دستان همیشه سرد از وجود چه بیماری خبر می‌دهد؟

بعضی از افراد به طور دائم دست و پای سردی دارند که این موضوع خبر از مشکلات درونی می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طبیعی است زمانی که در فصل زمستان به بیرون از منزل می‌ روید، دستان تان یخ می کند اما گاهی اوقات افرادی را می‌ بینیم که در همه حال دست های سردی دارند. این که مدام دست ها و انگشتان تان سرد باشد، به معنای این است که جریان خون به خوبی داخل دستان تان در حال حرکت نیست. انسداد بعضی از رگ ها ممکن است عامل جلوگیری کننده برای رسیدن خون به دستانتان باشد یا باریک بودن رگ های خونی ممکن است این مشکل را به وجود بیاورد. 

بیشتر بخوانید:

دلایل عرق کردن کف دست و پا و راه درمان آن

سندروم رینود

اگر دست هایتان خیلی رنگ پریده، بی حس و یا خیلی سرد است، این موضوع ممکن است نشان دهنده سندروم یا بیماری رینود باشد که رایج‌ ترین علامتش سردی دست است. در این وضعیت رگ های خونی داخل دست یا انگشت هنگام احساس سرما یا استرس تنگ می‌ شوند و جریان خون به سختی حرکت می کند؛ همچنین اگر تغییر دما ناگهانی باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

این سندروم ممکن است به خاطر بیماری های دیگر مثل لوپوس، آرتریت، فشار خون یا دیگر بیماری‌ های زمینه‌ ای رخ بدهد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مثل وینیل کلرید یا انجام حرکات تکراری و طولانی با دست مانند تایپ کردن یا نواختن یک آلت موسیقی ممکن است باعث ایجاد چنین مشکلی شود. درمان این بیماری نیازمند دور شدن از محرک هایی مثل سرما یا عوامل ناراحت‌کننده ای است که این شرایط را به وجود می آورد که البته بعضی از پزشکان برای این مشکل داروهایی تجویز می‌ کنند.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت ممکن است با بی حسی در دست و پا مواجه شوند؛ انگار که یک نوع احساس درد یا گزگز یا بی حسی در دست و پایشان ایجاد می شود. تغییرات مربوط به سبک زندگی سالم یعنی ورزش منظم، مراقبت از فشار خون، وزن سالم و رژیم غذایی سالم به بهبود این شرایط کمک می‌ کند.

کم خونی

اگر دست و پایتان همیشه یخ، بیقرار یا خسته است و رنگ آن پریده و همراه با این ها علامت هایی مثل سرگیجه و تنگی نفس را احساس می کنید، یعنی به کم خونی مبتلا هستید. درمان این وضعیت از طریق رساندن آهن به بدن انجام می شود. غذاهایی بخورید که خون ساز و آهن ساز هستند. البته بعضی از پزشکان در این شرایط دارو هایی نیز برایتان تجویز می کنند.

تیروئید کم‌کار

تیروئید کم‌کار یکی دیگر از علت های رایج سرد شدن دست و پا است و این وضعیت زمانی اتفاق می‌ افتد که تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌ کند و سرعت سوخت و ساز کم می‌ شود و همین باعث می شود که فرد در برابر سرما حساس باشد که علائم دیگری مثل اضافه وزن و خستگی، درد عضلانی یا مفصلی، خشکی پوست، نازک شدن مو یا حتی تغییرات روحی را به همراه دارد. در چنین حالتی پزشک با تجویز قرص، تیروئید کم‌کار را کنترل می کند.

مصرف بعضی از داروها

اگر با مصرف یک داروی جدید به این وضعیت دچار شدید، احتمالاً این عوارض جانبی داروی شما است. داروهای مختلف بدون نسخه، دارو های آلرژی، بتا بلاکر ها، دارو های میگرن، فشار خون و بعضی از داروهای شیمی درمانی، ممکن است این وضعیت را ایجاد کنند که در چنین حالتی باید این مسئله را با پزشک در میان بگذارید تا در صورت نیاز داروی شما را تغییر دهد.

بهترین راهکار های درمان سردی دست و پا

در بخش های قبلی در این مورد کامل توضیح دادیم و راه کارهای خانگی و گیاهی را برایتان بازگو کردیم، که در ادامه همان موارد نکات زیر را هم باید رعایت کنید:

مراقب دستان تان در برابر سرما باشید،‌ حتما دستکش بپوشید و اجازه ندهید که دستانتان در برابر سرمای هوا قرار بگیرد.

از محرک ها دور باشید. تمام محرک ها را تشخیص دهید و ببینید که چه عواملی باعث ایجاد این وضعیت می‌ شود و تا جایی که می توانید از آن ها دور باشید.

سریعا خودتان را گرم کنید. هنگامی که احساس کردید دستان تان در حال سرد شدن است، سریعاً آن ها را گرم کنید و اجازه ندهید که این وضعیت طولانی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =