اخبار روز اول سفر رئیس‌جمهور به روسیه | رئیسی: محدودیتی برای گسترش روابط با مسکو نداریم

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اظهار داشت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز پیش از عزیمت به روسیه، طی سخنانی اظهار داشت: این سفر به‌دعوت رئیس‌جمهور محترم روسیه و برای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای تلاش می‌شود.

وی افزود: به‌دنبال برقراری و تقویت ارتباط‌ با همه همسایگان به‌ویژه کشور روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای ارتقا و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و باقدرت و دارای نفوذ در منطقه است، ابراز کرد: همکاری و گفتگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.

رئیسی با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره و تأکید کرد: در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورهای به‌ویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مسئله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری دو کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های مؤثری در جهت ارتقای مسایل تجاری و اقتصادی بینجامد.

وی با یادآوری اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یکجانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت، همچنین تعامل و همکاری متقابل دو کشور می‌تواند در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد.

رئیس‌جمهور با توجه به وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی، خاطرنشان کرد: سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقا یابد و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تأمین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است، گام مؤثری را به‌همراه خود داشته باشد.

 علاوه بر دیدار  با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر 2روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور وارد مسکو شد

رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عازم روسیه شده بود، وارد فرودگاه مسکو شد.

محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم / امیدواریم تحریم‌ها لغو شود

رئیسی در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اظهار داشت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم.

وی ادامه داد: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند. به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور گفت: در حال تلاش برای رفع تحریم‌های کشورمان هستیم و امیدواریم که منجر به لغو تحریم‌ها شود. تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود.

رئیسی تصریح کرد: تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه، در مبارزه با تروریسم داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد.

همچنین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار گفت: از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را به ایشان منتقل کنید.

وی ادامه داد: از زمان تحلیف جناب‌عالی، ما در تماس دائم هستیم اما در هر صورت ویدیوکنفرانس یا تماس تلفنی نمی‌تواند جای دیدار حضوری را بگیرد. از دیدار شما بسیار خرسندم. می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: حمایت‌های ایران و روسیه به عبور از تهدیدات تروریستی در سوریه کمک کرد. اوضاع در افغانستان مورد توجه ویژه دو طرف بود و من مایلم این موضوعات مهم مورد رایزنی قرار گیرند و نظر جناب‌عالی را جویا شوم.

کد خبر: 1126366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =