سرمایه‌گذاری ۳۷۲ میلیون یورویی برای ۱۲ میلیارد صرفه‌جویی/ نفت رکورد زد

اقتصاد در هفته گذشته اتفاق‌های مختلفی را به خود دید که بخشی از آن مربوط به امضای خط لوله تابش و بخشی هم مربوط به تحولات بانکی بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی از اخبار اقتصادی هفته گذشته، امضای خط لوله تابش بود. بر این اساس، تفاهم‌نامه خط لوله تابش ( تامین انرژی بازار شرق) میان شرکت پالایش و پخش فرآوده‌های نفتی و بانک ملت به امضا رسید که با اجرای آن، روزانه ۱۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد شد.

خط لوله تابش در واقع خط لوله انتقال فرآورده از رفسنجان به مشهد است که مسیر کامل آن شامل رفسنجان- بیرجند- تربت حیدریه و مشهد است. برآورد اولیه از میزان سرمایه‌گذاری این طرح حدود ۳۷۲ میلیون یورو و زمان حدودی ۴ سال اعلام شده است.

گرانی قیمت نفت

از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته، اوج گرفتن قیمت نفت بود. بر این اساس، قیمت نفت برنت دریای شمال به بالاترین حد خود در بیش از سه سال گذشته رسید. سرمایه‌گذاران معتقدند که عرضه نفت در بحبوحه محدود شدن تولید توسط تولیدکنندگان بزرگ و تقاضای جهانی تحت تأثیر شیوع سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون محدود باقی خواهد ماند.

آخرین بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۴۰ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش به ۸۶.۴۶ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که اوایل هفته قیمت آن به بالاترین حد خود از ۳ اکتبر ۲۰۱۸ تا سال جدید میلادی رسیده بود و ۸۶.۷۱ دلار فروخته می‌شد.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از رسیدن به ۸۴.۷۸ دلار که بالاترین رقم از ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ بود، با ۵۸ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۸۴.۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

تحولات بانکی

در بخش دیگر اخبار اقتصاد، ادامه تحولات بانکی بود که با ۵ فرمان رئیس‌جمهور کلید خورده بود. برخی کارشناسان نسبت به این تحولات خوشبین هستند و برخی هم معتقدند که برخی مقدمات برای اجرایی شدن آن ضروری است.

محمود بهمنی در همین رابطه به ایسکانیوز گفته بود: بعضی از این موارد باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. نمی‌دانم این مشاوره‌ها را چه کسی به رئیس جمهور می‌دهد. مثلا یکی از موارد این است که سودهای اضافی برگردد. اینها باید کارشناسی شده و  مکانیزم آن روشن شود. ۲۰ سال است که بر واگذاری دارایی بانک‌ها تاکید می‌کنیم. این کار نمی‌شود مگر اینکه سازمان دیگری شکل بگیرد، در اختیار آن سازمان قرار دهند و آنها واگذار کنند. الان شرایط بازار به گونه‌ای نیست که دارایی‌های دولت یا بانک‌ها واگذار شود. بازار کشش این کار را ندارد.

کد خبر: 1126369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =