پیام سند همکاری ۲۵ ساله برای شرق و غرب چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با بیان اینکه امضای سندهای همکاری با شرق پیامی برای غربی‌ها دارد، گفت: این پیام برای غربی ها و آمریکا به این معنا است که ایران تنها نیست و در حال گسترش تعاملات بین‌المللی خود است.

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سند راهبری ۲۵ ساله بین ایران و چین اظهار کرد: فشارهای حداکثری آمریکا، ترور شخصیت‌های علمی و نظامی کشور و ایجاد داعش توسط برخی کشورهای اروپایی باعث شد تا ایران به سمت افزایش همکاری‌های دوجانبه با کشورهای شرقی پیش رود. البته این دو کشور با عضو کردن ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای حسن نیت خود را ثابت کردند.

وی ادامه داد: ایران از امضای سند همکاری ۲۵ ساله با چین یا تمدید سند راهبردی با روسیه به دنبال اطمینان خاطر دادن به این دو کشور است که اگر مذاکرات هسته‌ای به خوبی پیش رود، ایران دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نخواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود که ین دو کشور در مذاکرات نیز حمایت بیشتری از ایران داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مطرح کرد: در دولت‌های گذشته سیاست و نوع دیدگاه دلتمردان یا تیم مذاکره کننده متمایل به نزدیک شدن به کشورهای غربی بود. البته نا گفته نماند که مردم نیز از این سیاست استقبال می‌کردند و تمایل داشتنند ایران روابط خود را با کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس گسترش دهد.

وی اضافه کرد: ایران در روزهای سخت تحریم دست نیاز به چین و روسیه دراز می‌کرد ولی در نهایت تمایل داشت با غرب در تمامی حوزه‌ها تعامل داشته باشد. در نتیجه زمانی که مذاکرات هسته‌ای تا حدودی با پیشرفت همراه شد، این موضوع باعث ناراحت شدن روسیه و چین شد چرا که آنها متوجه شدن رویکرد ذاتی ایران نگاه به شرق نیست.

پیام سند همکاری ۲۵ ساله برای غرب

بخشایش با اشاره به اینکه همزمانی برگزاری جلسات مذاکرات هسته‌ ای با غرب و امضای سندهای همکاری یا راهبردی با شرق در عرف بین‌الملل معنا دار است، گفت: این موضوع دو پیام برای شرق و غرب دارد. برای غربی ها و آمریکا به این معنا است که ایران تنها نیست و در حال گسترش تعاملات بین‌المللی خود است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: پیام اجرای این سند ۲۵ ساله برای شرق نیز اینگونه است که کشورهای شرقی با اطمینان بیشتری روابط خود را با ایران گسرش دهند چرا که ایران در روزهای گشایش نیز با آنها همکاری خواهد داشت.

تمدید قرارداد همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه

وی با بیان اینکه ایران و روسیه سند راهبردی ۲۰ ساله داشتند که زمان پایان آن نزدیک است، گفت: شاید بتوان گفت سفر رئیس جمهور به روسیه برای تمدید این قرارداد است و نه انعقاد قرارداد تجاری یا همکاری جدید.

بخشایش اضافه کرد: این سند ۲۰ ساله به روسیه اطمینان می‌دهد که ایران در کنار آنها باقی خواهد ماند. البته این موضوع به این معنا نیست که ایران وابسته به شرق است یا تفکرات کمونیستی دارد. 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اقتدار و استقلال ایران ثابت شده است، گفت: مقامات آمریکا همواره از روسیه، چین و ایران به عنوان رقبای پر قدرت سیاسی و تجاری خود نام می‌برد. در نتیجه شعار «نه شرقی و نه غربی» که یکی از اصول اولیه انقلاب اسلامی بود، هنوز نیز در روابط سیاسی حفظ شده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که امضای سند همکاری ایران با چین و روسیه به معنای باج دادن اقتصادی و سیاسی به آنها است یا خیر. گفت: این سندهای همکاری به معنای باج دادن نیست چراکه در حال حاضر نظم حاکم بر روابط بین‌الملل سیاست چند جانبه گرایی را می‌پذیرد. در نتیجه زمانیکه چین در زمان تحریم نفت ایران را خریداری می‌کند، باید ایران نیز در برخی موارد جبران کننده باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1126374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =