دلایل ریزش مو در سنین مختلف چیست؟

ریزش مو در خانم‌ها امری شایع است، اما در بعضی افراد شدیدتر است. ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز اتفاقی طبیعی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ریزش مو در خانم ها امری شایع است، اما در بعضی افراد شدیدتر است. ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز اتفاقی طبیعی است، زیرا هنگام رشد موی جدید بعضی موها میریزند. کم پشت شدن مو در خانم ها زمانی اتفاق میافتد که تعداد موهایی که رشد میکنند از موهای ریخته شده کمتر باشد. در واقع ریزش مو و کم پشتی مو دو مسئله جدا هستند ، نام پزشکی کم پشتی مو آلوپسیا است.

بیشتر بخوانید:

۱۵ اشتباه رایج شستشوی مو که به موهایتان آسیب میزند

چرخه رشد مو شامل سه مرحله است.

مرحله آناژن که مرحله رشد مو است بین دو تا هشت سال زمان می برد. این مرحله هشتاد تا نود درصد موهای شما را در بر میگیرد.

مرحله کاتاژن مرحله ای است که در آن پیاز مو تحلیل می رود و دو یا سه هفته طول میکشد.

مرحله آخر یعنی تلوژن مرحله استراحت مو است که دو تا چهار ماه طول میکشد و در پایان این دوره مو شروع به ریزش میکند.

بسیاری از مردم فکر میکنند کم پشتی مو تنها در آقایان اتفاق میافتد، اما تحقیقات نشان میدهد بیش از ۵۰ درصد خانم ها کم پشتی مو را تجربه میکنند. مهم ترین علت کم پشتی موی در زنان الگوی ریزش موی زنانه است . هر خانمی ممکن است با کم پشتی مو مواجه شود، اما در خانم های بالای ۴۰ سال که به تازگی زایمان کرده اند، خانم هایی که شیمی درمانی شده اند، از رنگ های شیمیایی یا داروهای خاص استفاده کرده اند و... این امر شایع تر است. این بخش از سلامت پوست و موی نمناک به بررسی علل کم پشتی و ریزش موی خانم ها اختصاص دارد.

چندی از شایع ترین علت های ریزش مو، عبارتند از:

کم پشتی ارثی

کم پشتی مو در بالای سر میتواند ارثی باشد که همان الگوی ریزش موی زنانه یا آندروژنیک است.این نوع کم پشتی پس از قاعدگی که استروژن بدن کاهش مییابد تشدید میشود.

مدل موی نادرست از علت های ریزش مو:

بستن موها به شکلی که باعث کشیدن ریشه مو شود میتواند عامل کم پشتی مو باشد.این نوع کم پشتی طاسی کششی یا انقباضی نام دارد.اگر پیاز مو آسیب ببیند کم پشتی دائمی میشود.

استرس زیاد یا شوک دلیل ریزش مو زنان:

استرس، شوک و عواملی مانند کاهش وزن ناگهانی، عمل جراحی، بیماری یا بچه دار شدن میتواند کم پشتی موقت ایجاد کند. به این نوع کم پشتی تلوژن افلوویوم میگویند که در مرحله تلوژن اتفاق میافتد.

شیمی درمانی، رادیوتراپی و دیگر داروها از علت های ریزش مو:

کم پشتی ناشی از این عوامل، ناگهانی و در همه نقاط بدن اتفاق می افتد. این نوع کم پشتی آناژن افلوویوم نام دارد و در مرحله رشد موها اتفاق میافت.

در بعضی موارد که پیاز مو آسیب می بیند این نوع کم پشتی دائمی میشود. آلوپسیا آره آتا نوعی بیماری پوستی خودایمنی است که موجب طاسی وصله ای می شود و معمولا دائمی نیست.

کم کاری تیروئید از دلایل ریزش مو: 

طاسی ناگهانی میتواند از عوارض مشکلات تیروئیدی باشد که در این مورد علاوه بر کم پشت شدن مو، ریزش مو، خشک و زبر شدن و پیچیدن آن نیز اتفاق میافتد.

این نوع طاسی هنگامی که هورمون های بدن متعادل شوند به آرامی متوقف میشود؛ اما در بعضی موارد حتی پس از درمان نیز طاسی ادامه مییابد به خصوص اگر از داروی درمان تیروئید )لووتیروکسین) استفاده می کنید. اگر این مشکل برایتان پیش آمده به پزشکی که تجربه درمان این بیماری را دارد مراجعه کنید.

تِلوژن افلووین (ریزش ناگهانی):

برخی از خانم ها به صورت موقت و ناگهانی دچار ریزش موناگهانی می شوند که ه این ریزش مو تِلوژن افلووین می گویند . از علل مهم این نوع ریزش مو استرس یا جراحی های مهم، کاهش وزن شدید و... است و که تا دو ماه بعد از بیماری ادامه می یابد.

سوءتغذیه از علت های ریزش مو زنان: 

یکی دیگر از علت های ریزش مو سوءتغذیه است. همانگونه که در بخش سلامت پوست و مو در نمناک گفته ایم سوءتغذیه باعث کمبود مواد پروتئینی و اسید های چرب ضروری ، کمبود ویتامین ها می شود بنابراین همه این عوامل سبب ریزش مو خواهد شد . عدم دسترسی به مواد غذایی و یا گرفتن رژیم غذایی غیر اصولی سبب سوء تغذیه و در پی آن ریزش مو می شود که قابل پیشگیری و درمان است.

رژیم لاغری از دلایل ریزش مو:

کمبود مواد غذایی از دلایل دیگر ریزش مو در خانم ها است. بسیاری از خانم ها برای لاغر شدن رژیم های غیراصولی را به کار می برند که باعث می شود بدن دچار کمبود مواد غذایی شده و موها ریزش پیدا کند. افراد گیاهخوار به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی و عدم مصرف مواد غذایی حیوانی دچار کمبود پروتئین، روی، آهن، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین های گروه B و... می شوند.

کمبود روی و سلنیم از دلایل ریزش مو زنان:

کمبود روی و سلنیم با ایجاد کم کاری تیروئید یا خودایمنی تیروئید میتواند عامل کم پشتی مو باشد.

فقر آهن یا لیزین از دلایل ریزش مو زنان:

طبق یک تحقیق، ۹۰ درصد از خانم هایی که از کم پشتی مو رنج میبرند، درگیر فقر آهن و لیزین (نوعی آمینو اسید) هستند. لیزین به جا به جایی آهن در بدن کمک میکند که موجب سوخت و ساز بدن است.غذاهای پروتئین دار مانند گوشت، مرغ، سبوس، تخم مرغ، پنیر (مخصوصا پارامزان) و بعضی ماهی ها مانند ساردین بهترین منبع لیزین هستند.

سطح پایین فریتین در بدن:

برای رشد مجدد موها سطح فریتین (مهم ترین شاخص آهن در بدن) باید حداقل ۴۰ باشد و در حالت عادی ۷۰ یا ۸۰.همچنین برای افزایش آهن بدن میتوانید از قرص آهن استفاده کنید اما باید مراقب باشید آهن بدنتان بیش از حد نیاز نشود.

کمبود پروتئین از علت های ریزش مو زنان:

اگر در برنامه غذایی خود به اندازه کافی پروتئین وجود ندارد در معرض خطر کم پشتی مو هستید و باید از ماهی، سبزیجات، گوشت، تخم مرغ و کینوا استفاده کنید.

ویتامین A کمتری مصرف کنید!

استفاده بیش از اندازه از ویتامین A موجب کم پشتی مو میشود. مصرف روزانه ویتامین A نباید بیش از ۵۰۰۰ واحد باشد.

کمبود ویتامین B از دلایل ریزش مو:

کمبود این نوع ویتامین با استرس و استفاده از قرص های ضد بارداری تشدید میشود. برای جبران این کمبود باید از گوشت، ماهی، سبزیجات نشاسته دار و بعضی میوه ها استفاده کنید.

کمبود چربی از علت های ریزش مو زنان:

اگر چربی، کربوهیدرات، مواد مغذی و کالری مورد نیاز بدن تامین نشود و با کمبود اسیدهای چربی مانند امگا۳ و امگا۶ روبرو باشید، رشد موهایتان متوقف و دچار طاسی میشوید. باید برنامه غذایی متعادلی داشته باشید که تمام نیازهای بدنتان را تامین کند.

ریزش مو با استفاده بیش از حد از مواد شوینده:

استفاده مکرر و بی مورد از شامپو و شستن موها موجب از بین رفتن پیاز مو و کم پشتی مو میشود.برای سلامت موها آن را کمتر بشویید و از اجسام داغ مانند اتو مو سشوار و... کمتر استفاده کنید.

مشکلات قند خون از دلایل ریزش مو:

نیمی از بیماران خانم و بیش از ۶۰ درصد از بیماران مرد که دچار کم پشتی مو هستند که مشکلات قند خون و چربی خون دارند.با محدود کردن شیرینی و افزایش فعالیت و کاهش وزن ترشح انسولین به حالت نرمال بر میگردد و کم پشتی مو رفع میشود.

پیری و افزایش سن از دلایل کم پشتی مو:

با بالا رفتن سن، پیاز مو تضعیف و از بین می رود و در نتیجه کم پشتی مو اتفاق میافتد.

عناصر مهم در سلامت مو

پروتئین:

پروتئین یکی از مواد اصلی برای تامین نیازبافت های بدن مانند مو، ناخن، پوست و... است . پروتئین در مواد غذایی مانند انواع گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات یافت می شود و در مواد نشاسته ای مثل نان، برنج، ماکارونی و سبزی ها به میزان کمی وجود دارد.

کلسیم و منیزیم مهم برای مو:

کلسیم و منیزیم از مواد اصلی برای تامین نیازهای بدن هستند. درگروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین وجود دارد. فردی که دچار عدم تحمل لاکتوز (قند موجود در شیر) است و قادر به استفاده از شیر و سایر محصو لات دارای کلسیم برای تامین نیازهای بدن خود نیست باید روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و غذاهای غنی از پروتئین بخورد.

ویتامین های گروه B برای درمان ریزش مو:

مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد یکی از راه های درمان ریزش مو است. که در این گروه ویتامین B۶ و بیوتین B۷ اهمیت فراوان دارند.

نام های دیگر بیوتن ویتامین H، ویتامین B۷ است که برای حفظ سلامت ناخن ها، پوست و موها ضروری است و کمبود آن سبب ریزش مو می شود. بیوتین نقش مهمی در تکثیر سلول ها دارد به همین علت برای رشد موها مفید است. پس از جذب بیوتن و ورود آن به خون جذب ، با آنزیم های سلولی واکنش نشان می دهد و در تولید اسیدهای آمینه که ساختار پروتئین ها را تشکیل می دهند نقش مهم ایفا می کند. موها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند و بیوتین به رشد و افزایش ضخامت موها کمک می کند.

منابع اسیدهای چرب، اُمگا ۳ و امگا۶:

شامل آلفا، و ایکوزا پتنانوئیک اسید (EPA) است . امگا ۳ در ماهی های آب سرد مثل ماهی سالِمون و ساردین، روغن سویا، روغن کانولا، جوانه گندم، روغن گردو، روغن تخم کتان و روغن ماهی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =