برجام و آینده نامعلوم بازار مسکن/ قیمت کاهشی می‌شود؟

در شرایطی که اخبار ضد و نقیضی از نهایی شدن برجام به گوش می‌رسد، برخی معتقدند که بازار مسکن با این توافق رنگ و روی دیگری خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، قوت گرفتن مساله نهایی شدن برجام باعث شده تا حدس و گمان‌های بسیاری در خصوص آینده بازارهای اقتصادی مطرح شود. یکی از این بازارهای پراهمیت برای مردم، بازار مسکن است که در چند سال گذشته قدری از رونق خود دور شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که بازار مسکن در صورت نهایی شدن برجام قدری رونق می‌گیرد و برخی دیگر هم رکود را برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند. بیت الله ستاریان کارشناس مسکن در همین خصوص به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: آنچه مسلم است، دو سناریو در پیش داریم. اولی نهایی شدن برجام و دومی انجام نشدن آن است. در هر دو صورت مسکن رشد قیمت خود را خواهد داشت. یعنی تورم و افزایش قیمت برای این بازار پیش‌بینی می‌شود.

رکود در کمین است

وی عنوان کرد: اگر برجام نهایی نشود، رکود تورمی در بازار مسکن اتفاق می‌افتد ولی در غیر این صورت، رونق تورمی خواهیم داشت. علت اصلی هم کسری موجودی در بخش مسکن است که با اجرای برجام، احتمالا تقاضای مطلق به موثر تبدیل و وارد بازار می‌شود.

ستاریان گفت: عامل دیگر این است که در صورت اجرایی شدن برجام، اقتصاد سمت و سوی توسعه پیدا می کند. از بسترهای توسعه هم ساختمان و مسکن است. حضور شرکت های خارجی در این صورت بیشتر می شود. هرچند که باز هم قیمت مسکن بالا خواهد رفت اما این بار رونق هم به خود می‌گیرد.

این کارشناس مسکن عنوان کرد: در هر صورت برجام یکی از اتفاق هایی است که یا اجرایی می‌شود و یا به شکل فعلی می‌ماند. در هر دو صورت، مسکن حالت تورمی خود را ادامه می دهد، اما اگر تدابیر اقتصادی در سمت و سوی رونق و توسعه اتفاق نیافتد، دچار رکود یکی دو ساله شویم.

قیمت پایین می‌آید؟

به گزارش ایسکانیوز، برخی کارشناسان در همین رابطه معتقدند که بازار مسکن دچار چسبندگی قیمتی شده و به این راحتی با کاهش قیمت همراه نخواهد شد. کامران ندری اقتصاددان در این رابطه به ایسکانیوز گفت: در بازار دارایی‌های فیزیکی و مسکن به صورت خاص، احتمالا شاهد یک رکود خواهیم بود چون قیمت مسکن به سمت کاهش، چسبندگی زیادی دارد و به احتمال زیاد این بازار به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و تحت تاثیر تحولات مثبت و چسبندگی، برای مدتی دچار رکود می‌شود.

وی تاکید کرد: در درازمدت ممکن است اندکی قیمت زمین و مسکن کاهش یابد. اما در کل رکود در کوتاه‌مدت این بازار را فرا می‌گیرد.

مسکن گران می‌شود

اما برخی کارشناسان هم مساله کاهش توان متقضیان را به عنوان عاملی کلیدی برای رکود مسکن می‌دانند. حسن محتشم  کارشناس بازار مسکن در این رابطه گفته است: ما از یک طرف با حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی و از سوی دیگر افت شدید توان متقاضیان مواجهیم. بنابراین وارد رکود شده‌ایم که نه تنها تا پایان سال جاری بلکه تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت. مگر اینکه تیم اقتصادی دولت بتواند به اقتصاد رونق بدهد. بانک مرکزی باید ارزش پول ملی را حفظ کند، دلار را در محدوده ۲۸ هزار تومان نگه دارد تا شاهد افزایش قیمت طلا و مسکن نباشیم. اما اگر نتواند این کار را انجام دهد ابتدا با رشد بازار سکه ارز مواجه می شویم و سپس با فاصله زمانی باید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، مساله برجام و نهایی شدن آن، تنها یک عامل برای رونق بازار مسکن است که در همه این سال‌ها روی خودش را از خریداران برگردانده است. به اعتقاد کارشناسان، اگر سیاستگذاران بتوانند هوشمند باشند، از فرصت برجام برای رونق این بازار بهره کافی را می‌برند.

کد خبر: 1126384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =