیم اما مشاهده می‌کنیم که این گونه نبوده و در اصل باید اذعان کرد که این فیلم با شکست مواجه شده است.

کثیریان اظهار کرد: گاهی اوقات چنین عملی در شرایطی صورت می‌گیرد که بازیگران حاضر به بازی در یک فیلم نیستند و کارگردان مجبور به استفاده از نابازیگرانی می‌شود که دارای فالوورهای بسیاری در فضای مجازی هستند تا بتواند از این طریق برای فیلم خود مخاطب جذب کند.

منتقد سینما با بیان اینکه برخی، تصورات بیهوده‌ای از بازار سینمای ایران دارند، گفت: آنها با تصورات اشتباهی که دارند گمان می‌کنند که می‌توانند با چنین اقداماتی بر فروش فیلم‌ها تاثیر بگذارند، اما این مسئله واقعیت ندارد چرا که در هر کاری کیفیت حرف اول را می‌زند و فروش فیلم نیز تابعی از همین امر است به طور کلی باید گفت که سینما فرمول‌های خاص خود را دارد و در نهایت این مردم هستند که انتخاب می‌کنند به تماشای چه فیلمی نشسته و از تماشای کدام فیلم بپرهیزند.

سینما هنر ویترین است

آنتونیا شرکا دیگر منتقد سینما نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این خصوص اظهار کرد: درواقع اصالت هر هنری به عوامل سازنده آن بستگی دارد و در حوزه سینما هم ما بازیگران شاخص بسیاری داریم البته این بدان معنا نیست که بخواهیم بازیگران درجه دو و سه را نادیده بگیریم و بگوییم که فقط چهره‌ها باید در یک فیلم حضور داشته باشند ولی به هر حال ستاره‌ها دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای هستند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که سینما هنر ویترین است بدین معنا که عواملی که جلوی دوربین ظاهر می‌شوند باید چشمگیر باشند و خواسته یا ناخواسته این ویترین نقش مهمی در فروش و دیده شدن فیلم ایفا می‌کند و نمی‌توان به راحتی کسی را که برای دیده شدن فیلمش تلاش می‌کند تا ویترینش را زیباتر و جذاب‌تر کند محکوم کرد ولی بر این باوریم که باید جایگاه هنرمندانی که سال‌ها در این حوزه حضور داشته‌اند حفظ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =