بررسی حضور شاخ‌های مجازی در سینما و تلویزیون / دعوای جیران و مارال بر سر ناصرالدین‌ شاه

هر هفته سعی بر این داریم تا با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخبار مهم و اثرگذار فرهنگ و هنر قرار دهیم که قطعا باید شنیده و خوانده شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در بسته فرهنگی هفته ایسکانیوز نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات فرهنگ و هنر کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت. در بسته خبری این هفته به موضوعاتی نظیر عامل اصلی در فروش  فیلم‌ها، دعوای جیران و مارال بر سر ناصرالدین‌ شاه، بازگشت جشنواره فیلم فجر به برج میلاد و غیره پرداخته شده است.

چهره‌های اینستاگرامی یا همان شاخ‌های مجازی از افراد شناخته شده این روزهای جامعه ما به شمار می‌روند که به دلیل استفاده روزافزون از تکنولوژی به خوبی در میان علاقه‌مندان به این فضا شناخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

گلایه‌های منوچهر آذری از بی‌توجهی مسئولان / باید از وجود پیشکسوتان بهره برد

یکی از اتفاقات قابل توجه این روزهای دنیای هنر حضور پُررنگ این افراد در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر است که با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی سینما و تلویزیون روبرو بوده است.

محمد امین کریم پور یکی از چهره‌های مشهور اینستاگرامی است که اخیرا فیلم سینمایی حکم تجدید نظر به کارگردانی وی بر روی پرده سینماها رفت، او که در  فیلم خود نیز از برخی از همین افراد بهره برده بهانه‌ای شد تا به بررسی این مسئله بپردازیم که آیا حضور شاخ‌های مجازی می‌تواند در کیفیت یا فروش فیلم‌ها تاثیرگذار باشد؟

کیفیت عامل اصلی در فروش  فیلم‌ها

در همین رابطه، کیوان کثیریان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: از نظر من همه می‌توانند اقدام به فیلمسازی کنند در صورتی که دارای یک حداقل شرایط باشند در این صورت می‌توان گفت که حتی برای دریافت مجوز هم نیاز به شورای پروانه ساخت نیست.

وی ادامه داد: اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا پول و شهرت حرف اول را در سینمای ما می‌زند و وقتی فردی دارای شرایط لازم نبوده و تنها پول و شهرت دارد می‌تواند در مقام کارگردان حاضر شود؟ آیا چنین قاعده‌ای در سینمای ما وجود دارد؟

وی افزود: ما می‌توانیم با تجربه‌ای که از فروش فیلم حکم تجدید نظر به دست آمد دریابیم که اتخاذ چنین اقداماتی نتیجه مثبتی ندارد چرا که فالوورهای اینستاگرامی نیز روی فروش فیلم چندان تاثیرگذار نبودند که اگر چنین بود می‌بایست شاهد حجم فروش زیادی برای این فیلم می‌بودیم اما مشاهده می‌کنیم که این گونه نبوده و در اصل باید اذعان کرد که این فیلم با شکست مواجه شده است.

سینما هنر ویترین است

آنتونیا شرکا دیگر منتقد سینما نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این خصوص اظهار کرد: درواقع اصالت هر هنری به عوامل سازنده آن بستگی دارد و در حوزه سینما هم ما بازیگران شاخص بسیاری داریم البته این بدان معنا نیست که بخواهیم بازیگران درجه دو و سه را نادیده بگیریم و بگوییم که فقط چهره‌ها باید در یک فیلم حضور داشته باشند ولی به هر حال ستاره‌ها دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای هستند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که سینما هنر ویترین است بدین معنا که عواملی که جلوی دوربین ظاهر می‌شوند باید چشمگیر باشند و خواسته یا ناخواسته این ویترین نقش مهمی در فروش و دیده شدن فیلم ایفا می‌کند و نمی‌توان به راحتی کسی را که برای دیده شدن فیلمش تلاش می‌کند تا ویترینش را زیباتر و جذاب‌تر کند محکوم کرد ولی بر این باوریم که باید جایگاه هنرمندانی که سال‌ها در این حوزه حضور داشته‌اند حفظ شود.

دعوای جیران و مارال بر سر ناصرالدین‌ شاه

تصمیم ساترا مبنی بر به تأخیر انداختن قسمت اول سریال "جیران" به رسانه فیلیمو در حالی ابلاغ شده است که کارگردان فیلم "آهوی من مارال" هم توضیحاتی درباره شکایت از سریال جدید حسن فتحی داده است. فیلیمو پیش از این اعلام کرده بود که قسمت اول سریال جیران ساخته حسن فتحی امروز جمعه 24 دی‌ماه 1400 در این پلتفرم منتشر خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد. اینک روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، درخصوص عدم پخش قسمت اول سریال «جیران» در موعد مقرر توضیحاتی را در پنج بند ارائه کرده است:

1. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.

2. سریال «جیران» از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

3. ناظر به این دیدگاه و با توجه به اینکه تولید سریال «جیران» هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا با توجه به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است. لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تأخیر انداختن قسمت اول سریال به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.

4. همچنین با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال «جیران»، با توجه به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

5. امید است با حل مسائل باقی مانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند به انجام رساند. پیش از اطلاعیه ساترا، مهرداد غفارزاده کارگردان سریال "آهوی من مارال" در صفحه اینستاگرامی خود نوشته است: چند هفته گذشته نویسنده طرح سریال «آهوی من مارال» شکایتی با موضوع نقض حقوق مالکانه توسط گروه تولید سریال «جیران» به ساترا ارائه کرده است.

اما پیش از این و در اوایل سال گذشته این اختلاف برای اولین بار مطرح شده بود که طرفین دعوا با پذیرش صلاحیت آیفیک (انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران)، شکایت خود را از طریق این انجمن پیگیری کرده بودند و طبق نظر اعضای تیم داوری، تهیه‌کننده سریال«جیران» موظف شد تا یکسال از انتشار سریال مشابه «جیران» و «آهوی من مارال» خودداری کند و همچنین تمام بخش‌های مشابه با طرح سریال «آهوی من مارال» را از سریال جیران حذف کند. اما پس از طرح شکایت مجدد به ساترا و برگزاری جلسات متعدد نهایتا در جلسه‌ای مشترک در ساترا در هفته گذشته که با حضور رئیس شورای صدور پروانه انتشار تولیدات حرفه‌ای در فضای مجازی، معاون حقوقی و تدوین مقررات، معاون پایش و نظارت و مدیریت حمایت از حقوق مالکیت فکری ساترا، طرفین دعوا توافق کردند که طی روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 16 و 17 دی‌ماه طی جلسه‌ای به تماشای سریال جیران و تطبیق آن با طرح سریال «آهوی من مارال» اقدام کنند و در خصوص وجود مشابهت یا عدم مشابهت آنها مشترکا توافق کنند که برخلاف موافقت اولیه، با استنکاف آقای عفیفه تهیه‌کننده سریال جیران، این جلسه برگزار نشد.

نقش‌ها در سینما و تلویزیون خرید و فروش می‌شوند

محمد شیری، بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعالیت این روزهای خود گفت: این روزها بر سر کار جیران به کارگردانی حسن فتحی و سریال خاتون به کارگردانی تینا پاکروان حضور داشته‌ام اما خب دیگر مانند گذشته فعالیت چندانی در سینما و تلویزیون ندارم.

وی با اشاره به اینکه دیگر مانند قدیم که پُر کار بودم و سر کارهای ۹۰ شبی حضور می‌یافتم در تلویزیون حضور ندارم، گفت: متاسفانه علت چنین مسئله‌ای باند بازی است که ما در جامعه در تمام صنوف و نه فقط در صنف خودمان شاهدش هستیم.

شیری ادامه داد: برخی از همکاران ما سن و سالی بالایی دارند و حتی نقش نیز برای آنها وجود دارد اما در کنج خانه نشسته‌اند و کسی به دادشان نمی‌رسد.

بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر اظهار کرد: من عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران سینما و تلویزیون هستم اما هیچ انجمنی نتوانسته امنیت شغلی برای هنرمندان ایجاد کند چرا که ما هیچ قدرت اجرایی نداریم و کارگردانان از هر فردی که دلشان می‌خواهد می توانند در کارها استفاده کنند و بدتر از این من خبرهایی شنیده‌ام مبنی بر اینکه نقش‌ها در سینما و تلویزیون خرید و فروش می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود امنیت شغلی ما از میان برود.

بازگشت جشنواره فیلم فجر به برج میلاد

خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار می‌شود. قرار بود که امسال خانه جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو باشد اما لحظاتی قبل خبر بازگشت برج میلاد به جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

درباره عدم برگزاری برج میلاد به عنوان خانه جشنواره می‌توان گفت که سازمان سینمایی برای استقرار خانه جشنواره در برج میلاد شرایطی را در نظر داشت که بر سر آن به توافق نرسیده بودند. اما حالا برج میلاد که خود نکاتی را در این خصوص در نظر داشت، شرایط سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر را پذیرفته و لحاظ کرده است و در نتیجه برج میلاد که در سال‌های قبل نیز به عنوان خانه جشنواره فیلم فجر انتخاب شده بود، بار دیگر به جشنواره فیلم فجر بازگشت داده شد.

در واقع در پی نشست مشترک شب گذشته محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، امین توکلی زاد معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خانه جشنواره به برج میلاد برگشت.

مرکز اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر در این باره اعلام کرده‌است در پی تعاملات شب گذشته بین شهرداری با سازمان سینمایی و قول مساعد مبنی بر حل مشکلات برج میلاد به طور شبانه روزی از سوی همکاران شهرداری، برج میلاد و موسسه سینما شهر نسبت به رفع اشکالات و فراهم شدن شرایط زیر ساختی خانه جشنواره چهلم به میلاد بر می‌گردد.

انتقاد عمو پورنگ به نداشتن نوآوری در تولید برنامه‌های کودک

داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) مجری برنامه کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چرایی نبود برنامه مناسب برای کودک و نوجوان در سینما و تلویزیون اظهار کرد: در همه جای دنیا همه چیز از فونداسیون شروع می‌شود، فونداسیون یک انسان نیز از بچگی شروع می‌شود، بچگی یک انسان اگر درست، علمی و تخصصی پی‌ریزی شود مطمئنا در درازمدت نتایج خوبی خواهد گرفت. بچه‌ها همان فونداسیون هستند که باید بسیار محکم و استوار به آنها پرداخته شود و نه تنها در مقوله سینما و تلویزیون بلکه در آموزش و پرورش و غیره نیز نیاز است که به آنها پرداخته شود ولی متاسفانه کمتر شاهد چنین چیزی هستیم.

وی با بیان اینکه بسیار خوشحالم که ۲۵ سال از عمرم را صرف بچه‌ها کردم، اظهار کرد: من از عملکرد خود بسیار راضی هستم چرا که دغدغه همیشگی‌ام این بوده که آنچه در توان دارم و در اختیارم قرار داده‌اند را به بطالت و بیهودگی استفاده نکنم اما احساس می‌کنم که کار برای بچه‌ها نیازمند یک کار اصولی و کاملا کارشناسانه و تخصصی است و یک پورنگ نمی‌تواند تمام این موارد را عملی کند و من تنها بخشی از این امر را بر عهده داشتم.

عمو پورنگ افزود: ما نیازی به فرش قرمز و هیچ چیز دیگری نداریم ولی نیاز به حمایت داریم و این حمایت می‌تواند در قالب مالی و علمی صورت بگیرد تا شاهد آثاری خوب در سینما و تلویزیون باشیم.

وی عنوان کرد: پورنگ یک برند است ولی تمام کارها نباید به پورنگ ختم شود. چرا ما کارهای نو نمی‌سازیم؟ پورنگ برای خود یک سبک است این سبک باید بماند و من نمی‌گویم که باید از بین برود تنها صحبت من این است که چرا سعی نمی‌کنیم نوآوری داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =